Evolucionārā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pazīst galvenos evolucionārās psiholoģijas principus, to nozīmi mūsdienās.
Prasmes
1.Spēj atšķirt veselīgas un neveselīgas adaptācijas cilvēka psihes funcionēšanā.
Kompetences
1.Attiecas pret cilvēka psihi kā adaptēties spējīgu mehānismu sociāli atbildīgā un nekaitējošā manierē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentācija par kādu no fenomeniem evolucionārās teorijas skaidrojumā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Referātā jāapraksta kādas evolūcijas psiholoģijas tēmas izpausmes teorētiskos, pētnieciskos aspektus, lietojamību psiholoģiskajā konsultēšanā, adaptīvo/blakus produkta nozīmi.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Sagatavot grupu prezentāciju (50%) par kādu no piedāvātajām tēmām, kura laikā tiek vērtēta prezentācijas teorētiskā un praktiskā daļa, tās atbilstība izvirzītajiem kritērijiem. Eksāmens (50%). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads, īss ieskats evolūcijā, adaptācija, blakus produkti, evolūcijas teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks kā sociāla būtne evolūcijas skatījumā - sociālās lomas, identitāte kā izdzīvošanas mehānisms
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: Cilvēka vēlme sevi pasargāt un tās izpausmes uzvedībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: neiropsiholoģija un kognitīvie procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: apziņas (mind) attīstīšanās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: emocijas (tostarp agresijas teorijas)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: dzimumatšķirības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: personība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: seksualitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: morāle
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: mīlestība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārā psiholoģija konsultēšanā, pētniecībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads, īss ieskats evolūcijā, adaptācija, blakus produkti, evolūcijas teorija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks kā sociāla būtne evolūcijas skatījumā - sociālās lomas, identitāte kā izdzīvošanas mehānisms
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: Cilvēka vēlme sevi pasargāt un tās izpausmes uzvedībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārā psiholoģija konsultēšanā, pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: neiropsiholoģija un kognitīvie procesi
|
|
Evolucionārās teorijas: apziņas (mind) attīstīšanās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: dzimumatšķirības
|
|
Evolucionārās teorijas: seksualitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: emocijas (tostarp agresijas teorijas)
|
|
Evolucionārās teorijas: mīlestība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Evolucionārās teorijas: morāle
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Crawford, Charles (2013). Handbook of Evolutionary psychology: Ideas, Issues and Applications. Psychology Press.
Barkow, J., Cosmides, L., Tooby, J. (1995). The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. Oxford University Press
Buss, D. (2014). Evolutionary psychology: The new science of the Mind, 5th ed.
Workman, L. (2014). Evolutionary psychology: an introduction.
Papildu literatūra
Pinker, S. (1997). How the Mind Works. NY: Norton.
Williams, G.C. (1966). Adaptation and Natural Selection: A Critique of some Current Evolutionary Thought. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Daly, M. & Wilson, M. (1984). Sex, Evolution, & Behavior. Second Edition. Boston: Willard Grant.
Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene.