Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētniecības metodes starptautiskajās attiecībās un diplomātijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PZK_202
Zinātnes nozare
Politikas zinātne; Starptautiskā politika
Kredītpunkti (ECTS)
7,50
Mērķauditorija
Politikas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt visaptverošu ieskatu starptautisko attiecību un diplomātijas metodēs.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas par starptautiskajām attiecībām un starptautiskajiem procesiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc studiju kursa apguves studējošie spēs izskaidrot un izprast ontoloģijas, epistemoloģijas, metodoloģijas jēdzienus, kā arī atpazīt un atšķirt pētnieciskās metodes.

Prasmes

1.Pēc studiju kursa apguves studējošie pratīs pielietot kvantitatīvās un kvalitatīvās metodes datu vākšanā un analīzē, izvairoties no izplatītākajiem slazdiem; sasaistīt pētījuma ontoloģisko un epistemoloģisko ietvaru ar metožu izvēli.

Kompetences

1.Pēc studiju kursa apguves studējošie patstāvīgi spēs veikt zinātniski attaisnotu metožu izvēli savā pētījumā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Aktīva dalība lekcijās un semināros, tostarp viedokļa izteikšana par citu studentu ziņojumiem • Esejas

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
• Aktivitāte lekcijās un semināros – 30% • Sava pētījuma prezentācija un iesniegšana -- 50% • Noslēguma eksāmens – 20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ontoloģisko un epistemoloģisko pieņēmumu saistība ar metodoloģijām. "Cīņa par realitāti" (Moses, Knutsen 2019) -- naturālisms (pozitīvisms) pret konstruktīvismu (interpretatīvismu). Kas svarīgāk: falsificējamība, atkārtojamība, paredzētspēja vai uzticamība, izpratne, empātija, refleksija? Jesaja Berlins un Verstehen. Metodoloģiskais plurālisms starptautiskajās attiecībās un diplomātijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas darāms pirms metožu izvēles? “Labi jautājumi un pareizi dati” (Lamont, Boduszyński 2020). Pētnieciskais jautājums, pētījuma mērķis, literatūras izpēte, datu vākšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes kā "datu vākšanas tehnikas" (Bryman 2008) un datu analīzes tehnikas. Kāpēc metodoloģija un metode nav viens un tas pats. Metožu izvēle saskaņā ar ontoloģisko pozīciju. Metožu izklāsts atkarībā no pētījuma veida: eseja, zinātniskais raksts, maģistra darbs, mediju publikācija. Eksperiments kā starptautisko attiecību un diplomātijas metode -- par un pret.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās metodes. Datu vākšana: atlase/reprezentativitāte. Brīvās, strukturētās, daļēji strukturētās intervijas. Intervijas transkripciju veidošana. Fokusgrupas. Novērošana. Datu analīze: procesu izsekošana, diskursa analīze, vizuālā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvās metodes. Datu vākšana: aptauja, anketēšana ar atbilžu variantiem, lielapjoma novērošana, lielie dati. Reprezentabilitāte. Datu analīze: statistika, kvantitatīvā kontentanalīze. Operacionalizācija. Kvantitatīvie slazdi pētījumā jeb "Kā nekļūdīties" (Ellenberg 2015).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jauktais pētījuma dizains: kvantitatīvo un kvalitatīvo pieeju apvienošana. Diplomātijas pētniecība: politiskā ģeogrāfija un telpiskā metode.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiskā pieredze darbā ar kvantitatīvajām metodēm Starptautiskajās attiecībās: vieslekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma metožu ētiskie aspekti. Klupšanas akmeņi naturālisma un konstruktīvisma metodoloģijās: no paredzētspējas līdz nepiemērojamībai, no rietumcentrisma līdz kultūras relatīvismam. Vai pastāv metodes pētniekiem ar pārliecību? Kāpēc jāspēj "redzēt Pili" (Harman 2019). Finansējums un pasūtījums -- ietekme uz metodes izvēli. Savstarpējā recenzēšana kā atbalsts, nevis traucēklis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma metožu tiesiskie aspekti. Kā nepārkāpt likumu -- GDPR, datu vākšanas un glabāšanas atbildība. Ētikas komitejas atļaujas saņemšana. RSU Juridiskās fakultātes vieslekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieskats metožu izvēles procesā. Kursa docētājas zinātniskā raksta prezentācija un iztirzājums. Pētnieciskais jautājums un mērķis. Ontoloģijas, epistemoloģijas un metodoloģijas skaidrojums. Metožu izvēles pamatojums. Valoda un diskurss. Lingvistisko atšķirību ietekme uz analīzi. Diskusija ar grupu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
7,50
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ontoloģisko un epistemoloģisko pieņēmumu saistība ar metodoloģijām. "Cīņa par realitāti" (Moses, Knutsen 2019) -- naturālisms (pozitīvisms) pret konstruktīvismu (interpretatīvismu). Kas svarīgāk: falsificējamība, atkārtojamība, paredzētspēja vai uzticamība, izpratne, empātija, refleksija? Jesaja Berlins un Verstehen. Metodoloģiskais plurālisms starptautiskajās attiecībās un diplomātijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas darāms pirms metožu izvēles? “Labi jautājumi un pareizi dati” (Lamont, Boduszyński 2020). Pētnieciskais jautājums, pētījuma mērķis, literatūras izpēte, datu vākšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Metodes kā "datu vākšanas tehnikas" (Bryman 2008) un datu analīzes tehnikas. Kāpēc metodoloģija un metode nav viens un tas pats. Metožu izvēle saskaņā ar ontoloģisko pozīciju. Metožu izklāsts atkarībā no pētījuma veida: eseja, zinātniskais raksts, maģistra darbs, mediju publikācija. Eksperiments kā starptautisko attiecību un diplomātijas metode -- par un pret.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās metodes. Datu vākšana: atlase/reprezentativitāte. Brīvās, strukturētās, daļēji strukturētās intervijas. Intervijas transkripciju veidošana. Fokusgrupas. Novērošana. Datu analīze: procesu izsekošana, diskursa analīze, vizuālā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvās metodes. Datu vākšana: aptauja, anketēšana ar atbilžu variantiem, lielapjoma novērošana, lielie dati. Reprezentabilitāte. Datu analīze: statistika, kvantitatīvā kontentanalīze. Operacionalizācija. Kvantitatīvie slazdi pētījumā jeb "Kā nekļūdīties" (Ellenberg 2015).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jauktais pētījuma dizains: kvantitatīvo un kvalitatīvo pieeju apvienošana. Diplomātijas pētniecība: politiskā ģeogrāfija un telpiskā metode.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiskā pieredze darbā ar kvantitatīvajām metodēm Starptautiskajās attiecībās: vieslekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma metožu ētiskie aspekti. Klupšanas akmeņi naturālisma un konstruktīvisma metodoloģijās: no paredzētspējas līdz nepiemērojamībai, no rietumcentrisma līdz kultūras relatīvismam. Vai pastāv metodes pētniekiem ar pārliecību? Kāpēc jāspēj "redzēt Pili" (Harman 2019). Finansējums un pasūtījums -- ietekme uz metodes izvēli. Savstarpējā recenzēšana kā atbalsts, nevis traucēklis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma metožu tiesiskie aspekti. Kā nepārkāpt likumu -- GDPR, datu vākšanas un glabāšanas atbildība. Ētikas komitejas atļaujas saņemšana. RSU Juridiskās fakultātes vieslekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieskats metožu izvēles procesā. Kursa docētājas zinātniskā raksta prezentācija un iztirzājums. Pētnieciskais jautājums un mērķis. Ontoloģijas, epistemoloģijas un metodoloģijas skaidrojums. Metožu izvēles pamatojums. Valoda un diskurss. Lingvistisko atšķirību ietekme uz analīzi. Diskusija ar grupu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules vadošie SAD žurnāli -- metodoloģiskās prasības un piemēri. Viena raksta analīze: ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

