Bērnu ķirurģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkk@rsu.lv, +371 67622923
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt iedzimtu un iegūtu gremošanas trakta necaurejamību bērniem; • raksturot iedzimtas nieru un urīnizvadceļu attīstības anomālijas; • definēt bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības; • raksturot akūtu hematogēnu osteomielītu bērnu vecumā; • izklāstīt akūta apendicīta etioloģiju, patoģenēzi, formulēt diagnostikas un ārstēšanas taktiku, kā arī profilaksi; • formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas pēcoperācijas periodā; • iegūt zināšanas, izpratni un spēju aprakstīt bērnu ķirurģijas īpatnības un definēt būtiskākās atšķirības no pieaugušo ķirurģijas.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • kvalitatīvi ievākt anamnēzi; • veikt slimnieka vispārējo klīnisko izmeklēšanu; • analizēt iegūtos datus; • izstrādāt pacientam individuālu izmeklēšanas plānu; • izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai).
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt diagnostikas un ārstēšanas taktiku bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu analīze.
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu prezentācija.
• Zinātniski patstāvīgā darba veikšana:
- zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana,
- pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
- Katras nodarbības sākumā zināšanu pārbaudes tests par nodarbības tematu (5 jautājumi) – tests nokārtot sekmīgi, ja iegūti vismaz 3 punkti; ja iegūti 2 un mazāk punkti – minus viena balle no Vērtējums I.
Vērtējums I – vērtējums par praktisko nodarbību laikā izvēlēta klīniskā gadījuma prezentāciju. Tas veidojas kumulatīvi no studējošo (vidējais vērtējums) un docētāja vērtējuma (ja studējošo un docētāja vērtējums atšķiras, tad docētāja vērtējumu attiecīgi palielina vai pazemina par vienu balli).
o Vērtējumu I var pazemināt (par vienu balli), ja katras nodarbības sākumā veiktajā testā saņemti 2 vai mazāk punkti (no 5 punktiem), kā arī, ja tests nodarbības sākumā nav pildīts
o Vērtējumu I var paaugstināt (par vienu balli):
- «+» par saturīgu aktivitāti nodarbībā docētāja paraksts ar zīmogu attiecīgajā ailītē (5 pozitīvas atzīmes = plus viena balle)
- asistēšana operācijās dienas stacionārā (pieejamo laiku saraksts e-studijās) – piedalīšanās vismaz vienā pilnā operāciju dienā (asistēto operāciju dienu skaits nesummējas, t.i., maksimāli plus viena balle šajā pozīcijā)
Vērtējums II – eksāmena atzīme
- Eksāmens notiek klātienē.
- Eksāmena vērtēšana notiek saskānā ar RSU Studiju reglamentā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem.
- Eksāmenu veido:
o 40 teorētiski daudzatbilžu jautājumi sastāda kopā 40% no novērtējuma (lai nokārtotu testa sadaļu jābūt 20 pareizām atbildēm)*. Daudzatbilžu jautājumi nav identiski bet satura ziņā līdzīgi semestra nodarbību kontroljautājumiem. E-studiju vidē tie netiek publicēti.
o 2 situācijas uzdevumi sastāda kopā 60% no novērtējuma (lai nokārtotu jābūt vismaz 35%)*. Uzdevumi, katrs ar 5 jautājumiem, būs līdzīgi nodarbībās apskatītajiem gadījumiem.
- uz jautājumiem, kuros prasītas rakstiskas atbildes, jāatbild īsi, kodolīgi un konkrēti. Situācijas uzdevumu atbildes nedrīkst pārsniegt 250 vārdus (katrā situācijas uzdevumā);
- ja atbilde satur vairāk kā 250 vārdus, attiecīgā situācijas uzdevuma vērtējums tiek samazināts par 10%.
o *viens pareizi atbildēts daudzatbilžu jautājums atbildes kopvērtējumam dod 1%, kamēr viens pareizi atbildēts situācijas uzdevuma jautājums atbildes kopvērtējumam dod 6%. Ja visi jautājumi ir atbildēti pareizi, kopvērtējums sastāda 100%.
- Galīgais vērtējums par studiju kursu BĒRNU ĶIRURĢIJA veidojas kumulatīvi no Vērtējums I + Vērtējums II.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Jaundzimušo vecuma iedzimtas un iegūtas kuņģa zarnu trakta ķirurģiskas patoloģijas – barības vada atrēzija, 12-pirkstu zarnas atrēzija, tievo un resno zarnu atrēzijas, mekonija ileuss, NEC. Omfalocēle, gastrošīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Mazās ķirurģiskās patoloģijas. Processus vaginalis patoloģija. Nabas trūce. Akūta skrotuma sindroms. Sēklinieka novietojuma anomālijas. Fimoze, parafimoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Akūts vēders I. (Akūts apendicīts – nekomplicēts, komplicēts. Peritonīts), asiņošana no k-z trakta – Mekeļa divertikuls, invaginācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Akūts vēders II (k-z trakta necaurejamība (daļēja/pilnīga; augsta/ zema) – pilorostenoze, duodena atrēzija, tievo zarnu atrēzija, saaugumu ileuss, Hiršprunga slimība, anusa atrēzija)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Akūtas situācijas bērnu ķirurģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās strutainās bērnu slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Akūta iekaisīga vēdera dobuma ķirurģiska patoloģija bērniem (apendicīts, peritonīts)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimts un iegūts ileuss.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Sāpes un deformācijas ekstremitātēs (Ak. hematogēns osteomielīts. Lūzumi bērnu vecumā, to ārstēšanas pamatprincipi. Gūžas locītavas displāzija. Iedzimta greizā pēda.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
3
|
Tēmas
|
Simulācijas bērnu ķirurģijā MITC.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Izmeklējumu interpretācija bērnu ķirurģijā (laboratorie, radioloģiskie izmeklējumi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Situācijas uzdevumu prezentācija, vērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Puri P. Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2023. 2.izd.
Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2022. 2.izd.
Papildu literatūra
Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw Hill Medical. 2010.
Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009.