Psihiatrija ergoterapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus psihiatrijā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu integrāciju ergoterapeita darba procesā un nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar garīgās veselības traucējumiem. Izprast, analizēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes.
Priekšzināšanas
Zināšanas par konceptuālajiem prakses modeļiem, zināšanas psihiatrijā, farmakoloģijā, radošajās aktivitātēs, psiholoģijā un ētikā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs raksturot biežāk sastopamos garīgās veselības traucējumus, izvēlēties un analizēt atbilstošus konceptuālos prakses modeļus, definēt ergoterapeita lomu un taktiku psihiatriskajā rehabilitācijā personām ar garīgās veselības traucējumiem, izskaidrot un pamatot pacienta/klienta novērtēšanai izmantojamo standartizēto instrumentu pielietošanu, identificēt nodarbes veikšanas disfunkciju, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes.
Prasmes
1.Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, ievērot ētiskos aspektus saskarsmē, izmantot atbilstošus konceptuālos prakses modeļus un terapeitiskās pieejas, novērtēt un analizēt nodarbju disfunkciju, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus instrumentus, pamatot terapijas plāna sastādīšanu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt terapijas plāna realizēšanu, izmantojot dažādas metodes, novērtēt terapijas efektivitāti, dokumentēt terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas psihisko saslimšanu gadījumā, formulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu, uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. Izvērtēt terapijas efektivitāti.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši studiju kursa tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Klīniskā gadījuma sagatavošana atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju kursa ietvaros veikta klientu/pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana, atbilstoši studiju kursa tematikai. Zinātniskā raksta prezentācija. Klīniskais gadījums 33%, zinātniskā raksta prezentācija 33%, rakstisks pārbaudījums 34%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ergoterapijas psihiatrijā vēsturiskie aspekti. Psihiatrijas vēsture Latvijā, ārstniecības un rehabilitācijas aprūpes formas.
Ergoterapeita loma psihiatriskajā rehabilitācijā.
Darbs grupās – sagatavot ziņojumu diskusijai par garīgās veselības aprūpi Latvijā, normatīvajiem aktiem, pacientu tiesībām, stigmatizāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Saskarsmes īpatnības darbā ar psihiski slimiem cilvēkiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Empātiskās intervēšanas prasmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ergoterapijas novērtēšanas metodes, novērošana un standartizēti instrumenti psihiatrijas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta ar psihiskiem traucējumiem intervēšana un novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika.
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika.
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika.
Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīniskā gadījuma izstrāde. Terapijas plāns un tā realizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Individuāla klīnisko gadījumu analīze, izmantojot KNVM procesa astoņus soļus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Literatūras seminārs – uz pierādījumiem balstītas metodes personām ar garīgās veselības traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Individuālo klīnisko gadījumu analīzes prezentācija. Atgriezeniskā saite.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019Piemērots angļu valodas plūsmai
Jennifer Creek, Lesley Lougher. Creek's Occupational Therapy and Mental Health. 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 4th edition, Slack incoroprated, 2016.
Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015. 2nd ed.
Papildu literatūra
Kring, Ann M. Abnormal psychology, 15th edition, John Wiley&Sons, Inc., 2022
Barbara J.Hemphill-Pearson, Assessment in Occupational Therapy Mental Health, SLACK incorporated, 2020. 4th ed.
Juhans Kulbergs, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001
Willard & Spackman’s. Occupational Therapy. Lippincott Williams& Wilkins, 2024
Citi informācijas avoti
American Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.