No intereses par tēmu līdz pētījuma dizainam. Darbs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sava pētījuma prezentācija. Ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija. Pētnieciskais jautājums. Literatūras izpēte. Pētījuma dizains. Metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
7,50
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lamont, Christopher K; Boduszynski, Mietek. Research methods in politics and international relations. Sage publishing, 2020.

2.

Ellenberg, Jordan. How Not to Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking. Penguin Books, 2015. (Chapter 1 -- Less Like Sweden, Chapter 9 -- the International Journal of Haruspicy)

3.

Harman, Sophie. Seeing Politics. Montreal: MQUP. 2019. (Introduction and Chapter 6)

4.

Aradau C, Huysmans J. Critical methods in International Relations: The politics of techniques, devices and acts. European Journal of International Relations. 2014;20(3):596-619. doi:10.1177/1354066112474479

5.

Moses, Jonathon W., Knutsen, Torbjørn L. Ways of Knowing: Competing Methodologies in Social and Political Research. Red Globe Press, 2019.

Papildu literatūra

1.

Creswell, John W. Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 5th edition. Sage, 2017.

2.

Neuendorf, Kimberly A. The Content Analysis Guidebook. 2nd Edition. Sage Publications, 2017.

3.

Ackerly, Brooke. “Feminist Methods in International Relations.” Politics & Gender 5, no. 3 (2009): 409–10. doi:10.1017/S1743923X09990195.

4.

Pouliot, Vincent, Cornut, Jérémie. “Practice Theory and the Study of Diplomacy: A Research Agenda.” Cooperation and Conflict, vol. 50, no. 3, 2015, pp. 297–315. JSTOR, www.jstor.org/stable/45084291

5.

Mārtinsone, Kristīne, Pipere, Anita, Kamerāde, Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. RaKa, 2016.

6.

Ņikišins, Jurijs. "Kvantitatīvās metodes socioloģijā." Nacionālā enciklopēdija.

7.

Ņikišins, Jurijs. "Kvalitatīvās metodes socioloģijā." Nacionālā enciklopēdija.

8.

Role Theory in International Relations, edited by Sebastian Harnisch, et al., Taylor & Francis Group, 2011.