Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads klīniskajā medicīnā un saskarsme ar pacientu

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ISK_242
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Iekšķīgo slimību katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338

Par studiju kursu

Mērķis

Saskarsme ar pacientu:

  1. Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu.
  2. Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu.

Ievads klīniskajā medicīnā:

  1. Iepazīstināt studentus ar slimības vēstures dokumentācijas pamatprincipiem – pamata sūdzība, pašreizējās slimības vēsture, iepriekšējo slimību vēsture.
  2. Attīstīt fizikālās izmeklēšanas prasmes atbilstoši klīniskajam gadījumam – interviju, apskati, palpāciju, perkusiju, auskultāciju.
  3. Iemācīt apvienot pacienta subjektīvu pārdzīvojumu par slimību ar fizikālās izmeklēšanas datiem un nonākt pie secinājuma par diagnozi.

Hematoloģija:

  1. Apgūt hematoloģisko slimnieku izmeklēšanas metodes. Iemācīties noteikt un definēt izmaiņas asins analīzēs: sarkano šūnu, trombocītu, leikocītu un to veidojošo šūnu izmaiņas.
  2. Iemācīties definēt anēmiju, prast noteikt anēmiju simptomus un pazīmes.
  3. Iemācīties laboratoriskos rādītājus anēmiju diagnostikai, anēmiju laboratorisko klasifikāciju.

Priekšzināšanas

Zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem. Normālā anatomija, histoloģija, normālā fizioloģija, bioķīmija, medicīnas fizikas pamati, bioloģija un ģenētikas pamati. Normāla asinsrade. Normāla asins analīze. Normāls asins sarecēšanas process.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students demonstrēs zinašanas komunikācijas sfērā un spēju aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem.

2.Students pārzinās saskarsmes saturu, formas un veidus ārsta praktiskajā darbā, orientēsies ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.

3.Students zinās, kā strukturēti intervēt un pierakstīt pacienta slimības vēsturi – galveno sūdzību, pašreizējās slimības vēsturi, iepriekšējo slimību vēsturi.

4.Students zinās, kā veikt fizikālu izmeklēšanu atbilstoši klīniskajam gadījumam un pacienta sūdzībām.

5.Students zinās, kā objektivizēt pacienta subjektīvo stāstījumu.

6.Students zinās, kā paskaidrot klīniskajā darbā lietoto terminoloģiju.

Prasmes

1.Students pratīs komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, kā arī citām veselības aprūpē iesaistītām personām.

2.Students pratīs izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas gaitā atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības.

3.Students pratīs veikt strukturētu slimības vēstures interviju un tās pierakstu.

4.Students pratīs veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi un no tām atvasinātām metodēm.

5.Students pratīs pamatlīmenī interpretēt plaušu funkcionālos testus – spirometriju.

Kompetences

1.Students spēs profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas.

2.Students mācēs analizēt klīniskās situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.

3.Students spēs novērtēt subjektīvo stāstu un objektīvo atradi, sasaistīt to ar patoloģiskiem procesiem slimnieka organismā.

4.Students spēs interpretēt plaušu funkcionālās izmeklēšanas rezultātus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopējo izmeklēšanas procesu.

5.Students spēs interpretēt klīnisko asins analīzi, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopējo izmeklēšanas procesu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Prezentācija par tēmu modulī Medicīniskā komunikācija

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Patstāvīgi sagatavota prezentācija par vienu no medicīnas komunikācijas tēmām.

2.

Patstāvīgais darbs

-
-

Studenti patstāvīgi iepazīstas ar prasībām katrā nodarbībā un sagatavojas tām, mācoties klīniskās manipulācijas no studentam saprotama avota (pēc paša ieskatiem).

Studenti individuāli meklē un mācās aktuālāko informāciju par pacientu fizikālās izmeklēšanas metodēm no katedras rekomendētiem materiāliem vai citiem avotiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Aktivitāte nodarbībās modulī Medicīniskā komunikācija

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vērtējums par studenta aktivitāti semestra laikā (komentāri, piedalīšanās diskusijās utt.).

2.

Testi par nodarbības tēmu modulī Ievads kliniskajā medicīnā un Hematoloģija

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tiešsaistes tests par tēmu pēc katras praktiskās nodarbības.

3.

Klīnisko manipulāciju un prasmju pārbaude

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Praktiskais kolokvijs pēdējā nodarbībā modulī Ievads klīniskajā medicīnā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.
Apraksts

Lekcija

  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. Konflikta situācijas, krīzes situācijas.
Apraksts

Lekcija

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.
Apraksts

Lekcija

  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Profesionālās darbības juridiskie aspekti, nosacījumi un prasības.
Apraksts

Lekcija

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar interneta izglītotiem pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, u.c.). Komunikācija ar ITN pacientiem. Vizīte klīnikā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio: Status (fiziskais un mentālais), habitus, redzamas virsmas, caput, collum, corpus, extremitas. Darbs grupās. Vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums.
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads klīniskajā medicīnā. Vispārīgie principi. Klīniskā domāšana un lēmumu pieņemšana.
Apraksts

Videolekcija

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Vispārīgā medicīniskā izmeklēšana. Pamata klīniskās prasmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Ekstremitātes: perifēro asinsvadu sistēma un limfmezgli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Krūškurvis un plaušas: fizikāla izmeklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Klīniskie gadījumi ar plaušu funkcionāliem testiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Vispārējā abdominālā izmeklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Klīniskā domāšana un instrumentālā izmeklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Pacienta apskate. Fizikālās izmeklēšanas manipulāciju kolokvijs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Hematoloģisko slimību simptomi un pazīmes. Hematoloģisko slimnieku izmeklēšanas metodes. Izmaiņas asins analīzēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Anēmiju simptomi un pazīmes. Anēmiju laboratoriskā diagnostika un laboratoriskā klasifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Hemorāģisko diatēžu veidi. Hemorāģisko diatēžu simptomi un pazīmes. Hemorāģisko diatēžu laboratoriskie rādītāji.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bickley, L. et al. 2021. Bates' Guide To Physical Examination and History Taking, 13th Edition. Wolters Kluwer.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Glynn, M. and Drake W. 2023. Hutchison's Clinical Methods, 25th Edition. Elsevier LimitedPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Dover, A. Macleod's Clinical Examination, 15th Edition. Elsevier LimitedPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Lejniece, S. 2020. Klīniskā hematoloģija. Rīga: Medicīnas apgāds

Papildu literatūra

1.

Loscalzo, J. et al. 2022. Harrison's Principles of Internal Medicine, 21e. McGraw Hill LLCPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kaushansky, K. et al. 2021. Williams Hematology, 10e. McGraw HillPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Allen, J. 2013. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. PearsonPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Coulehan, J. and Block, M. 2005. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice, 5th Edition. F.A. Davis CompanyPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Orļikova, G. un Pičkura K. redakcijā. 2014. Propedeitika. Rīga: RSU.

6.

Rudzītis, K. 2010. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Medicīnas apgāds