Pētniecības metodes starptautiskajās attiecībās un diplomātijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apguves studējošie spēs izskaidrot un izprast ontoloģijas, epistemoloģijas, metodoloģijas jēdzienus, kā arī atpazīt un atšķirt pētnieciskās metodes.
Prasmes
1.Pēc studiju kursa apguves studējošie pratīs pielietot kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes datu vākšanā un analīzē, izvairoties no izplatītākajiem slazdiem; sasaistīt pētījuma ontoloģisko un epistemoloģisko ietvaru ar metožu izvēli.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apguves studējošie patstāvīgi spēs veikt zinātniski attaisnotu metožu izvēli savā pētījumā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Aktīva dalība lekcijās un semināros, tostarp viedokļa izteikšana par citu studentu ziņojumiem
• Esejas
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktivitāte lekcijās un semināros – 30%
• Sava pētījuma prezentācija un iesniegšana -- 50%
• Noslēguma eksāmens – 20%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ontoloģisko un epistemoloģisko pieņēmumu saistība ar metodoloģijām. "Cīņa par realitāti" (Moses, Knutsen 2019) -- naturālisms (pozitīvisms) pret konstruktīvismu (interpretatīvismu). Kas svarīgāk: falsificējamība, atkārtojamība, paredzētspēja vai uzticamība, izpratne, empātija, refleksija? Jesaja Berlins un Verstehen. Metodoloģiskais plurālisms starptautiskajās attiecībās un diplomātijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas darāms pirms metožu izvēles? “Labi jautājumi un pareizi dati” (Lamont, Boduszyński 2020). Pētnieciskais jautājums, pētījuma mērķis, literatūras izpēte, datu vākšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes kā "datu vākšanas tehnikas" (Bryman 2008) un datu analīzes tehnikas. Kāpēc metodoloģija un metode nav viens un tas pats. Metožu izvēle saskaņā ar ontoloģisko pozīciju. Metožu izklāsts atkarībā no pētījuma veida: eseja, zinātniskais raksts, maģistra darbs, mediju publikācija. Eksperiments kā starptautisko attiecību un diplomātijas metode -- par un pret.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās metodes. Datu vākšana: atlase/reprezentativitāte. Brīvās, strukturētās, daļēji strukturētās intervijas. Intervijas transkripciju veidošana. Fokusgrupas. Novērošana. Datu analīze: procesu izsekošana, diskursa analīze, vizuālā analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās metodes. Datu vākšana: aptauja, anketēšana ar atbilžu variantiem, lielapjoma novērošana, lielie dati. Reprezentabilitāte. Datu analīze: statistika, kvantitatīvā kontentanalīze. Operacionalizācija. Kvantitatīvie slazdi pētījumā jeb "Kā nekļūdīties" (Ellenberg 2015).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jauktais pētījuma dizains: kvantitatīvo un kvalitatīvo pieeju apvienošana.
Diplomātijas pētniecība: politiskā ģeogrāfija un telpiskā metode.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā pieredze darbā ar kvantitatīvajām metodēm Starptautiskajās attiecībās: vieslekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metožu ētiskie aspekti. Klupšanas akmeņi naturālisma un konstruktīvisma metodoloģijās: no paredzētspējas līdz nepiemērojamībai, no rietumcentrisma līdz kultūras relatīvismam. Vai pastāv metodes pētniekiem ar pārliecību? Kāpēc jāspēj "redzēt Pili" (Harman 2019). Finansējums un pasūtījums -- ietekme uz metodes izvēli. Savstarpējā recenzēšana kā atbalsts, nevis traucēklis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metožu tiesiskie aspekti. Kā nepārkāpt likumu -- GDPR, datu vākšanas un glabāšanas atbildība. Ētikas komitejas atļaujas saņemšana. RSU Juridiskās fakultātes vieslekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats metožu izvēles procesā. Kursa docētājas zinātniskā raksta prezentācija un iztirzājums. Pētnieciskais jautājums un mērķis. Ontoloģijas, epistemoloģijas un metodoloģijas skaidrojums. Metožu izvēles pamatojums. Valoda un diskurss. Lingvistisko atšķirību ietekme uz analīzi. Diskusija ar grupu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ontoloģisko un epistemoloģisko pieņēmumu saistība ar metodoloģijām. "Cīņa par realitāti" (Moses, Knutsen 2019) -- naturālisms (pozitīvisms) pret