Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētniecības metodoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_021
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Sabiedrības veselība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt ar pētniecības metodēm sabiedrības veselības zinātnēs. Veidot studentiem izpratni par problēmas izpētei piemērotas kvalitatīvas un/ vai kvantitatīvas pieejas izvēli un pētniecības plāna izveidi. Attīstīt izpratni un iemaņas sagatavoties pētniecības atsevišķām fāzēm sākot no ideju ģenerēšanas, hipotēzes jeb pētniecības jautājuma formulēšanas, pētījuma plāna (dizaina) izveidošanas, datu vākšanas un analīzes plānošanas līdz darba aprakstīšanai un publicēšanai. Attīstīt studentu prasmes patstāvīgi sagatavot pētniecības projekta pieteikumu, kritiski izvērtēt un diskutēt par atšķirīgu pētījuma plānu priekšrocībām un trūkumiem, novērtēt un interpretēt pētījuma rezultātus, savākt, sistematizēt, salīdzināt un vispārināt citu pētnieku atziņas.

Priekšzināšanas

Informātikā un statistikā, sabiedrības veselībā, epidemioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti zinās izklāstīt zinātniskās pētniecības metodoloģijas teorētiskās pamatnostādnes; zinās principus, kā atlasīt un aprakstīt iespējamu pētniecības tēmu, formulēt pētniecības jautājumu, mērķi un uzdevumus, zinās uzskaitīt, aprakstīt pētījumu dizainus, kā arī izvēlēties tēmai atbilstošāko no tiem, pamatot un piemērot datu ieguves un analīzes metodes.

Prasmes

1.Studenti pratīs pielietot zinātniskās pētniecības metodoloģijas pamatprincipus, atbilstoši izvēlētajai pētniecības tēmai un situācijai, kā arī pamatot izdarīto izvēli; formulēt un diskutēt par savu pētniecības jautājumu vai hipotēzi; izveidot piemērotāko pētījuma dizainu un noteikt konkrētu mērķi un darba uzdevumus; uzzīmēt pētniecības karti ar atkarīgiem un neatkarīgiem mainīgajiem, piemērot mainīgo konceptuālo un operacionālo definīciju; noteikt pētniecības subjektu un piemeklēt mērinstrumentus to novērtēšanai; izveidot derīgu un ticamu aptauju vai intervijas protokolu; sagatavot un prezentēt pētniecības projekta pieteikumu.

