Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistranti apraksta terapeitisko attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus, izskaidro individuālās konsultēšanas un psihoterapijas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta drošu terapeitisko vidi veidojošos faktorus.
Prasmes
1.Maģistranti spēj izzināt un analizēt klienta/pacienta vajadzības, grūtības un resursus, daļēji spēj interpretēt un integrēt ievākto informāciju. Maģistranti savā darbībā pielieto konsultēšanas prasmes, spēj radīt drošu vidi un labvēlīgu atmosfēru, nodibināt kontaktu un izveidot terapeitiskās attiecības ar klientu/pacientu (simulācijas situācijās); noslēgt vienošanos (izskaidrot MT procesu, noteikumus, saņemt informēto piekrišanu). Maģistrants sniedz emocionālo atbalstu klientam/pacientam, veicina izmaiņas un sekmē risinājumus (simulācijas situācijās). Maģistranti atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. Spēj atpazīt klienta/pacienta personības funkcionēšanas līmeni, lietotos psihes aizsardzības mehānismus.
Kompetences
1.Maģistrants reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Maģistranti pauž empātisku attieksmi pret klientu/pacientu, detalizēti analizē problēmu, izvērtē prognozes, akceptējot pacienta vajadzības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi.
-
Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes.
-
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija.
-
Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņš
-
Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācija
-
Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli.
-
Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference.
-
Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi.
-
Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds.
-
Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana.
-
Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem.
-
Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšana
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education.
Bite, Mārtinsone, Sudraba (Red.) (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
Corey, G. (2016). Theory and practice of counseling and psychotherapy, Enhanced. Cengage Learning.
Mārtinsone, K., Miltuze, A. (Red.) Psiholoģija. (2015). 3 sējumi. Rīga: Zvaigzne ABC
Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge.
Pope-Davis, Donald, B., et.al. (2003). Handbook of Multicultural Competencies in Counseling and Psychology. EBSCO eBooks. Publisher: Sage Publications.
Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.
Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The psychotherapy relationship: Theory, research, and practice. John Wiley & Sons Inc.
Safran, J. D., & Muran, J. C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide. Guilford Press.
Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2018). Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: skills, strategies, and techniques. 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley.
Citi informācijas avoti
Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association
International Journal of Art Therapy: Inscape