Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu ķirurģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BKK_002
Zinātnes nozare
Ķirurģija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bērnu ķirurģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkk@rsu.lv, +371 67622923

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju apgūt pamatzināšanas par biežākajām bērnu ķirurģiskajām slimībām un iedzimtām attīstības anomālijām, īpaši tām, kas prasa neatliekamu diagnostiku un operatīvu ārstēšanu, uzsverot bērnu ķirurģijas īpatnības un būtiskākās atšķirības no pieaugušo ķirurģijas.

Priekšzināšanas

Cilvēka normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, ķirurģija, pediatrija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt iedzimtu un iegūtu gremošanas trakta necaurejamību bērniem; • raksturot iedzimtas nieru un urīnizvadceļu attīstības anomālijas; • definēt bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības; • raksturot akūtu hematogēnu osteomielītu bērnu vecumā; • izklāstīt akūta apendicīta etioloģiju, patoģenēzi, formulēt diagnostikas un ārstēšanas taktiku, kā arī profilaksi; • formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas pēcoperācijas periodā; • iegūt zināšanas, izpratni un spēju aprakstīt bērnu ķirurģijas īpatnības un definēt būtiskākās atšķirības no pieaugušo ķirurģijas.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • kvalitatīvi ievākt anamnēzi; • veikt slimnieka vispārējo klīnisko izmeklēšanu; • analizēt iegūtos datus; • izstrādāt pacientam individuālu izmeklēšanas plānu; • izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai).

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt diagnostikas un ārstēšanas taktiku bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu analīze. • Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu prezentācija. • Zinātniski patstāvīgā darba veikšana: - zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana, - pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
- Katras nodarbības sākumā zināšanu pārbaudes tests par nodarbības tematu (5 jautājumi) – tests nokārtot sekmīgi, ja iegūti vismaz 3 punkti; ja iegūti 2 un mazāk punkti – minus viena balle no Vērtējums I. Vērtējums I – vērtējums par praktisko nodarbību laikā izvēlēta klīniskā gadījuma prezentāciju. Tas veidojas kumulatīvi no studējošo (vidējais vērtējums) un docētāja vērtējuma (ja studējošo un docētāja vērtējums atšķiras, tad docētāja vērtējumu attiecīgi palielina vai pazemina par vienu balli). o Vērtējumu I var pazemināt (par vienu balli), ja katras nodarbības sākumā veiktajā testā saņemti 2 vai mazāk punkti (no 5 punktiem), kā arī, ja tests nodarbības sākumā nav pildīts o Vērtējumu I var paaugstināt (par vienu balli): - «+» par saturīgu aktivitāti nodarbībā docētāja paraksts ar zīmogu attiecīgajā ailītē (5 pozitīvas atzīmes = plus viena balle) - asistēšana operācijās dienas stacionārā (pieejamo laiku saraksts e-studijās) – piedalīšanās vismaz vienā pilnā operāciju dienā (asistēto operāciju dienu skaits nesummējas, t.i., maksimāli plus viena balle šajā pozīcijā) Vērtējums II – eksāmena atzīme - Eksāmens notiek klātienē. - Eksāmena vērtēšana notiek saskānā ar RSU Studiju reglamentā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. - Eksāmenu veido: o 40 teorētiski daudzatbilžu jautājumi sastāda kopā 40% no novērtējuma (lai nokārtotu testa sadaļu jābūt 20 pareizām atbildēm)*. Daudzatbilžu jautājumi nav identiski bet satura ziņā līdzīgi semestra nodarbību kontroljautājumiem. E-studiju vidē tie netiek publicēti. o 2 situācijas uzdevumi sastāda kopā 60% no novērtējuma (lai nokārtotu jābūt vismaz 35%)*. Uzdevumi, katrs ar 5 jautājumiem, būs līdzīgi nodarbībās apskatītajiem gadījumiem. - uz jautājumiem, kuros prasītas rakstiskas atbildes, jāatbild īsi, kodolīgi un konkrēti. Situācijas uzdevumu atbildes nedrīkst pārsniegt 250 vārdus (katrā situācijas uzdevumā); - ja atbilde satur vairāk kā 250 vārdus, attiecīgā situācijas uzdevuma vērtējums tiek samazināts par 10%. o *viens pareizi atbildēts daudzatbilžu jautājums atbildes kopvērtējumam dod 1%, kamēr viens pareizi atbildēts situācijas uzdevuma jautājums atbildes kopvērtējumam dod 6%. Ja visi jautājumi ir atbildēti pareizi, kopvērtējums sastāda 100%. - Galīgais vērtējums par studiju kursu BĒRNU ĶIRURĢIJA veidojas kumulatīvi no Vērtējums I + Vērtējums II.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Jaundzimušo vecuma iedzimtas un iegūtas kuņģa zarnu trakta ķirurģiskas patoloģijas – barības vada atrēzija, 12-pirkstu zarnas atrēzija, tievo un resno zarnu atrēzijas, mekonija ileuss, NEC. Omfalocēle, gastrošīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Mazās ķirurģiskās patoloģijas. Processus vaginalis patoloģija. Nabas trūce. Akūta skrotuma sindroms. Sēklinieka novietojuma anomālijas. Fimoze, parafimoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Akūts vēders I. (Akūts apendicīts – nekomplicēts, komplicēts. Peritonīts), asiņošana no k-z trakta – Mekeļa divertikuls, invaginācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Akūts vēders II (k-z trakta necaurejamība (daļēja/pilnīga; augsta/ zema) – pilorostenoze, duodena atrēzija, tievo zarnu atrēzija, saaugumu ileuss, Hiršprunga slimība, anusa atrēzija)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Akūtas situācijas bērnu ķirurģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Biežākās strutainās bērnu slimības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Akūta iekaisīga vēdera dobuma ķirurģiska patoloģija bērniem (apendicīts, peritonīts)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Iedzimts un iegūts ileuss.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Sāpes un deformācijas ekstremitātēs (Ak. hematogēns osteomielīts. Lūzumi bērnu vecumā, to ārstēšanas pamatprincipi. Gūžas locītavas displāzija. Iedzimta greizā pēda.)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3

Tēmas

Simulācijas bērnu ķirurģijā MITC.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Izmeklējumu interpretācija bērnu ķirurģijā (laboratorie, radioloģiskie izmeklējumi)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Situācijas uzdevumu prezentācija, vērtēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Puri P. Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2023. 2.izd.

2.

Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2022. 2.izd.

Papildu literatūra

1.

Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw Hill Medical. 2010.

2.

Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009.

3.

UpToDate