Kompetences

1.Students būs kompetents argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem pētniecības tēmas izvēli; kritiski izvērtēt, interpretēt un vispārināt iepriekšējās zināšanas izpētes problēmā; izprojektēt savu datu iegūšanas plānu, izveidot un aizstāvēt pētniecības projektu; darboties atbilstoši pētniecības ētikas principiem sabiedrības veselības nozarē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Zinātniskās literatūras studijas; zinātniska raksta recenzijas sagatavošana, patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un prezentēšanas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Piedalīšanās nodarbībās (10%) grupu darbos (20%), zinātniskā raksta kritiska analīze (20%), patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un tā prezentācijas (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecība kā zināšanu avots, stratēģiskās plānošanas un rīcības elements. Pētniecības process, tā etapi. Pētniecība sabiedrības veselībā, tās veidi. Pētniecības ētiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pētniecības procesa plānošanas un īstenošanas posmi. Pētniecības ideju meklēšana, izvirzīšana un attīstīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības filozofiskā bāze. Pozitīvisma un ideālisma filozofijas evolūcija zinātniskā pētniecībā. Ontoloģija un epistemioloģija. Kvantitatīvās un kvalitatīvās pētniecības paradigma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Induktīvais, deduktīvais un abduktīvais domāšanas veids. Pētniecības tradīcijas: eksperimenta veida un naturalistiska veida pētījumi, to mijiedarbība, mērķu un struktūras atšķirības, pielietojamība sabiedrības veselības pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās problēmas atlase, analīze un formulēšana. Pētāmās problēmas apjoma apzināšana (epidemioloģiskā, sociālā, medicīniskā, politiskā nepieciešamība). Problēmas pētniecības pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zinātniskās problēmas atlase, analīze un formulēšana. Pētāmās problēmas apjoma apzināšana (epidemioloģiskā, sociālā, medicīniskā, politiskā nepieciešamība). Problēmas pētniecības pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. RSU bibliotēkas resursi. Zinātniskās literatūras avoti, datu bāzes, literatūras meklēšanas stratēģijas. Pieejamās literatūras kritiska novērtēšana. Atsauču noformēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. RSU bibliotēkas resursi. Zinātniskās literatūras avoti, datu bāzes, literatūras meklēšanas stratēģijas. Pieejamās literatūras kritiska novērtēšana. Atsauču noformēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorija, tās nozīme pētniecībā. Teoriju iedalījums. Teoriju formas. Teoriju daudzveidība sabiedrības veselībā. Psiholoģijas, socioloģijas un citu dabas un sabiedrisko zinātņu teoriju izmantošana sabiedrības veselības jautājumu pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorijas izmantošana pēcniecības idejas attīstīšanā. Teorijas ievietošana pētniecības koncepcijā. Teorētiskās koncepcijas elementi: abstrakcija, koncepts un konstrukcija, teorēma, principi. Teoriju nozīme dizaina izvēlē. Teorija eksperimentāla veida pētījumos, tās izmantošana. Teorijas izmantošana naturālistiska veida pētījumos. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Teorijas izmantošana pēcniecības idejas attīstīšanā. Teorijas ievietošana pētniecības koncepcijā. Teorētiskās koncepcijas elementi: abstrakcija, koncepts un konstrukcija, teorēma, principi. Teoriju nozīme dizaina izvēlē. Teorija eksperimentāla veida pētījumos, tās izmantošana. Teorijas izmantošana naturālistiska veida pētījumos. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības jautājums eksperimentāla veida (kvantitatīvos) pētījumos, tā 3 pakāpes (līmeņi). Pētniecības jautājums naturālistiskā veida (kvalitatīvos) pētījumos. Hipotēze, tās atšķirības no pētniecības jautājuma, izmantošana. Pētniecības jautājuma un hipotēzes izstrāde un formulējuma atšķirības dažāda veida pētījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pētniecības jautājums eksperimentāla veida (kvantitatīvos) pētījumos, tā 3 pakāpes (līmeņi). Pētniecības jautājums naturālistiskā veida (kvalitatīvos) pētījumos. Hipotēze, tās atšķirības no pētniecības jautājuma, izmantošana. Pētniecības jautājuma un hipotēzes izstrāde un formulējuma atšķirības dažāda veida pētījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma dizains, to veidi. Galvenie dizaina elementi. Kvantitatīvu un kvalitatīvu pētījumu dizaini, to iedalījums. Priekšrocības un trūkumi. Dizaina izvēle un piemērotība pētniecības jautājumam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pētījuma dizains, to veidi. Galvenie dizaina elementi. Kvantitatīvu un kvalitatīvu pētījumu dizaini, to iedalījums. Priekšrocības un trūkumi. Dizaina izvēle un piemērotība pētniecības jautājumam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Eksperimentāla pētījuma plāns, to raksturojošie elementi. Eksperimentāla veida pētījuma dažādi varianti. Kvazi eksperimentālais pētījumu plāns. Neeksperimentālu pētījumu plāni. Dizaina izvēles kritēriji. Kvalitatīvu pētījumu veidi un to dizains.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu vākšanas plāna attīstība. Mainīgo izvēle pētniecības idejas pierādīšanai. Atkarīgais un neatkatīgie mainīgie. Mainīgo komplicētība: Konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Mērījumu skalas, to veidi un izmantošana. Datu iegūšanas procedūra kvalitatīvajos pētījumos un kvantitatīvajos pētījumos. Pētāmā kopa un izlase. Izlases veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Datu vākšanas plāna attīstība. Mainīgo izvēle pētniecības idejas pierādīšanai. Atkarīgais un neatkatīgie mainīgie. Mainīgo komplicētība: Konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Mērījumu skalas, to veidi un izmantošana. Datu iegūšanas procedūra kvalitatīvajos pētījumos un kvantitatīvajos pētījumos. Pētāmā kopa un izlase. Izlases veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu iegūšanas instrumenta izvēle, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Mainīgo mērīšanas veidi un instrumenti. Anketas veidošanas principi. Jautājumu veidi, to formulējums un izkārtojums. Mērinstrumentu novērtēšana. Mērījumu ticamība, atkārtojamība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Datu iegūšanas instrumenta izvēle, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Mainīgo mērīšanas veidi un instrumenti. Anketas veidošanas principi. Jautājumu veidi, to formulējums un izkārtojums. Mērinstrumentu novērtēšana. Mērījumu ticamība, atkārtojamība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu sagatavošana un analīzes plāns kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos. Rezultātu aprakstīšana un publiskošana. Maģistra u.c. pētniecības darba (publikācijas) veidošanas vispārīgie principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. Zinātniskās lasīšanas pamatstratēģijas. Literatūras apraksts, tā veidošanas pamatprincipi. Pētniecības rezultātu publiskošanas dažādie veidi un formas. Rakstīšanas prasmes attīstīšana, teksta skaidrība, mērķtiecība, citāti, tabulas un zīmējumi, atsauces. Zinātniskā valoda, zinātniskā terminoloģija. Publikāciju prasības starptautiski citētos žurnālos. Maģistra darba noformēšanas prasības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. Zinātniskās lasīšanas pamatstratēģijas. Literatūras apraksts, tā veidošanas pamatprincipi. Pētniecības rezultātu publiskošanas dažādie veidi un formas. Rakstīšanas prasmes attīstīšana, teksta skaidrība, mērķtiecība, citāti, tabulas un zīmējumi, atsauces. Zinātniskā valoda, zinātniskā terminoloģija. Publikāciju prasības starptautiski citētos žurnālos. Maģistra darba noformēšanas prasības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pētniecības projekta rezultātu prezentēšana. Prezentācijas saturs un noformējums. Komunikācijas prasmes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
9,00
Kontaktstundas:
72 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Web-Based Textbook: The Research Methods Knowledge Base. by William Trochim, 2016

