Pētniecības metodoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zinās izklāstīt zinātniskās pētniecības metodoloģijas teorētiskās pamatnostādnes; zinās principus, kā atlasīt un aprakstīt iespējamu pētniecības tēmu, formulēt pētniecības jautājumu, mērķi un uzdevumus, zinās uzskaitīt, aprakstīt pētījumu dizainus, kā arī izvēlēties tēmai atbilstošāko no tiem, pamatot un piemērot datu ieguves un analīzes metodes.
Prasmes
1.Studenti pratīs pielietot zinātniskās pētniecības metodoloģijas pamatprincipus, atbilstoši izvēlētajai pētniecības tēmai un situācijai, kā arī pamatot izdarīto izvēli; formulēt un diskutēt par savu pētniecības jautājumu vai hipotēzi; izveidot piemērotāko pētījuma dizainu un noteikt konkrētu mērķi un darba uzdevumus; uzzīmēt pētniecības karti ar atkarīgiem un neatkarīgiem mainīgajiem, piemērot mainīgo konceptuālo un operacionālo definīciju; noteikt pētniecības subjektu un piemeklēt mērinstrumentus to novērtēšanai; izveidot derīgu un ticamu aptauju vai intervijas protokolu; sagatavot un prezentēt pētniecības projekta pieteikumu.
Kompetences
1.Students būs kompetents argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem pētniecības tēmas izvēli; kritiski izvērtēt, interpretēt un vispārināt iepriekšējās zināšanas izpētes problēmā; izprojektēt savu datu iegūšanas plānu, izveidot un aizstāvēt pētniecības projektu; darboties atbilstoši pētniecības ētikas principiem sabiedrības veselības nozarē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Zinātniskās literatūras studijas; zinātniska raksta recenzijas sagatavošana, patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un prezentēšanas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Piedalīšanās nodarbībās (10%) grupu darbos (20%), zinātniskā raksta kritiska analīze (20%), patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un tā prezentācijas (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība kā zināšanu avots, stratēģiskās plānošanas un rīcības elements. Pētniecības process, tā etapi. Pētniecība sabiedrības veselībā, tās veidi. Pētniecības ētiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pētniecības procesa plānošanas un īstenošanas posmi. Pētniecības ideju meklēšana, izvirzīšana un attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības filozofiskā bāze. Pozitīvisma un ideālisma filozofijas evolūcija zinātniskā pētniecībā. Ontoloģija un epistemioloģija. Kvantitatīvās un kvalitatīvās pētniecības paradigma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Induktīvais, deduktīvais un abduktīvais domāšanas veids. Pētniecības tradīcijas: eksperimenta veida un naturalistiska veida pētījumi, to mijiedarbība, mērķu un struktūras atšķirības, pielietojamība sabiedrības veselības pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās problēmas atlase, analīze un formulēšana.
Pētāmās problēmas apjoma apzināšana (epidemioloģiskā, sociālā, medicīniskā, politiskā nepieciešamība). Problēmas pētniecības pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskās problēmas atlase, analīze un formulēšana.
Pētāmās problēmas apjoma apzināšana (epidemioloģiskā, sociālā, medicīniskā, politiskā nepieciešamība). Problēmas pētniecības pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. RSU bibliotēkas resursi. Zinātniskās literatūras avoti, datu bāzes, literatūras meklēšanas stratēģijas. Pieejamās literatūras kritiska novērtēšana. Atsauču noformēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. RSU bibliotēkas resursi. Zinātniskās literatūras avoti, datu bāzes, literatūras meklēšanas stratēģijas. Pieejamās literatūras kritiska novērtēšana. Atsauču noformēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorija, tās nozīme pētniecībā. Teoriju iedalījums. Teoriju formas. Teoriju daudzveidība sabiedrības veselībā. Psiholoģijas, socioloģijas un citu dabas un sabiedrisko zinātņu teoriju izmantošana sabiedrības veselības jautājumu pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorijas izmantošana pēcniecības idejas attīstīšanā. Teorijas ievietošana pētniecības koncepcijā. Teorētiskās koncepcijas elementi: abstrakcija, koncepts un konstrukcija, teorēma, principi. Teoriju nozīme dizaina izvēlē. Teorija eksperimentāla veida pētījumos, tās izmantošana. Teorijas izmantošana naturālistiska veida pētījumos. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Teorijas izmantošana pēcniecības idejas attīstīšanā. Teorijas ievietošana pētniecības koncepcijā. Teorētiskās koncepcijas elementi: abstrakcija, koncepts un konstrukcija, teorēma, principi. Teoriju nozīme dizaina izvēlē. Teorija eksperimentāla veida pētījumos, tās izmantošana. Teorijas izmantošana naturālistiska veida pētījumos. