Medicīnas un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un attīstīt prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu.
Priekšzināšanas
Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un kompetenci protezēšanas ortozēšanas speciālista-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes
1.Studenti attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences
1.Studenti spēs analizēt fizisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
10 balles
|
|
Klīniskā gadījuma analīze. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt (60%): 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%); 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%); 3. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas principi (20%). II. Prasmes (40%): 1. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas pamati (20%); 2. Ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1.Starppārbaudījums – 50%. 2,Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). |
||
|
2.
Starppārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Daudzizvēļu tests, kas balstīts uz lekciju un pirmo četru nodarbību tēmu apskatu. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis medicīnā. Stress un stresori, biopsihopatoloģiskās ievainojamības modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Emociju loma somatizācijas procesā. Biodinamiskie procesi un psihodinamiskie procesi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Terapeitiskās saskarsmes jēdziens. Prasme klausīties. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Saskarsmes jēdziens un saskarsmes veidi. Prasme klausīties. Empātijas jēdziens. Empātijas, simpātijas un antipātijas loma terapeitiskajās attiecībās ar pacientu. Praktiskā daļa – lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens un psihoterapijas veidi. Psihoterapijas definīcija. Psihoterapijas mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas process – izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādes fāze un noslēguma fāze. Transferences, kontrtransferences un rezistences fenomeni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Psihiskās aizsardzības mehānismi. Saistība starp konfliktu, trauksmi un psihiskās aizsardzības mehānismiem. Psihiskās aizsardzības mehānismu definīcija. Primārie un sekundārie aizsardzības mehānismi. Psihiskās aizsardzības mehānismu piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi - neirotiskais, robežstāvokļa un psihotiskais funkcionēšanas līmenis. Terapeitisko attiecību veidošana. Praktiskā daļa – lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Starppārbaudījums (tests). Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Paranoīda, šizoīda, atkarīga, antisociāla, narcistiska, disociatīva, histēriska personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Mazohistiska, depresīva, māniska, obsesīvi – kompulsīva personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu analīze. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Psychoanalytic Diagnosis. 2nd Edition Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Nancy McWilliams, 2020.
A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
Sudraba, V., & Skaldere-Darmudasa, G. Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte, 2022.
Papildu literatūra
B. Luban - Plozza, W. Poldinger, F. Kroger – Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.
H. I. Kaplan, B. J. Sadoc – Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. 2017.
J. Kulbergs – Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (akceptējams izdevums)