Veselības aprūpes vēsture un māszinību teorijas
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs padziļinātas zināšanas par māsu profesijas attīstības vēsturisko gaitu senatnē un profesionālo attīstību 18.-20.gs., to izglītību, darba pienākumu aprakstu un aktivitāti sabiedrībā, Māszinību zinātnes klasiskām teorijām un jēdzieniem, jaunākām teorijām un aprūpes modeļiem Māszinībās un ar to saistītām teorijām, spēs izprast to ietekmes māsu profesionālā attīstībā mūsdienās.
Prasmes
1.Studenti spēs analizēt, sintezēt un interpretēt māsu profesijas attīstību dažādos vēsturiskos posmos, ņemot vērā medicīnas un māsu profesionālās prasmes attīstību, izvērtēt un orientēties Māszinību zinātnes teorijās, salīdzināt Māszinību teorijas pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas un satura.
Kompetences
1.Izvērtēs un pamatos māsu profesijas attīstības saiknes un ciklisko attīstību ar pārmaiņām profesijā mūsdienās, identificēs Māszinību teorijas un citu ar veselības aprūpes jomu saistīto zinātņu teorijas un jēdzienus māsu praksē, spēs tos izskaidrot, interpretēt un zinātniski argumentēt.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo divas prezentācijas, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām: par medicīnas simboliem un emblēmām medicīnā, to nozīmi un pielietošana mūsdienās; par vienu no Māszinību teorijām, modeļu analīze un salīdzinājums pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura.
Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā. Māsu pienākumu un darbības analīze: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojoša kumulatīva vērtējuma:
1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai.
2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic uzdevumu izpildi un analīzi - 20% no kopējā vērtējuma;
3. Students gatavo kursa laikā patstāvīgas prezentācijas, ko prezentē grupā - 30% no kopējā vērtējuma;
4. Kursa noslēgumā students kārto eksāmenu (mutiskā veidā), izvelkot eksāmena 2 biļešu jautājumus (viens par māsu profesijas attīstības vēsturi, otrais par Māszinību teorijām) - 50% no kopējā vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas profesijas aizsākumi: pelēkās māsas.
Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgo māsu un diakonisu māsu darbība Latvijas teritorijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsas profesijas aizsākumi: pelēkās māsas.
Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgo māsu un diakonisu māsu darbība Latvijas teritorijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu profesija Latvijas teritorijā Krievijas Sarkanā Krusta (1879–1914) un Latvijas Sarkanā Krusta darbības laikā (1918–1940)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu darbība padomju laikos (1940–1991).
Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas,
māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas,
māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas,
māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas,
māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas simboli un emblēmas: Asklēpija nūja, čūska, čūska apvij spoguli, kauss, Merkūrija zizlis, sniegpārsla, pentagramma, baltie halāti, ātrās palīdzības mašīna, medicīnas dienesta emblēmas, ārsti senatnē, Hipokrāta zvērests
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes modeļu un māszinību teoriju pamatojums praksē. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, VIPS modelis, AACN Sinerģijas modelis.
Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes modeļu un māszinību teoriju pamatojums praksē. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, VIPS modelis, AACN Sinerģijas modelis.
Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes modeļu un māszinību teoriju pamatojums praksē. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, VIPS modelis, AACN Sinerģijas modelis.
Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās teorijas un aprūpes modeļi māszinībās un ar māszinībām saistītās teorijas. (Parses teorija, Penderes teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija, J. Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, Roper-Logan-Tierney's modelis). Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums: pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās teorijas un aprūpes modeļi māszinībās un ar māszinībām saistītās teorijas. (Parses teorija, Penderes teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija, J. Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, Roper-Logan-Tierney's modelis). Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums: pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās teorijas un aprūpes modeļi māszinībās un ar māszinībām saistītās teorijas. (Parses teorija, Penderes teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija, J. Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, Roper-Logan-Tierney's modelis). Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums: pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vīksna, A. Dodot gaismu sadegu. R., 2. izdevums, 2018.
Odiņa, O. Māsu profesijas attīstība Latvijā (18.-20. gs). Promocijas darbs, RSU, 2013.
Nursing theorists and their work 2015. / [edited by] Martha Raile Alligood, Professor Emeritus, College of Nursing, East Carolina University, Greenville, North Carolina. 8th edition. xvii, 746 pp.
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Wilkinson, Judith M. Treas, Leslie S.Barnett, Karen L. Smith, Mable H. 2016. Fundamentals of Nursing. F.A.Davis. EBSCOhost
Potter, Patricia A., Perry, Anne Griffin. 2019. Essentials for Nursing Practice. EBSCOhost
Jo Ann Zerwekh, Ashley Garneau. 2015. Nursing Today: Transition and Trends. EBSCOhost
Craft-Rosenberg, M., Krajicek, M. 2017.Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families.
Wendy Levinson, Ginsburg, Shiphra. 2014. Understanding medical professionalism. AccessMedicine
Papildu literatūra
Leik, Maria T. Codina. 2018. Family Nurse Practitioner Certification Intensive Review: Fast Facts and Practice Questions. EBSCOhost
Sines, David. 2013. Community and Public Health Nursing. Ebook Central