Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PUNK_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihiatrijas un narkoloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Tvaika iela 2, pnk@rsu.lv, +371 67080131

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par psihisko un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu ārstēšanu; psihisko un uzvedības traucējumu profilakses, medikamentozās ārstēšanas, pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un psihoterapeitiskās ārstēšanas lomu primārajā aprūpē. Apgūt psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tās ētiskos un juridiskos principus; kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem; psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu, organizēšanu un ārstēšanas rezultātu izvērtēšanu. Apgūt prasmes un attīstīt kompetences psihiatrijas nozarē ārsta specialitātei nepieciešamā apjomā. Veidot empātisku attieksmi pret pacientu un viņu ģimenes locekļiem, apzināties un pilnveidot savu personisko attieksmi pret psihiskiem un uzvedības traucējumiem.

Priekšzināšanas

• anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā un anatomijā; • attīstības un medicīniskajā psiholoģijā; • medicīnas ētikā; • epidemioloģijā; • sabiedrības veselībā; • medicīniskajā ģenētikā; • slimnieku klīniskās aprūpes pamatos; • neiroloģijas pamatos; • centrālās nervu sistēmas radioloģiskajā izmeklēšanā; • psihofarmakoloģijā; • psihoterapiju pamatprincipos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izklāstīt, parādīt un sistematizēt zināšanas par psihisko un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu ārstēšanu; psihisko slimību profilakses, medikamentozās ārstēšanas, pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un psihoterapeitiskās ārstēšanas lomu primārajā aprūpē.

Prasmes

1.Apgūtas prasmes veikt pilnu psihiatrisku novērtēšanu, atklāt, novērtēt un aprakstīt pamata psihiatriskos simptomus vispārējā medicīniskā praksē; diferencēt normu no stresa reakcijas sadzīves situācijās un garīgās patoloģijas, novērtēt pašsavainošanās risku; empātiski intervēt pacientus ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā; ziņot psihiatrisku klīnisko gadījumu citiem ārstiem un aprūpes personālam; izvērtēt un plānot pacienta aprūpes veidu, spēt novērtēt ģimenes attiecību ietekmi uz pacientu; apzināties multidisciplinārās komandas darba pamatprincipus un prast līdzdarboties tajā.

Kompetences

1.Plānot un ieteikt palīdzību pārzināto psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tā ētiskos un juridiskos principus; kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem; kompetences psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanā, organizēšanā un ārstēšanas rezultātu izvērtēšanā.

2.Ievērot konfidencialitāti un informēto piekrišanu psihiatriskajā aprūpē; izprast un iejūtīgi attiekties pret pacientu un viņu ģimenes locekļu stigmatizāciju; izskaidrot slimības būtību pacientam un viņa ģimenes locekļiem; apzināties savu personiskās attieksmi pret psihisko un uzvedības traucējumu un tās ietekmi uz pacientiem un ārstēšanas procesu.

3.Spējas integrēt jaunākos zinātniskos sasniegumus psihiatrijā ikdienas darbā un pētniecības attīstībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Klīniskā gadījuma aprakstu sagatavošana, obligātās un papildus literatūras studēšana. Būsim ļoti pateicīgi, ja studenti kursa noslēgumā aizpildīs kursa novērtējuma anketas, kas ļaus vēl vairāk pilnveidot šo kursu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Studējošiem e-studijās pie katras nodarbības tiks norādīts patstāvīgā darba veids, formāts un apjoms

2.

Pārbaudījums

-
10 balles

Kursa gala vērtējums ir kumulatīvais, kur 50% veido patstāvīgo darbu vērtējums, 50% noslēguma eksāmena atzīme. Katrā semestrī studentiem būs jāveic 2 patstāvīgie darbi (kopā 4), kuri tiks vērtēti ar atzīmi vai ieskaitīts/neieskaitīts. Gala vērtējuma tiks ieskaitīta ar atzīmi vērtēto darbu vidējā atzīme. Noslēguma eksāmens ir rakstisks. Eksāmena biļete sastāvēs no 3 nejauši izvēlētiem jautājumiem. Katrs eksāmena jautājums būs tikai daļa no eksāmena jautājumiem, kas pieejami E-studijās. Katra eksāmena jautājuma garums tiks pielāgots tā, lai tas būtu viegli atbildams 25 minūšu laikā un uz ne vairāk kā vienas A4 lappuses no abām pusēm. Konkrētā eksāmena biļete tiks izvilkta tieši pirms eksāmena. Katrs eksāmena jautājums tiks vērtēts atsevišķi un gala vērtējums veidosies no 3 atzīmju vidējās atzīmes. Ja divas no trīs jautājumu atbildēm saņems neapmierinošu vērtējumu, eksāmens nebūs nokārtots. Kursa gala vērtējums veidosies no vidējā patstāvīgo darbu vērtējuma + eksāmena vērtējuma procentos (abas atzīmes divas zīmes aiz komata)/ 2.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihisko traucējumu klasifikācija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnija un tās ārstēšana gadsimtu gaitā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības un emocionāli traucējumi, kuri parasti sākas bērnībā un pubertātē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihisko traucējumu klasifikācija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā, likumdošana un juridiskie aspekti. Pacienta intervēšana un klīniskā apraksta noformēšana psihiatrijā. Uztveres, domāšanas, afektīvie, trauksmes un kognitīvie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Šizofrēnijas un citu psihotisko traucējumu vispārējie simptomi, klasifikācija un diagnostika SSK-10, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Organisko psihisko traucējumu vispārējās izpausmes. Demenču klīnika, diferenciālā diagnostika, aprūpe un ārstēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Afektīvo traucējumu klīnika un ārstēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Simptomātiskie psihiskie traucējumi, klīniskās izpausmes, diferenciālā diagnostika, aprūpe un ārstēšanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

David Semple; Roger Smyth. Oxford Handbook of Psychiatry. 4th ed. OUP Oxford. 2019. eBook., Database: eBook Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Harrison, Paul Geddes, John Sharpe. Michael Lecture Notes: Lecture Notes: Psychiatry. 10th ed. Willey – Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2014 – pieejama datubāzē Ebook Central (ProQuest) (jaunāks izdevums nav izdots)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, World Health Organization, Geneva, version 2019.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Taylor, David M., et al. The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2021. ProQuest Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

SPKC Klīniskie algoritmi, pacientu ceļi, indikatori (ESF projekts), Psihiskā veselība, 2020

2.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016.g., 52 lpp. Latvian only

3.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014.g., 43 lpp. Latvian only

4.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016.g., 48 lpp. Latvian only

5.

Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012.g. 32 lpp. Latvian only

6.

R. Andēziņa, E. Tērauds, L. Ķevere, Ņ. Bezborodovs. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga 2014.g., 31 lpp. Latvian only

7.

R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015.g. 40 lpp.