Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kognitīvā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_490
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt izpratni par kognitīvajiem procesiem (uzmanību, uztveri, atmiņu, valodu, domāšanu, lēmumu pieņemšanu, intelektu, kreativitāti u.c.), to savstarpējo mijiedarbību, tos ietekmējošajiem faktoriem, un jaunāko atklājumu kognitīvās psiholoģijas nozarē praktisko nozīmi cilvēku dzīvē.

Priekšzināšanas

Apgūts studiju kurss Vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Apraksta kognitīvās psiholoģijas jēdzienu un tās izveides un attīstības nosacījumus; • Salīdzina kognitīvās psiholoģijas atšķirības ar citām psiholoģijas disciplīnām; • Raksturo jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā; • Definē uzmanības, uztveres, atmiņas, zināšanu reprezentācijas, valodas, domāšanas, intelekta un kreativitātes jēdzienus; • Raksturo kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus; • Apraksta vadošās teorijas kognitīvajā psiholoģijā.

Prasmes

1.• Novērtē kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību; • Lieto korektus ar kognitīvo psiholoģiju saistītus jēdzienus; • Skaidro ar kognitīvajiem procesiem saistītus traucējumus.

Kompetences

1.• Diskutē par kognitīvās psiholoģijas jēdzieniem; • Skaidro kognitīvos procesus un tos ietekmējošos faktorus; • Izskaidro kā cilvēki uztver, saglabā un apstrādā informāciju; • Izskaidro kā cilvēki risina problēmas, pieņem lēmumus un rada jaunas idejas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Students nostiprina lekciju materiālu, lasot norādītos avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; patstāvīgi sameklē jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un izdara kopsavilkumus, galvenos secinājumus, ko prezentē praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kognitīvās psiholoģijas tēmu; sagatavojas rakstiskajam pārbaudījumam

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva piedalīšanās semināros un diskusijās (15%); • Kontroldarbs (15%); • Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (15%); • Jaunāko pētījumu kognitīvajā psiholoģijā prezentācija seminārā (15%); • Rakstisks eksāmens (40%). Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatojot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu. Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrēto kognitīvās psiholoģijas tēmu. Prasības: Students sagatavo prezentāciju par izvēlēto kognitīvo procesu, to ietekmējošajiem faktoriem, tā mijiedarbību ar citiem kognitīvajiem procesiem un ar to saistītajiem traucējumiem Patstāvīgi lasīt jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un prezentēt tos seminārā. Prasības: Students patstāvīgi sameklē un iepazīstas ar jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto kognitīvās psiholoģijas tēmu, praktiskajās nodarbībās prezentē galvenos secinājumus un argumentēti diskutē par izlasīto.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, tā rašanās un definīcijas, atšķirības salīdzinājumā ar citām psiholoģijas disciplīnām, kognitīvās psiholoģijas attīstības vēsture, „kognitīvā revolūcija”, U. Naisera (U. Neisser), Dž. Millera (G. Miller) devums kognitīvās psiholoģijas attīstībā, jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības jēdziens, paternu, objektu atpazīšana, uzmanību noteicošie faktori, uzmanības funkcijas un to ietekmējošie faktori, uzmanības filtru teorijas, D. Broudbenta (D. Broadbent) agrīnā filtra modelis, A. Treismena (A. Traisman) dažādu veidu filtru modelis, J. A. Doiča (J. A. Deuch), D. Doičas (D. Deuch), D. Normena (D. Norman) vēlīnā filtra modelis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apziņa, apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi, E. Tulvinga (E. Tulving) apziņas veidu modelis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uztveres jēdziens, uztveres tipi, sensorās ilūzijas, geštalta uztveres likumi, uztveres teorijas, uztveres teorijas „no apakšas uz augšu”: Šablonu teorija, Prototipu teorija, Struktūras apraksta teorija, Pazīmju teorija, uztveres teorijas „no augšas uz apakšu”
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņas jēdziens, atmiņas veidi, tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi, atmiņas semantiskā organizācija: klāsteru modelis, grupu modelis, salīdzināmo semantisko pazīmju modelis, semantiskās atmiņas tīkla modelis, atmiņas procesi, atmiņas pārbaudes uzdevumi, atmiņu ietekmējošie faktori, mnemonikas metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanu reprezentācijas un kategorizācijas jēdziens, zināšanu reprezentācijas veidi un teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valoda kognitīvās psiholoģijas kontekstā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Domāšana, domāšanas veidi, deduktīvā un induktīvā domāšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka un mākslīgais intelekts, intelekta jēdziens un intelekta izpētes pirmsākumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intelekta teoriju klasifikācija, mūsdienu intelekta teorijas. Ar kognitīvajiem procesiem saistīti traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kreativitātes jēdziens un teorijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunākie pētījumi kognitīvajā psiholoģijā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Best, J. B. (1999). Cognitive psychology. St. Paul: West Publishing Company.

2.

Čukurs, E., Hofmane, A. (2014). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.

3.

Čukurs, E. (2014). Intelekts. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (216. -233. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. 216 - 233

4.

Čukurs, E. (2014). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.

Papildu literatūra

1.

Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.

2.

Ochsner, K. N. & Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience. Oxford; New York: Oxford University Press.

3.

Friedenberg, J., & Silverman, G. (2006). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Thousand Oaks: Sage Publications.

4.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000). Cognitive Psyhology. Hove, East Sussex: Psychology Press.

5.

Galotti, K. M. (1999). Cognitive psychology in and out of the laboratory. Toronto: Nelson Educations.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Cognitive Psychology

2.

Advances in Cognitive Psychology

3.

Cognitive Development

4.

Applied Cognitive Psychology