Gēnu horizontālā pārnese
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apgūšanas, studenti spēs: • raksturot gēnu pārneses procesus dabā; • izklāstīt daudzveidīgās metodes un iespējas biotehnoloģijā, transgēno augu un dzīvnieku izveidē; • raksturot gēnu terapijas metodes, pašreizējos sasniegumus un pielietojuma iespējas.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izskaidrot ieguvumus, kurus sniedz biotehnoloģija un gēnu terapija un ar tiem saistītus riskus.
Kompetences
1.Studenti analizē situācijas, argumentē, loģiski noformulē un pamato savu viedokli par gēnu horizontālo pārnesi un gēnu terapijas iespējām, atbilstoši mērķim, prognozē iespējamās blakus parādības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Uz kursa pēdējām nodarbībām katrs studējošais sagatavo un prezentē vienu 10 minūšu prezentāciju par sev interesējošu tēmu, kas atbilst kursā apskatītajiem tematiem.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgo darbu (prezentāciju) vērtē pēc vairākiem kritērijiem: prezentācijas vizuālais materiāls, prezentētāja runa un stāstījuma raitums, atbildes uz jautājumiem un spēja argumentēti diskutēt par savu prezentācijas tēmu. Papildus studenti vērtē viens otru. Kumulatīvajā vērtējumā ņem vērā tikai pasniedzēja vērtējumu.
E-testi un eksāmens tiek vērtēts ar punktu sistēmu, kas ievietota e-studijās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija: gēnu pārneses veidi, horizontālā gēnu pārnese (HGP) prokariotos un eikariotos, mobilie ģenētiskie elementi, HGP un evolūcija; ievads gēnu inženierijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rekombinanto DNS tehnoloģija un pielietojums biomedicīnā (konstruktu dizainu principi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par gēnu terapiju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par imūnterapiju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konstruktu dizainēšana/modelēšana (nepieciešami klēpjdatori). Kā veidot 10 minūšu prezentāciju (praktiski padomi)?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs "Satiec autoru", zinātniskā raksta analīze kopā ar autoru tiešsaistē (notiek angļu valodā).
Apraksts
Anotācija: Uz šo nodarbību nepieciešams sagatavoties - izlasīt e-studijās ievietoto rakstu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana u.c. analītisko metožu apspriešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnu terapija un audu inženierija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka materiāla ģenētisko manipulāciju bioētiskie aspekti (vieslekcija).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka materiāla ģenētisko manipulāciju bioloģiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu inženierija: transgēnie dzīvnieki un augi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais darbs – baktēriju transformācija ar plazmīdu DNS (DNS klasē) vai seminārs "Satiec embriologu" tiešsaistē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu prezentācijas, jautājumi un atbildes, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu prezentācijas, jautājumi un atbildes, diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu prezentācijas, jautājumi un atbildes, diskusija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Strachan & Read. Human Molecular Genetics. 4th edition. Bios Scientific Publishers, NY, 2011. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Starptautisks zinātnisks žurnāls par augu šūnu bioloģiju /International Scientific Journal of Plant Cell Biology
Innovative Medicine: Basic Research and Development. Nakao K., Minato N., Uemoto S. (editors.) Tokyo: Springer; 2015.