Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīnas un saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_015
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un attīstīt prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu.

Priekšzināšanas

Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un kompetenci protezēšanas ortozēšanas speciālista-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.

Prasmes

1.Studenti attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.

Kompetences

1.Studenti spēs analizēt fizisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
10 balles

Klīniskā gadījuma analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

I. Zināšanas – spēja definēt (60%): 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%); 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%); 3. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas principi (20%). II. Prasmes (40%): 1. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas pamati (20%); 2. Ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%).

Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido:

1.Starppārbaudījums – 50%.

2,Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:

  • Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;
  • Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;
  • 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem
  • Patstāvīgais darbs pēc docētāja izvēles par:

a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats);

b) klīnisko gadījumu;

c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

2.

Starppārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Daudzizvēļu tests, kas balstīts uz lekciju un pirmo četru nodarbību tēmu apskatu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis medicīnā. Stress un stresori, biopsihopatoloģiskās ievainojamības modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Emociju loma somatizācijas procesā. Biodinamiskie procesi un psihodinamiskie procesi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapeitiskās saskarsmes jēdziens. Prasme klausīties. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Saskarsmes jēdziens un saskarsmes veidi. Prasme klausīties. Empātijas jēdziens. Empātijas, simpātijas un antipātijas loma terapeitiskajās attiecībās ar pacientu. Praktiskā daļa – lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Psihoterapijas jēdziens un psihoterapijas veidi. Psihoterapijas definīcija. Psihoterapijas mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas process – izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādes fāze un noslēguma fāze. Transferences, kontrtransferences un rezistences fenomeni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Psihiskās aizsardzības mehānismi. Saistība starp konfliktu, trauksmi un psihiskās aizsardzības mehānismiem. Psihiskās aizsardzības mehānismu definīcija. Primārie un sekundārie aizsardzības mehānismi. Psihiskās aizsardzības mehānismu piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi - neirotiskais, robežstāvokļa un psihotiskais funkcionēšanas līmenis. Terapeitisko attiecību veidošana. Praktiskā daļa – lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Starppārbaudījums (tests). Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Paranoīda, šizoīda, atkarīga, antisociāla, narcistiska, disociatīva, histēriska personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Mazohistiska, depresīva, māniska, obsesīvi – kompulsīva personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Psychoanalytic Diagnosis. 2nd Edition Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Nancy McWilliams, 2020.

2.

A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)

3.

Sudraba, V., & Skaldere-Darmudasa, G. Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte, 2022.

Papildu literatūra

1.

B. Luban - Plozza, W. Poldinger, F. Kroger – Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.

2.

H. I. Kaplan, B. J. Sadoc – Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. 2017.

3.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

4.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

5.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

6.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

7.

J. Kulbergs – Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (akceptējams izdevums)

8.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

9.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

10.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

11.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

12.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021