Ievads klīniskajā medicīnā un saskarsme ar pacientu
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338
Par studiju kursu
Mērķis
Saskarsme ar pacientu:
- Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu.
- Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu.
Ievads klīniskajā medicīnā:
- Iepazīstināt studentus ar slimības vēstures dokumentācijas pamatprincipiem – pamata sūdzība, pašreizējās slimības vēsture, iepriekšējo slimību vēsture.
- Attīstīt fizikālās izmeklēšanas prasmes atbilstoši klīniskajam gadījumam – interviju, apskati, palpāciju, perkusiju, auskultāciju.
- Iemācīt apvienot pacienta subjektīvu pārdzīvojumu par slimību ar fizikālās izmeklēšanas datiem un nonākt pie secinājuma par diagnozi.
Hematoloģija:
- Apgūt hematoloģisko slimnieku izmeklēšanas metodes. Iemācīties noteikt un definēt izmaiņas asins analīzēs: sarkano šūnu, trombocītu, leikocītu un to veidojošo šūnu izmaiņas.
- Iemācīties definēt anēmiju, prast noteikt anēmiju simptomus un pazīmes.
- Iemācīties laboratoriskos rādītājus anēmiju diagnostikai, anēmiju laboratorisko klasifikāciju.
Priekšzināšanas
Zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem. Normālā anatomija, histoloģija, normālā fizioloģija, bioķīmija, medicīnas fizikas pamati, bioloģija un ģenētikas pamati. Normāla asinsrade. Normāla asins analīze. Normāls asins sarecēšanas process.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students demonstrēs zinašanas komunikācijas sfērā un spēju aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem.
2.Students pārzinās saskarsmes saturu, formas un veidus ārsta praktiskajā darbā, orientēsies ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās.
3.Students zinās, kā strukturēti intervēt un pierakstīt pacienta slimības vēsturi – galveno sūdzību, pašreizējās slimības vēsturi, iepriekšējo slimību vēsturi.
4.Students zinās, kā veikt fizikālu izmeklēšanu atbilstoši klīniskajam gadījumam un pacienta sūdzībām.
5.Students zinās, kā objektivizēt pacienta subjektīvo stāstījumu.
6.Students zinās, kā paskaidrot klīniskajā darbā lietoto terminoloģiju.
Prasmes
1.Students pratīs komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, kā arī citām veselības aprūpē iesaistītām personām.
2.Students pratīs izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas gaitā atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības.
3.Students pratīs veikt strukturētu slimības vēstures interviju un tās pierakstu.
4.Students pratīs veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi un no tām atvasinātām metodēm.
5.Students pratīs pamatlīmenī interpretēt plaušu funkcionālos testus – spirometriju.
Kompetences
1.Students spēs profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas.
2.Students mācēs analizēt klīniskās situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
3.Students spēs novērtēt subjektīvo stāstu un objektīvo atradi, sasaistīt to ar patoloģiskiem procesiem slimnieka organismā.
4.Students spēs interpretēt plaušu funkcionālās izmeklēšanas rezultātus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopējo izmeklēšanas procesu.
5.Students spēs interpretēt klīnisko asins analīzi, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopējo izmeklēšanas procesu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Prezentācija par tēmu modulī Medicīniskā komunikācija |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīgi sagatavota prezentācija par vienu no medicīnas komunikācijas tēmām. |
||
|
2.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi iepazīstas ar prasībām katrā nodarbībā un sagatavojas tām, mācoties klīniskās manipulācijas no studentam saprotama avota (pēc paša ieskatiem). Studenti individuāli meklē un mācās aktuālāko informāciju par pacientu fizikālās izmeklēšanas metodēm no katedras rekomendētiem materiāliem vai citiem avotiem. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Aktivitāte nodarbībās modulī Medicīniskā komunikācija |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vērtējums par studenta aktivitāti semestra laikā (komentāri, piedalīšanās diskusijās utt.). |
||
|
2.
Testi par nodarbības tēmu modulī Ievads kliniskajā medicīnā un Hematoloģija |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tiešsaistes tests par tēmu pēc katras praktiskās nodarbības. |
||
|
3.
Klīnisko manipulāciju un prasmju pārbaude |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktiskais kolokvijs pēdējā nodarbībā modulī Ievads klīniskajā medicīnā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma.
Apraksts
Lekcija |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. Konflikta situācijas, krīzes situācijas.
Apraksts
Lekcija |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas.
Apraksts
Lekcija |
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās darbības juridiskie aspekti, nosacījumi un prasības.
Apraksts
Lekcija |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar interneta izglītotiem pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, u.c.). Komunikācija ar ITN pacientiem. Vizīte klīnikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio: Status (fiziskais un mentālais), habitus, redzamas virsmas, caput, collum, corpus, extremitas. Darbs grupās. Vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads klīniskajā medicīnā. Vispārīgie principi. Klīniskā domāšana un lēmumu pieņemšana.
Apraksts
Videolekcija |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vispārīgā medicīniskā izmeklēšana. Pamata klīniskās prasmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ekstremitātes: perifēro asinsvadu sistēma un limfmezgli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Krūškurvis un plaušas: fizikāla izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskie gadījumi ar plaušu funkcionāliem testiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vispārējā abdominālā izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskā domāšana un instrumentālā izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pacienta apskate. Fizikālās izmeklēšanas manipulāciju kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hematoloģisko slimību simptomi un pazīmes. Hematoloģisko slimnieku izmeklēšanas metodes. Izmaiņas asins analīzēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anēmiju simptomi un pazīmes. Anēmiju laboratoriskā diagnostika un laboratoriskā klasifikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hemorāģisko diatēžu veidi. Hemorāģisko diatēžu simptomi un pazīmes. Hemorāģisko diatēžu laboratoriskie rādītāji.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bickley, L. et al. 2021. Bates' Guide To Physical Examination and History Taking, 13th Edition. Wolters Kluwer.Piemērots angļu valodas plūsmai
Glynn, M. and Drake W. 2023. Hutchison's Clinical Methods, 25th Edition. Elsevier LimitedPiemērots angļu valodas plūsmai
Dover, A. Macleod's Clinical Examination, 15th Edition. Elsevier LimitedPiemērots angļu valodas plūsmai
Lejniece, S. 2020. Klīniskā hematoloģija. Rīga: Medicīnas apgāds
Papildu literatūra
Loscalzo, J. et al. 2022. Harrison's Principles of Internal Medicine, 21e. McGraw Hill LLCPiemērots angļu valodas plūsmai
Allen, J. 2013. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. PearsonPiemērots angļu valodas plūsmai
Coulehan, J. and Block, M. 2005. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice, 5th Edition. F.A. Davis CompanyPiemērots angļu valodas plūsmai
Orļikova, G. un Pičkura K. redakcijā. 2014. Propedeitika. Rīga: RSU.
Rudzītis, K. 2010. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Medicīnas apgāds