Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_029
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju apgūt pamatzināšanas par psiholoģiskās konsultēšanas galvenajiem principiem un to specifiku mākslu terapijā dažādām klientu grupām, attīstīt konsultēšanas prasmes ar klientiem/pacientiem, izmantojot dažādas intervences, metodes un tehnikas mākslu terapijas kontekstā. Radīt iespēju iegūt zināšanas un prasmes atpazīt personības funkcionēšanas līmeņus, psihes aizsardzības mehānismus, transferences un kontrtransferences fenomenu.

Priekšzināšanas

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, personības un attīstības psiholoģija, neiropsiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Maģistranti apraksta terapeitisko attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus, izskaidro individuālās konsultēšanas un psihoterapijas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta drošu terapeitisko vidi veidojošos faktorus.

Prasmes

1.Maģistranti spēj izzināt un analizēt klienta/pacienta vajadzības, grūtības un resursus, daļēji spēj interpretēt un integrēt ievākto informāciju. Maģistranti savā darbībā pielieto konsultēšanas prasmes, spēj radīt drošu vidi un labvēlīgu atmosfēru, nodibināt kontaktu un izveidot terapeitiskās attiecības ar klientu/pacientu (simulācijas situācijās); noslēgt vienošanos (izskaidrot MT procesu, noteikumus, saņemt informēto piekrišanu). Maģistrants sniedz emocionālo atbalstu klientam/pacientam, veicina izmaiņas un sekmē risinājumus (simulācijas situācijās). Maģistranti atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. Spēj atpazīt klienta/pacienta personības funkcionēšanas līmeni, lietotos psihes aizsardzības mehānismus.

Kompetences

1.Maģistrants reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Maģistranti pauž empātisku attieksmi pret klientu/pacientu, detalizēti analizē problēmu, izvērtē prognozes, akceptējot pacienta vajadzības.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot e-studijās norādītos avotus (t.sk., jaunākos zinātniskos pētījumus), sagatavoties nodarbībām - abos semestros. 2. Veikt sākotnējo interviju pieaugušajam, strukturēt iegūto informāciju, veikt ierakstus konsultēšanas protokolā, reflektēt par savām konsultēšanas prasmēm. Prezentēt nodarbībā. - 1. semestrī. 3. Darbs mazajā grupā, iejūtoties klienta, terapeita un novērotāja lomās. Mākslas terapijas sesijas daļas demonstrācija lomu spēles veidā. Protokola aizpildīšana. Prezentācija. - 2. semestrī. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
1. semestrī patstāvīgā darba prezentācija 2. semestrī patstāvīgā darba prezentācija
2.
Pārbaudījums
-
-
1. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: individuāla konsultēšana pieaugušajam (kontakta dibināšana, informētā piekrišana, jautāšana par aktuālajām grūtībām, to izpausmi, resursu noskaidrošana), iegūtās informācijas strukturēšana protokolā, pašrefleksija par savām konsultēšanas prasmēm, īsa prezentācija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%). 2. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: mazajā grupā iejusties katrā no lomām (terapeits - klients - novērotājs), lomu spēles veidā demonstrēt daļu no mākslas terapijas sesijas, veikt pierakstus protokolā. Novērot un analizēt pamanītos psihes aizsargmehānismus, transferenci/kontrtransferenci. Īsa prezentācija par savām konsultēšanas prasmēm, pašrefleksija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi.

Anotācija: Iepazīšanās ar kursa prasībām, mērķiem, uzdevumiem, patstāvīgajiem darbiem, darbu izpildes termiņiem. Mūsdienīgas klīniskās psiholoģijas definīcija. Psihopatoloģijas un veselības definīcijas. Normalitātes koncepts. Nodarbības jautājumi: Vesela cilvēka pazīmes: fiziskās, emocionālās, kognitīvās, sociālās, garīgās - kā atpazīt? Literatūra: Miltuze A., Biseniece M.(2015). Iedzimtība un vide. No Mārtinsone et al. Psiholoģija I. (106.-124.lpp.)
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes.

Anotācija: Traumas un krīzes etapi un sekas psihopatoloģijas kontekstā. Normāla un traumatiska krīzes gaita. Traumas pārstrādes etapi. Krīzes intervences pamatprincipi. Nodarbības jautājumi: Krīzes intervences pamatprincipi. Literatūra: Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija.

Anotācija: Konsultēšanas etapi. Konsultēšanas / terapijas procesa mērķi, etapi un plānošana. Konsultēšanas pirmsākumi, pamatprincipi. Nodarbības jautājumi: Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Literatūra: Mihailova, S. Uz klientu centrētā psihoterapija. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse / Red.Bite,I., Mārtinsone, K., Sudraba, V. (196.-213. lpp.). Upmale, A., Majore-Dūšele, I. (2011). Mākslu terapijas procesa raksturojums : Integratīvi eklektiskā pieeja. Mākslu terapija / [Sast. K.Mārtinsone]. Rīga, 2011. 1.4.nod., (106.-183.lpp.)
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņš

Anotācija: Pārskats par mikroprasmju hierarhiju. Sākotnējās informācijas ievākšanas struktūra. Pirmā saruna. Nodarbības jautājumi: Efektīvas sākotnējās intervijas struktūra. Sarunas vadīšanas pieredze, pašreflesija, analīze.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācija

Anotācija: Emocijas un jūtas konsultēšanā. Jūtu atspoguļošana; emociju un jūtu izstrāde. Literatūra: Mihailova,S. (2015). Emocijas. No Psiholoģija I. (Red. Mārtinsone, K., Miltuze, A.), Rīga, Zvaigzne ABC. (171.-198.lpp.).
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli.

Anotācija: Pretrunu atspoguļošana / konfrontācija. Saistība ar psihes aizsardzības mehānismiem
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi.

Anotācija: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme. Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds.

Nodarbības jautājumi: Nozīmes atspoguļošana kā situācijas individuāla interpretācija. Nozīmes atspoguļošana kā mikroprasme. Atšķirība no interpretācijas kā prasmes
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšana

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education.

2.

Bite, Mārtinsone, Sudraba (Red.) (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.

3.

Corey, G. (2016). Theory and practice of counseling and psychotherapy, Enhanced. Cengage Learning.

4.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. (Red.) Psiholoģija. (2015). 3 sējumi. Rīga: Zvaigzne ABC

5.

Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge.

2.

Pope-Davis, Donald, B., et.al. (2003). Handbook of Multicultural Competencies in Counseling and Psychology. EBSCO eBooks. Publisher: Sage Publications.

3.

Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.

4.

Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.

5.

Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The psychotherapy relationship: Theory, research, and practice. John Wiley & Sons Inc.

6.

Safran, J. D., & Muran, J. C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide. Guilford Press.

7.

Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2018). Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: skills, strategies, and techniques. 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley.

Citi informācijas avoti

1.

Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association

2.

International Journal of Art Therapy: Inscape

;