2.

Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021.

3.

Kristine, Martinsone & Pipere, Anita & Daiga, Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016

4.

Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums)

5.

Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU, 2019

6.

How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018

7.

Ārvalstu studentiem/For international students:

8.

Web-Based Textbook: The Research Methods Knowledge Base. by William Trochim, 2016

9.

Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021.

10.

Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums)

11.

How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018

Papildu literatūra

1.

Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. John W. Creswell; SAGE Publication, 5th edition, 2018

2.

Doing Qualitative Research. 6th edition. David Silverman; SAGE Publication Ltd, 2021

3.

Research Methods In Health: Investigating Health and Health Services. 3rd edition. Ann Bowling, Open University Press, 2014

4.

Foundations of Behavioral Research. 4th edition, Fred N. Kerlinger, Howard B. Lee, Thomson learning. London, 2000.

5.

Presenting your Findings. A Practical Guide for Creating Tables. 6th edition, Adelheid A. M. Nicol, Penny M. Pexman. American Psychological Association, 2013

6.

Health measurement scales: a practical guide to their development and use. 5th edition. David L. Streiner, Geoffrey R. Norman. Oxford University Press, 2015

Citi informācijas avoti

1.

Zigrīda Goša. Statistika. LU, Rīga, 2007.

2.

Irina Arhipova, Signe Bāliņa. Statistika ekonomikā. Datorzinību centrs, 2006