Kognitīvā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Apraksta kognitīvās psiholoģijas jēdzienu un tās izveides un attīstības nosacījumus; • Salīdzina kognitīvās psiholoģijas atšķirības ar citām psiholoģijas disciplīnām; • Raksturo jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā; • Definē uzmanības, uztveres, atmiņas, zināšanu reprezentācijas, valodas, domāšanas, intelekta un kreativitātes jēdzienus; • Raksturo kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus; • Apraksta vadošās teorijas kognitīvajā psiholoģijā.
Prasmes
1.• Novērtē kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību; • Lieto korektus ar kognitīvo psiholoģiju saistītus jēdzienus; • Skaidro ar kognitīvajiem procesiem saistītus traucējumus.
Kompetences
1.• Diskutē par kognitīvās psiholoģijas jēdzieniem; • Skaidro kognitīvos procesus un tos ietekmējošos faktorus; • Izskaidro kā cilvēki uztver, saglabā un apstrādā informāciju; • Izskaidro kā cilvēki risina problēmas, pieņem lēmumus un rada jaunas idejas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students nostiprina lekciju materiālu, lasot norādītos avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; patstāvīgi sameklē jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un izdara kopsavilkumus, galvenos secinājumus, ko prezentē praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kognitīvās psiholoģijas tēmu; sagatavojas rakstiskajam pārbaudījumam
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktīva piedalīšanās semināros un diskusijās (15%);
• Kontroldarbs (15%);
• Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (15%);
• Jaunāko pētījumu kognitīvajā psiholoģijā prezentācija seminārā (15%);
• Rakstisks eksāmens (40%).
Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās.
Prasības:
Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatojot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem.
Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu.
Prasības:
Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu.
Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrēto kognitīvās psiholoģijas tēmu.
Prasības:
Students sagatavo prezentāciju par izvēlēto kognitīvo procesu, to ietekmējošajiem faktoriem, tā mijiedarbību ar citiem kognitīvajiem procesiem un ar to saistītajiem traucējumiem
Patstāvīgi lasīt jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un prezentēt tos seminārā.
Prasības:
Students patstāvīgi sameklē un iepazīstas ar jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto kognitīvās psiholoģijas tēmu, praktiskajās nodarbībās prezentē galvenos secinājumus un argumentēti diskutē par izlasīto.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, tā rašanās un definīcijas, atšķirības salīdzinājumā ar citām psiholoģijas disciplīnām, kognitīvās psiholoģijas attīstības vēsture, „kognitīvā revolūcija”, U. Naisera (U. Neisser), Dž. Millera (G. Miller) devums kognitīvās psiholoģijas attīstībā, jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības jēdziens, paternu, objektu atpazīšana, uzmanību noteicošie faktori, uzmanības funkcijas un to ietekmējošie faktori, uzmanības filtru teorijas, D. Broudbenta (D. Broadbent) agrīnā filtra modelis, A. Treismena (A. Traisman) dažādu veidu filtru modelis, J. A. Doiča (J. A. Deuch), D. Doičas (D. Deuch), D. Normena (D. Norman) vēlīnā filtra modelis
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apziņa, apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi, E. Tulvinga (E. Tulving) apziņas veidu modelis
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uztveres jēdziens, uztveres tipi, sensorās ilūzijas, geštalta uztveres likumi, uztveres teorijas, uztveres teorijas „no apakšas uz augšu”: Šablonu teorija, Prototipu teorija, Struktūras apraksta teorija, Pazīmju teorija, uztveres teorijas „no augšas uz apakšu”
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņas jēdziens, atmiņas veidi, tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi, atmiņas semantiskā organizācija: klāsteru modelis, grupu modelis, salīdzināmo semantisko pazīmju modelis, semantiskās atmiņas tīkla modelis, atmiņas procesi, atmiņas pārbaudes uzdevumi, atmiņu ietekmējošie faktori, mnemonikas metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zināšanu reprezentācijas un kategorizācijas jēdziens, zināšanu reprezentācijas veidi un teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valoda kognitīvās psiholoģijas kontekstā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Domāšana, domāšanas veidi, deduktīvā un induktīvā domāšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka un mākslīgais intelekts, intelekta jēdziens un intelekta izpētes pirmsākumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intelekta teoriju klasifikācija, mūsdienu intelekta teorijas. Ar kognitīvajiem procesiem saistīti traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreativitātes jēdziens un teorijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Best, J. B. (1999). Cognitive psychology. St. Paul: West Publishing Company.
Čukurs, E., Hofmane, A. (2014). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Čukurs, E. (2014). Intelekts. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (216. -233. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. 216 - 233
Čukurs, E. (2014). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.
Ochsner, K. N. & Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience. Oxford; New York: Oxford University Press.
Friedenberg, J., & Silverman, G. (2006). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Thousand Oaks: Sage Publications.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000). Cognitive Psyhology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
Galotti, K. M. (1999). Cognitive psychology in and out of the laboratory. Toronto: Nelson Educations.
Citi informācijas avoti
Journal of Cognitive Psychology
Advances in Cognitive Psychology
Cognitive Development
Applied Cognitive Psychology