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības jautājums eksperimentāla veida (kvantitatīvos) pētījumos, tā 3 pakāpes (līmeņi). Pētniecības jautājums naturālistiskā veida (kvalitatīvos) pētījumos. Hipotēze, tās atšķirības no pētniecības jautājuma, izmantošana. Pētniecības jautājuma un hipotēzes izstrāde un formulējuma atšķirības dažāda veida pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pētniecības jautājums eksperimentāla veida (kvantitatīvos) pētījumos, tā 3 pakāpes (līmeņi). Pētniecības jautājums naturālistiskā veida (kvalitatīvos) pētījumos. Hipotēze, tās atšķirības no pētniecības jautājuma, izmantošana. Pētniecības jautājuma un hipotēzes izstrāde un formulējuma atšķirības dažāda veida pētījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizains, to veidi. Galvenie dizaina elementi. Kvantitatīvu un kvalitatīvu pētījumu dizaini, to iedalījums. Priekšrocības un trūkumi. Dizaina izvēle un piemērotība pētniecības jautājumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pētījuma dizains, to veidi. Galvenie dizaina elementi. Kvantitatīvu un kvalitatīvu pētījumu dizaini, to iedalījums. Priekšrocības un trūkumi. Dizaina izvēle un piemērotība pētniecības jautājumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Eksperimentāla pētījuma plāns, to raksturojošie elementi. Eksperimentāla veida pētījuma dažādi varianti. Kvazi eksperimentālais pētījumu plāns. Neeksperimentālu pētījumu plāni. Dizaina izvēles kritēriji. Kvalitatīvu pētījumu veidi un to dizains.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu vākšanas plāna attīstība. Mainīgo izvēle pētniecības idejas pierādīšanai. Atkarīgais un neatkatīgie mainīgie. Mainīgo komplicētība: Konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Mērījumu skalas, to veidi un izmantošana. Datu iegūšanas procedūra kvalitatīvajos pētījumos un kvantitatīvajos pētījumos. Pētāmā kopa un izlase. Izlases veidi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Datu vākšanas plāna attīstība. Mainīgo izvēle pētniecības idejas pierādīšanai. Atkarīgais un neatkatīgie mainīgie. Mainīgo komplicētība: Konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Mērījumu skalas, to veidi un izmantošana. Datu iegūšanas procedūra kvalitatīvajos pētījumos un kvantitatīvajos pētījumos. Pētāmā kopa un izlase. Izlases veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu iegūšanas instrumenta izvēle, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Mainīgo mērīšanas veidi un instrumenti. Anketas veidošanas principi. Jautājumu veidi, to formulējums un izkārtojums. Mērinstrumentu novērtēšana. Mērījumu ticamība, atkārtojamība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Datu iegūšanas instrumenta izvēle, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Mainīgo mērīšanas veidi un instrumenti. Anketas veidošanas principi. Jautājumu veidi, to formulējums un izkārtojums. Mērinstrumentu novērtēšana. Mērījumu ticamība, atkārtojamība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu sagatavošana un analīzes plāns kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos. Rezultātu aprakstīšana un publiskošana. Maģistra u.c. pētniecības darba (publikācijas) veidošanas vispārīgie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. Zinātniskās lasīšanas pamatstratēģijas. Literatūras apraksts, tā veidošanas pamatprincipi. Pētniecības rezultātu publiskošanas dažādie veidi un formas. Rakstīšanas prasmes attīstīšana, teksta skaidrība, mērķtiecība, citāti, tabulas un zīmējumi, atsauces. Zinātniskā valoda, zinātniskā terminoloģija. Publikāciju prasības starptautiski citētos žurnālos. Maģistra darba noformēšanas prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. Zinātniskās lasīšanas pamatstratēģijas. Literatūras apraksts, tā veidošanas pamatprincipi. Pētniecības rezultātu publiskošanas dažādie veidi un formas. Rakstīšanas prasmes attīstīšana, teksta skaidrība, mērķtiecība, citāti, tabulas un zīmējumi, atsauces. Zinātniskā valoda, zinātniskā terminoloģija. Publikāciju prasības starptautiski citētos žurnālos. Maģistra darba noformēšanas prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pētniecības projekta rezultātu prezentēšana. Prezentācijas saturs un noformējums. Komunikācijas prasmes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021.
Kristine, Martinsone & Pipere, Anita & Daiga, Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016
Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums)
Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU, 2019
How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018
Ārvalstu studentiem/For international students:
Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021.
Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums)
How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018
Papildu literatūra
Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. John W. Creswell; SAGE Publication, 5th edition, 2018
Doing Qualitative Research. 6th edition. David Silverman; SAGE Publication Ltd, 2021
Research Methods In Health: Investigating Health and Health Services. 3rd edition. Ann Bowling, Open University Press, 2014
Foundations of Behavioral Research. 4th edition, Fred N. Kerlinger, Howard B. Lee, Thomson learning. London, 2000.
Presenting your Findings. A Practical Guide for Creating Tables. 6th edition, Adelheid A. M. Nicol, Penny M. Pexman. American Psychological Association, 2013
Health measurement scales: a practical guide to their development and use. 5th edition. David L. Streiner, Geoffrey R. Norman. Oxford University Press, 2015
Citi informācijas avoti
Zigrīda Goša. Statistika. LU, Rīga, 2007.
Irina Arhipova, Signe Bāliņa. Statistika ekonomikā. Datorzinību centrs, 2006