konstruktīvismu (interpretatīvismu). Kas svarīgāk: falsificējamība, atkārtojamība, paredzētspēja vai uzticamība, izpratne, empātija, refleksija? Jesaja Berlins un Verstehen. Metodoloģiskais plurālisms starptautiskajās attiecībās un diplomātijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas darāms pirms metožu izvēles? “Labi jautājumi un pareizi dati” (Lamont, Boduszyński 2020). Pētnieciskais jautājums, pētījuma mērķis, literatūras izpēte, datu vākšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes kā "datu vākšanas tehnikas" (Bryman 2008) un datu analīzes tehnikas. Kāpēc metodoloģija un metode nav viens un tas pats. Metožu izvēle saskaņā ar ontoloģisko pozīciju. Metožu izklāsts atkarībā no pētījuma veida: eseja, zinātniskais raksts, maģistra darbs, mediju publikācija. Eksperiments kā starptautisko attiecību un diplomātijas metode -- par un pret.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās metodes. Datu vākšana: atlase/reprezentativitāte. Brīvās, strukturētās, daļēji strukturētās intervijas. Intervijas transkripciju veidošana. Fokusgrupas. Novērošana. Datu analīze: procesu izsekošana, diskursa analīze, vizuālā analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās metodes. Datu vākšana: aptauja, anketēšana ar atbilžu variantiem, lielapjoma novērošana, lielie dati. Reprezentabilitāte. Datu analīze: statistika, kvantitatīvā kontentanalīze. Operacionalizācija. Kvantitatīvie slazdi pētījumā jeb "Kā nekļūdīties" (Ellenberg 2015).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jauktais pētījuma dizains: kvantitatīvo un kvalitatīvo pieeju apvienošana.
Diplomātijas pētniecība: politiskā ģeogrāfija un telpiskā metode.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā pieredze darbā ar kvantitatīvajām metodēm Starptautiskajās attiecībās: vieslekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metožu ētiskie aspekti. Klupšanas akmeņi naturālisma un konstruktīvisma metodoloģijās: no paredzētspējas līdz nepiemērojamībai, no rietumcentrisma līdz kultūras relatīvismam. Vai pastāv metodes pētniekiem ar pārliecību? Kāpēc jāspēj "redzēt Pili" (Harman 2019). Finansējums un pasūtījums -- ietekme uz metodes izvēli. Savstarpējā recenzēšana kā atbalsts, nevis traucēklis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metožu tiesiskie aspekti. Kā nepārkāpt likumu -- GDPR, datu vākšanas un glabāšanas atbildība. Ētikas komitejas atļaujas saņemšana. RSU Juridiskās fakultātes vieslekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats metožu izvēles procesā. Kursa docētājas zinātniskā raksta prezentācija un iztirzājums. Pētnieciskais jautājums un mērķis. Ontoloģijas, epistemoloģijas un metodoloģijas skaidrojums. Metožu izvēles pamatojums. Valoda un diskurss. Lingvistisko atšķirību ietekme uz analīzi. Diskusija ar grupu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lamont, Christopher K; Boduszynski, Mietek. Research methods in politics and international relations. Sage publishing, 2020.
Ellenberg, Jordan. How Not to Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking. Penguin Books, 2015. (Chapter 1 -- Less Like Sweden, Chapter 9 -- the International Journal of Haruspicy)
Aradau C, Huysmans J. Critical methods in International Relations: The politics of techniques, devices and acts. European Journal of International Relations. 2014;20(3):596-619. doi:10.1177/1354066112474479
Moses, Jonathon W., Knutsen, Torbjørn L. Ways of Knowing: Competing Methodologies in Social and Political Research. Red Globe Press, 2019.
Papildu literatūra
Creswell, John W. Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 5th edition. Sage, 2017.
Neuendorf, Kimberly A. The Content Analysis Guidebook. 2nd Edition. Sage Publications, 2017.
Ackerly, Brooke. “Feminist Methods in International Relations.” Politics & Gender 5, no. 3 (2009): 409–10. doi:10.1017/S1743923X09990195.
Pouliot, Vincent, Cornut, Jérémie. “Practice Theory and the Study of Diplomacy: A Research Agenda.” Cooperation and Conflict, vol. 50, no. 3, 2015, pp. 297–315. JSTOR, www.jstor.org/stable/45084291
Mārtinsone, Kristīne, Pipere, Anita, Kamerāde, Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. RaKa, 2016.