Televīzijas un straumēšanas platformu seriālu analīze
Studiju kursa īstenotājs
Kuldīgas iela 9c, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir radīt studentos izpratni par televīzijas un straumēšanas platformu seriālu nozīmi mediju ekosistēmā. Studenti apgūs zināšanas un metodes daudzveidīgu seriālu analīzei, kas iekļauj naratīva struktūras un stilistikas izpēti. Seriālu analīze ir kritiska pieeja, kas kalpo, lai atklātu kultūras uzskatus, vienlaikus ņemot vērā arī vēsturisko kontekstu un audiovizuālās nozares dinamiku.
Kursā uzsvars likts uz pasaules kulta seriāliem, kā arī tiek apskatīti Latvijā tapušie seriāli.
Priekšzināšanas
Pamata zināšanas par kino pirmsākumiem, dokumentālo kino vai komunikāciju.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• izprast televīzijas un straumēšanas platformu funkcijas seriālu piedāvājumā; • izmantot kritiskās teorijas pieeju daudzveidīgu seriālu analīzē; • atpazīt naratīva un stilistikas paņēmienus; • spēt novērtēt seriāla kvalitāti un tā ietekmi audiovizuālajā nozarē;
Prasmes
1.• Komandas veidošana un sadarbība; • Darbs ar liela apjoma satura skatīšanos; • Komunikācijas prasme;
Kompetences
1.• Kritiski vērtēt televīzijas un straumēšanas platformas saturu; • Individuāli un grupās apspriest un prezentēt seriālu analīzi; • Pielietot teorētiskās zināšanas praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Seriālu analīze |
-
|
-
|
|
Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie praktiskie darbi. Gala vērtējumu veidos: 1.uzdevums (individuāli): Seriāla analīze nr.1 - naratīva struktūras analīze. 2.uzdevums (individuāli): Seriāla analīze nr.2 - stilistikas un vizuālo paņēmienu analīze. 3.uzdevums (grupas): Seriāla analīze nr.3 - varoņu reprezentācija. 4.uzdevums (grupas): Seriāla analīze nr.4 - detektīvseriāla naratīva struktūra. 5.uzdevums (individuāli): Seriāla analīze nr.5 - Eiropas seriāli. 6.uzdevums (individuāli): Seriāla analīze nr.6 - Latvijas seriāli. Tiem studentiem, kas bez attaisnojoša iemesla nebūs apmeklējusi 80% lekciju, būs -1 balle gala vērtējumam. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Gala pārbaudījums: Seriāla analīze nr.7 – jāiesniedz izvēlētā seriāla analīze, minimālais apjoms – 2000 vārdi. Var analizēt Latvijas, Eiropas vai globālo televīziju un straumēšanas platformu seriālus. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa prasības.
Seriālu pirmsākumi un attīstība. Populāru seriālu globālais fenomens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Televīziju un straumēšanas platformu iedalījums un funkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu žanri un kategorijas. Naratīva struktūras priekšnosacījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā teorija. Kultūras ietekme uz seriāliem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.1 – naratīva struktūras analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu stilistika un vizuālie paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.2 – stilistikas un vizuālo paņēmienu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Varoņu reprezentācija seriālos. (Character-driven series).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.3 – varoņu reprezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu žanru specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.4 – detektīvseriāla naratīva struktūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu tendences Eiropā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.5 – Eiropas seriāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu attīstība Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.6 – Latvijas seriāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu pieprasījums un patērēšanas paradumi televīzijās un straumēšanas platformās.
Jāprezentē gala pārbaudījuma seriāla izvēle.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa prasības.
Seriālu pirmsākumi un attīstība. Populāru seriālu globālais fenomens.
|
|
Televīziju un straumēšanas platformu iedalījums un funkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu žanri un kategorijas. Naratīva struktūras priekšnosacījumi.
|
|
Kritiskā teorija. Kultūras ietekme uz seriāliem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.1 – naratīva struktūras analīze.
|
|
Seriālu stilistika un vizuālie paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.2 – stilistikas un vizuālo paņēmienu analīze.
|
|
Varoņu reprezentācija seriālos. (Character-driven series).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.3 – varoņu reprezentācija.
|
|
Seriālu žanru specifika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.4 – detektīvseriāla naratīva struktūra.
|
|
Seriālu tendences Eiropā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.5 – Eiropas seriāli.
|
|
Seriālu attīstība Latvijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seriālu analīze nr.6 – Latvijas seriāli.
|
|
Seriālu pieprasījums un patērēšanas paradumi televīzijās un straumēšanas platformās.
Jāprezentē gala pārbaudījuma seriāla izvēle.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ted Nannicelli, Hector J.Perez (2023). “Cognition, Emotion, And Aesthetics In Contemporary Serial Television.” Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Jean Chalaby (2023). “Television in the Streaming Era”. Cambridge University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Angela M.Cirucci and Barry Vacker (2018). “Black Mirror and Critical Media Theory”. The Rowman & Littlefield Publishing Group.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Trisha Dunleavy, Elke Weissmann (2024). "TV Drama in the Multiplatform Era: Transnational Coproduction and Cultural Specificity." Palgrave Macmillan.Piemērots angļu valodas plūsmai
Paola Brembilla, Ilaria A. De Pascalis (2018) “Reading Contemporary Serial Television Universes”. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Janet K.Halfyard, Nicholas Reyland “The Palgrave Handbook of Music and Sound in Peak TV”. Palgrave MacmillanPiemērots angļu valodas plūsmai
Arriene Ferchaud and Jennifer M.Proffitt (2024). “Television Streaming Wars”. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kristin Thompson (2003), “Srorytelling in Film and Television”. Harward University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Jane Barnwell (2024) (“Production Design for Screene”. Bloomsbury.Piemērots angļu valodas plūsmai
Christina Adamou and Sotiris Petridis (2023).“Television By Stream”. McFarland.Piemērots angļu valodas plūsmai