Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Prakse akūtu pacientu aprūpes nodrošināšanā un vadīšanā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_375
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Vadīt, koordinēt un nodrošināt akūtu pacientu aprūpi, izvērtēt veselības stāvokli un diagnostikas rezultātus, piedalīties ārstniecībā, nodrošināt klīniskās procedūras un neatliekamo medicīnisko palīdzību, lietot uz pierādījumiem balstītas tehnoloģijas. Rīcību balstīt uz cilvēku centrētu un līdzjūtīgu aprūpi. Būt atbildīgam par savas profesionālās darbības rezultātu, vadīt klīniskās komandas un veicināt veselības aprūpes prakses attīstību.

Priekšzināšanas

Veselības stāvokļa izvērtēšana un diagnostika; Akūtu un hronisku pacientu aprūpes nodrošināšana un vadīšana; Izglītošana, konsultēšana un veselības veicināšana; Klīniskās procedūras un neatliekamā medicīniskā palīdzība paplašinātas kompetences māsu praksē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais pilnveido zināšanas par sekundārās veselības aprūpes līmenī strādājošas māsas pamatuzdevumiem, pacientu novērtēšanas, diagnostikas, ārstniecības un aprūpes organizēšanas principiem, profilakses jēdzienu un profilaktiskajiem pasākumiem, medicīniskās un sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem, veselības veicināšanas jēdzienu un tā principiem.

Prasmes

1.Studējošais plāno, veic un izvērtē visu vecuma grupu pacientu novērtēšanu, diagnostiku, ārstniecības pasākumus un pacientu aprūpi sekundārās veselības aprūpes iestādē.

2.Pielieto medicīniskās un sociālās rehabilitācijas metodes; plāno, organizē un īsteno profilaktiskos pasākumus; izglīto pacientu/klientu un viņu piederīgos par veselības saglabāšanas, veicināšanas un aprūpes jautājumiem.

3.Veido un nodrošina terapeitisko komunikāciju ar pacientiem/klientiem un viņu piederīgajiem, ņemot vērā psiholoģiskos, sociālos un bioloģiskos faktorus, pielieto profesionālās ētikas principus un pacientu tiesību principus.

4.Pielieto un izvērtē kvalitātes nodrošināšanas un pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.

Kompetences

1.Students spēj novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības, autonomi pieņemt lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus, nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības.

2.Spēj sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību dzīvībai kritiskās un katastrofu situācijās indivīdiem visos vecuma posmos.

3.Profesionālajā darbībā ievēro kvalitātes kontroles prasības, vispārējas un profesionālās ētiskās un tiesību normas, deontoloģijas principus, demonstrē profesionālu uzvedību, kritiski izvērtē savu zināšanu un prasmju robežas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Prakses pārskata sagatavošana

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
2.

Klīniskā gadījuma sagatavošana, analīze un reflektīvais ziņojums

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Klīniskā gadījuma (3) sagatavošana - novērtējot akūta pacienta veselības stāvokli un aprūpes vajadzības, sagatavojot individualizēta aprūpes plāna izstrādi un tā praktisko īstenošanu, to aprakstot, kas balstās uz pierādījumos balstītu aprūpes stratēģiju pielietošanu un aprūpes efektivitātes izvērtēšanu, ieteikumiem.

3.

Dalība supervīzijas nodarbībā/-ās

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Supervīzijas ir būtiska sastāvdaļa studiju kursa apguvē, jo tā veicina studējošā profesionālo izaugsmi un atbalsta refleksiju par praktisko pieredzi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Prakses aizstāvēšana (Gadījuma analīze un reflektīvais ziņojums )

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Zināšanu, prasmju un kompetences demonstrēšana par akūtu pacientu aprūpes principiem. Spēja argumentēti pamatot pieņemtos lēmumus. Komunikācijas un izglītošanas prasmju lietojums. Prakses aizstāvēšana tiek vērtēta atbilstoši izstrādātajiem vērtēšanas kritērijiem, kas publicēta studiju kursa e-vidē (vērtēšana, atbilstoši RSU studiju reglamentam)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
3. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Prakses informatīvā daļa, informatīvi/konsultējoša, atbalstot studējošo aprūpes dokumentācijas izstrādē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
4

Tēmas

Prakses supervīzija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
4

Tēmas

Prakses supervīzija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Perry, A. G., Potter, P. A., & Ostendorf, W. R. (2025). Clinical Nursing Skills and Techniques (11th ed.). Saint Louis: Mosby.

2.

Herdman, Kamitsuru, Konstante, Melbārde-Kelmere, Treilona, Biteniece, … Medicīnas apgāds. (2020). Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020 / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā ; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere ; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona ; literārā redaktore Agnese Biteniece. (11. izdevums [angļu valodā].).

3.

Blair, K. A., & Jansen, M. P. (2015). Advanced practice nursing: core concepts for professional role development (Fifth edition.). New York: Springer Publishing Company, LLC.

4.

Boswell, Carol,, redaktors; Cannon, Sharon, , redaktors. (2020). Introduction to Nursing Research : incorporating evidence-based practice / [edited by] Carol Boswell, Sharon Cannon. (Fifth edition.).

Papildu literatūra

1.

Ervin, N. E. (2018). Advanced Public and Community Health Nursing Practice : population assessment, program planning, and evaluation / Naomi E. Ervin, PhD, RN, PHCNS-BC, FNAP, FAAN, Pamela A. Kulbok, DNSc, RN, PHNA-BC, FAAN. (Second edition.).

2.

Dang, Judith Ascenzi, Kim Bissett, Madeleine Whalen, Sandra L. Dearholt, Ascenzi, … Whalen. (2021). Johns Hopkins Evidence-Based Practice for Nurses and Healthcare Professionals : Model and Guidelines. Sigma.

Citi informācijas avoti

1.

Veselības ministrija.

2.

PubMed