Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt iespēju studentiem apgūt psiholoģijas pamata koncepcijas un attīstīt prasmi iegūtās zināšanas pielietot profesionālajā darbībā, kā arī pilnveidot prasmes saskarsmei ar pacientu, viņa piederīgajiem un kolēģiem.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešams.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti atpazīst dažādus personības tipus un klientu/pacientu motīvus komunikācijā; raksturo emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; apraksta vajadzību un motivācijas jēdzienus, zina pašefektivitātes stiprināšanas veidus; izprot stresa pārvarēšanas nozīmīgumu. Apraksta saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, viņa ģimeni un kolēģiem, definē konflikta pazīmes; uzskaita personības tipu galvenās pazīmes; apraksta izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus. Pārzina jaunākās atziņas par komunikāciju, tai skaitā konfliktu risināšanu, veselības aprūpes vidē. Salīdzina un atšķir profesionālo un ikdienas komunikāciju.
Prasmes
1.Studenti izprot psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un lomu rehabilitācijas komandas darbā; atpazīst un raksturo dažādas emocijas un jūtas; izprot dažādu faktoru ietekmi uz indivīda veselību; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot klīniskos gadījumus. Simulācijās lieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju, simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģijas pamatiem, studenti analizē klīniskos gadījumus; analizējot klīnisko gadījumu, spēj argumentēti diskutēt, operējot ar vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzieniem. Diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes mācību simulācijās, izvērtē savus izdegšanas riskus
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti lasa norādītos literatūras avotus, iepazīstas ar metodiskajiem materiāliem, videolekcijām; atbild uz pašpārbaudes jautājumiem par katru no tēmām; aktīvi piedalās lekcijās un praktiskajās nodarbībās, argumentēti diskutē par apgūto materiālu, izpilda uzdevumus.
Nodarbībās raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības: pēc galvenās nodarbību tēmas students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot galvenās atziņas par tēmas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē, kā arī atzīmē savas stiprās un pilnveidojamās prasmes saistībā ar tēmu.
Noslēguma darbs: eseja ”Psiholoģijas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē”.
Prasības: izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students vismaz divu A4 lpp. (Times New Roman, 12, ne mazāk kā 680 vārdi) apjomā raksta un nodod eseju par psiholoģijas nozīmi profesionālajā darbībā veselības aprūpē.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prasības un vērtēšanas kritēriji esejai studiju kursā “Psiholoģijas pamati profesionālajā komunikācijā” Esejas tēmai jāizvēlas 1 no studiju kursā apgūtajiem tematiem( skat. kursa aprakstā vai e-studijās ) Formatējums: 12 burtu izmērs, Times New Roman, 1,0 atstarpe starp rindām, teksts izlīdzināts no abām malām (Justify) Eseja – analītisks, izskaidrojošs, interpretējošs pārskats. 1. Lūdzu nepārrakstīt teoriju par tēmu, bet analītiski to interpretēt, minot piemērus. 2. Var un ļoti ieteicams iekļaut savu personīgo pieredzi un savas pārdomas par attiecīgo tēmu, ja tas ir atbilstoši un pamatoti. Lūgums paskaidrot un pamatot savu viedokli vai izvēlēto piemēru. 3. Pie katras no tēmām var pārdomāt – kas un kādēļ saistībā ar šo tēmu ir pats būtiskākais, aktuālais? Ko ir vērts uzsvērt, pieminēt, aprakstīt un analizēt? 4. Var tekstā ietvert un pievienot un izmantot pētījumus vai citus literatūras avotus, ja tas ir atbilstoši. Lūgums norādīt pilnu atsauci esejas noslēgumā. 5. Lūgums atcerēties, ka esejai ir ievads, galvenā daļa un noslēgums (apkopojums). |
||
|
2.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Noskatītas videolekcijas un sniegtas atbildes uz pašpārbaudes jautājumiem. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Stress un konflikti profesionālajā saskarsmē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Stress un konflikti profesionālajā saskarsmē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa mazināšanas stratēģijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa mazināšanas stratēģijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko pētījumu apskats par profesionālās izdegšanas riskiem un izdegšanas profilaksi veselības aprūpes vidē. Personīgie resursi izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunāko pētījumu apskats par profesionālās izdegšanas riskiem un izdegšanas profilaksi veselības aprūpes vidē. Personīgie resursi izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība, tās modeļi. Preventatīva veselības uzvedība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi - biheiviorālais modelis sāpju ārstēšanā. Psiholoģiskas intervences cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā un ikdienas saskarsme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Stress un konflikti profesionālajā saskarsmē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC
K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
Furlong, Gary T.,&Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox:models&maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J.Wiley&Sons( no1-14 lpp) (izdevums akceptējams)
Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214. lpp, 11., 12., 13. nodaļa). Rīga: Zvaigzne ABC.
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa).
Miller, W., Rollnick, S., (2012). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press.
Ramachandran, V., Stach, B. (2013). Professional Communication in Audiology. Plural Publishing, Inc., (audiologopēdiem)
Citi informācijas avoti
Kennedy, P. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of rehabilitation psychology. Oxford University Press.
Edelman, R. (Ed.) (2000). Psychosocial Aspects of the Health Care Process. Pearson Education.
Carlson, Mark. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being: a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing: Wiley-Blackwell
Handbook of the psychology of aging / 2016