Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Gerontopsihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPS_028
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
11,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi par psihisko traucējumu un slimību izpausmēm vecumā, ārstēšanu un profilakses iespējām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par psihisko un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko simptomu un sindromu īpatnībām vecumā, norisē un diagnostiku (saskaņā ar SSK-10), klīniskās un psiholoģiskās izmeklēšanas metodēm, ārstēšanas, psiholoģiskās un sociālās aprūpes īpatnībām, kā arī par akūto stāvokļu (organisks delīrijs, disforija, halucinoze) kupēšanu, ārstēšanas medikamentoziem un psiholoģiskiem principiem, aprūpes organizāciju, ētiskiem un juridiskiem aspektiem.

Prasmes

1.Prasmes geriatriskajā psihiatrijā izmantojamas klīniskajās izmeklēšanas, diagnostikas un ārstēšanas metodēs: subjektīvā un objektīvā anamnēze, pacienta somatiskā un psihiskā stāvokļa izmeklēšana, iespējamās organiskās neiroloģiskās pataloģijas atklāšanā. Prasmes psiholoģiskās, sociālās, darba aizņemtības terapijas plānošanā un veikšanā, psihofarmakoterapijas īpatnībās gados veciem un somatiski slimiem pacientiem, psiholoģiskās testēšanas, internās, neiroloģiskās, radioloģiskās izmeklēšanas rezultāti interpretācijā un novērtēšanā.

Kompetences

1.Kompetences gados vecu pacientu saskarsmē, sadarbībā un aprūpē, ieskaitot sociālās aprūpes sistēmas piedāvājumus. Kompetences vadīšanā, plānošanā, ētikas un juridisko principu ievērošanā, tālākizglītībā un zinātnes atziņās, lai nodrošinātu gados vecu cilvēku psihisko traucējumu un dementizējošo procesu profilaksi, agrīnu diagnostiku, ārstēšanu, psiholoģisko un funkcionālo rehabilitāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Lasīt papildus literatūras avotus, apmeklēt tematiskās LPA un LĀB konferences Ikdienas darbā ar pacientiem vingrināties pareizi: - novērtēt psiholoģiskās un psihopatoloģiskās īpatnības, kā arī psihisko traucējumu un slimību izpausmes vecumā, - apieties ar gerontoloģiskiem pacientiem. - izvēlēties un lietot medikamentus un ārstēšanas metodes.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu pārbaude testu un jautājumu veidā, klīnisko gadījumu analīze.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihopataloģisko simptomu un sindromu īpatnības vecumā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihisko traucējumu vispārējās īpatnības vecumā (kognitīvie, afektīvie, gribas-kustību un uzvedības, apziņas traucējumi, personības pārmaiņas).
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Geriatrisko pacientu aprūpe. Sociālie jautājumi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Šizofrēniskā spektra traucējumi geriatrijā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Cerebrālie atrofiski – deģeneratīvie un asinsvadu procesi vecumā. Somatopsihiskie un psihosomatiskie traucējumi vecumā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Demence un dementizējošie procesi vecumā. Cerebrālo asinsvadu slimību radītie psihiskie traucējumi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Depresiju īpatnības vecumā. Suicidāls risks un profilakse.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihotropo medikamentu lietošanas īpatnības vecumā. Politerapija.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.

Tēmas

Kardiopulmonālā reanimācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
11,00
Semināru skaits:
9
Ilgums (nedēļās):
8
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ed. Mugdha E. Thakur, MD, Dan G. Blazer, M.D., PhD, David C. Steffens, M.D., M.H.S. Clinical Manual of Geriatric Psychiatry. American Psychiatric Publishing Inc, 2014, Washington, 298 pages.

2.

Marc E. Agronin, Gabe J. Maletta. Principles and Practice of Geriatric Psychiatry. 2nd Edition, Wolter Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2011, 862 pages

3.

Blazer, Dan G. Steffens, David C. Essentials of Geriatric Psychiatry. 2nd Edition, American Psychiatric Publishing, Arlington, VA, USA, 2012.

4.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.

5.

David Semple; Roger Smyth. Oxford Handbook of Psychiatry, 4th Edition: OUP Oxford. 2019. eBook., Database: eBook Collection (EBSCOhost)

Papildu literatūra

1.

R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015. 40 lpp.

2.

S. Stahl. Stahl’s Essential Psychopharmacology. 4th Edition. Cambridge medicine 2013.

3.

Taylor, David Paton, Carol Kapur, Shitij. Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. 11th Edition, Wiley, Hoboken, NJ, USA, 2012.

4.

Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2015. The professionals packet handbook and aide memories. 2015.

5.

Caune M. Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums, 2013.

6.

Yudofsky, Stuart C. Hales, Robert E. Clinical Manual of Neuropsychiatry. American Psychiatric Publishing, 2012.

Citi informācijas avoti

1.

International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. 10th Revision, web version https://icd.who.int/browse10/2019/en

2.

ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. World Health Organization Staff. World Health Organization (WHO), Albany, NY, USA, 1992.

3.

ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Diagnostic Criteria for Research World Health Organization Staff, World Health Organization (WHO), Albany, NY, USA, 1993.