Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Globalizācija un tautas attīstība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_089
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Socioloģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt tos globalizācijas aspektus, kas visvairāk skar sabiedrības izmaiņas, akcentējot Baltijas valstu un Latvijas sociālās attīstības problēmas Eiropas un pasaules attīstības kontekstā.

Priekšzināšanas

Socioloģijas teorijas un pētniecības metodes.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zina globalizācijas priekšvēsturi, ir apguvuši tās attīstību noteicošos faktorus, globalizācijas izpausmes un sekas dažādās sabiedrības funkcionēšanas jomās. Zina svarīgākās globalizācijas teorijas un autorus. Zina un saprot tautas attīstības koncepciju un indikatorus.

Prasmes

1.Prot pielietot apgūtās teorētiskās pieejas ikdienas dzīves situāciju analīzē, prot apkopot, analizēt un salīdzināt tautas attīstības pārskatos apkopoto informāciju, jo Tautas attīstības pārskati piedāvā augstā profesionālā līmenī sagatavotu un analizētu sociālo informāciju, kas var noderēt kā atdarināšanas vērts paraugs maģistra programmas studentiem.

Kompetences

1.Kritiski analītiska pieejas veidošana.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgā darba formas: eseja, referāts, prezentācija, recenzija, novērošana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Līdzdalība, atbilžu kvalitāte semināros – 25%; esejas un semināru jautājumu rakstiska analīze – 25%; individuālais projekts vai referāts – 25%; eksāmena atzīme – 25%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Globalizācijas jēdziens. Globalizācijas procesa konteksti un pretrunas. Globalizācijas ietekme uz komunikācijas formām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laika un telpas transformācija globālās komunikācijas kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Globalizēta pasaule Latvijas medijos – pozīcijas, prioritātes, tabu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Globāla patēriņa sabiedrība. Globalizētais cilvēks – jaunas elites un marginalizēto tēls, paštēls globalizācijas laikmetā. Reakcijas uz globalizācijas procesiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Globalizācijas procesu pētīšana: akadēmiskā vide un globālie izaicinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patērētāju sabiedrība Latvijā globalajā kontekstā – seminārs par tehnoloģiju atkarību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstības (TA) koncepcija un tās veidošanās vēsture. TA un cilvēktiesības. TA un socioloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstības pārskati (Human development reports): globālais, reģionālais un nacionālais līmenis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstības novērtēšana: dimensijas, indeksi un to komponenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstības novērtēšana: dimensijas, indeksi un to komponenti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstības pārskatu galvenās tēmas un jēdzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstība Baltijas valstīs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstība Latvijā: vēsture, pārskatu tēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tautas attīstība Latvijā: vēsture, pārskatu tēmas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas un Igaunijas Tautas attīstības pārskatu salīdzinājums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Globalizācija un tautas attīstība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Hanovs D. „Šeit, visur un tagad…Globalizācija Latvijā: konteksti, diskursi, dalībnieki.” – Rīga, Drukātava, 2008.

2.

Hanovs D. Globalizācijas kritiskie diskursi: neomarksistiskais, konservatīvais un estētiskais antiglobālisms // Daugavpils universitātes Reģionālais ziņojums 2007 (3). - Daugavpils: Saule, 2008. - 7. - 24.lpp.

3.

Hanovs D. „Es un mans pirkums…” Patērētāja identitāte un zīmolu veidošana Latvijā. // Rīgas Stradiņa universitātes zinātniskie raksti. 2006. – Rīga: RSU, 2007. – 59. -66. lpp.

4.

Tumans H. Globalizācija un kultūra vēsturiskā retrospekcijā// Kultūras krustpunkti. – lpp. 116. – 131.

5.

Kling R. Learning about Information Technologies and Social Change: the Contribution of Social Informatics. – pp. 217 – 232

6.

Whitley E. A. Time and Information Technology: Temporal Impacts on Individuals, Organizations and Society. // The Information Society. 2002. – pp. 235 – 240.

7.

Stalder F. The Network Paradigm: Social Formations in the Age of Information (īss ievads M. Kastela teorijā)

8.

Castells M. The Rise of the Network Society. – 429 – 455.

9.

Tautas attīstība. ANAP, Jumava, 2002, 7.-38.lpp.

10.

HDR 2010 The Real Wealth of Nations: Pathways to HumanDevelopment, Chapterhttp://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/chapters/

11.

EHDR 2010/2011 Baltic Way(s) of Human Development: Twenty Years On. http://kogu.ee/public/eia2011/eia_eng_2011.pdf

Papildu literatūra

1.

Бауман З. Глобализация. Последствиядлячеловека и общества, Москва, 2004

2.

Бек У. Чтотакоеглобализация, 2001

3.

Бергер П., Хантингтон С. Многоликаяглобализация, Москва, 2004

4.

Хелд Д., Гольдблатт Д., Макгрю Э., ПерратонДж. Глобальныетрансформации, Москва, 2004

5.

Уэбстер Ф. Теорииинформационногообщества, Москва, 2004