Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starpkultūru psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_117
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni un pilnveidot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā, kā arī formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju.

Prasmes

1.Apkopo un interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par noteiktu tēmu; pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas.

Kompetences

1.Analizē kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda/grupas psihiskajiem stāvokļiem/procesiem/īpašībām/uzvedību, kā arī formulē pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus; atlasīt, vismaz piecus pētījumus par sev interesējošu problēmu un tos analizēt, veidojot pārskatu; izveidot projekta darbu, prezentēt to, formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Pētījumu pārskats par izvēlēto tēmu (30%). Projekta darba izstrāde par izvēlēto tēmu un tā prezentācija grupai (50%). Formulēti problēmjautājumi, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Nacionālais raksturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Nacionālais raksturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, ēmiskais un ētiskais.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, ēmiskais un ētiskais.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izziņas procesi kultūrā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas kultūrā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individualitāte un personības attīstība kultūrā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Individualitāte un personības attīstība kultūrā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā uzvedība kultūrā un starpgrupu kontakts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihopatoloģija kultūrā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projektu demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projektu demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projektu demonstrācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projektu demonstrācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2014). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, 2. A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp.

2.

Keith, K.D. (Eds.). (2011). Cross-cultural psychology. Contemporary themes and perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell.

3.

Matsumoto, D. & Juang, L. (2013). Culture and psychology (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.

Papildu literatūra

1.

Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press

2.

Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press

3.

Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

4.

Kagitcibasi, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum

5.

Kitayama S. & Cohen D. (Eds.). (2007). Handbook of cultural psychology. New York: Guilford Press.

6.

Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.

7.

McCrea, R.R. & Allik, J. (Eds.). (2002). The five-factor model of personality across cultures. New York: Kluwer

8.

Triandis, H. C. (2001). Individualism–Collectivism and Personality. Journal ofPersonality, 69, 907–924

Citi informācijas avoti

1.

Cross-Cultural Research

2.

Journal of Cross-Cultural Psychology.

3.

Journal of Personality and Social Psychology

4.

Personality and Individual Differences