Dizaina domāšana un inovācijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst šādas zināšanas: 1) Pārzinās dizaina domāšanas, inovācijas un radošuma procesu. 2) Zinās un pratīs pielietot inovācijas klasifikācijas veidus. 3) Zinās, kā atšķirt inovācijas mītus no patiesības. 4) Pārzinās dažādas radošās domāšanas metodes. 5) Zinās, ar ko atšķiras radošs un inovatīvs cilvēks. 6) Spēs raksturot indivīda un komandas lomu inovācijas procesā. 7) Iegūs zināšanas par laterārās un vertikālās domāšanas pamatprincipiem. 8) Zinās, kādas radošās domāšanas metodes izmantot, pamatojoties uz izvirzīto mērķi. 9) Pārzinās un pratīs pielietot jaunu produktu attīstības metodes. 10) Zinās metodes, kā novērtēt idejas.
Prasmes
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: 1) atpazīt un analizēt dizaina domāšanas, inovācijas, radošuma būtību. 2) klasificēt inovācijas pēc dažādiem klasifikācijas veidiem. 3) atšķirt inovācijas mītus no patiesības. 4) praksē izmantot violeto govju teoriju 5) salīdzināt un analizēt vertikālās un laterārās domāšanas piemērus. 6) izmantot dažādas radošās domāšanas metodes, lai radītu jaunas idejas. 7) analizēt un novērtēt radītās idejas. 8) izmantot biznesa kanvu un darbības karti, lai idejas pārvērstu konceptos. 9) pielietot konceptus biznesa modeļa attīstībai.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1) Patstāvīgi analizēt dizaina domāšanas un inovācijas procesus. 2) Radīt inovatīvas idejas, izmantojot radošās domāšanas metodes. 3) Analizēt un salīdzināt dažādas radošās domāšanas metodes, lai sasniegtu dizaina domāšanas procesa mērķi. 4) Izvērtē un noteikt indivīda un komandas lomu dizaina domāšanas procesā. 5) Izvērtē iespējas ideju pārvēršanai konceptos. 6) Izprast ideju novērtēšanas pamatprincipus. 7) Argumentēt un diskutēt par inovācijas attīstības procesu. 8) Attīstīt dizaina domāšanas kompetenci.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros, students patstāvīgi lasa ieteikto literatūru - grāmatas, pētījumus un profesionālo literatūru, skatās video un audio materiālus, kā arī līdzdarbojas lekcijās un semināros.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semināru uzdevumu izpilde ir priekšnosacījums, sekmīga kursa nokārtošanai
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas tiks pārbaudītas pēc semināru darba un eksāmena. Kopējo kursa novērtējumu veidos katra pārbaudījuma vērtējuma īpatsvars:
Katrs semināra uzdevums (4 uzdevumi) - 15%; Eksāmens - 40%. Lai katrs pārbaudījums tiktu ieskaitīts, studentam jāiegūst minimālais punktu skaits katrā pārbaudījumā - 4 punkti, bet maksimālais punktu skaits ir 10. Ja darbi ir neieskaitīti, tad tie jāveic atkārtoti.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dizaina domāšanas, inovācijas un radošuma pamati
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mīti par radošumu un inovāciju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Violetās govis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošs un inovatīvs cilvēks
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda un komandas loma inovācijas procesā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās domāšanas metodes - Scamper, Radi iedomu personu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Radošās domāšanas metodes - Gamestormings. Prāta vētra ar nejaušo stimulu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunu produktu attīstības metodes - 6 sigma. Fāžu-vārtu metode
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ideju novērtēšanas un attīstības metodes. Izgāšanās un tās svinēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ideju pārvēršana konceptos. Biznesa kanva. Darbības karte. Koncepti biznesa modeļa attīstībai
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Anthony, S.D. (2012). The little black book of innovation. Harvard Business review Press, Boston
Berkun, S. (2010), The Myths of Innovation. O’Reilly, Sebastopol
Bono, E. (2011). Kā gūt radošas idejas. Zvaigzne ABC, Rīga
Bono, E. (2009). Sešas domāšanas cepures. Zvaigzne ABC, Rīga
Dyer, J., Gregersen, H. and Christensen, C.M. (2011). The Innovator's DNA: Mastering
The Five Skills of Disruptive Innovators. Harvard Business Review Press, Boston
Tidd, J., Bessant. J., Pavitt, K. (2001). Managing Innovation. 2nd edition. John Wiley&Sons
Skarzynski, P., Gibson, R. (2008). Innovation to the Core: A Blueprint for Transforming the Way Your Company Innovates. Harvard Business Review Press