Psihoterapijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas par psihoterapiju, atbalsta terapijas tehnikām un kompetenci terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības un gūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences
1.Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar emocionāliem traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Literatūras studijas |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. |
||
|
2.
Klīniskais apraksts |
-
|
-
|
|
Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. |
||
|
3.
Studiju kursa novērtēšanas anketa |
-
|
-
|
|
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Zināšanas |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). |
||
|
2.
Prasmes |
-
|
-
|
|
II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Fizioterapeita - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). |
||
|
3.
Starppārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1.Starppārbaudījums (50%). Pēc docētāja izvēles:
|
||
|
4.
Gala pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas.
Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihociālais modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihociālais modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas.
Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43; (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.; (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.-2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums)
Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Papildu literatūra
Gunta Ancane, Daina Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54.
D.Brown, J.Pedder. Introduction to psychotherapy. Routlege. 2010.
J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.
B.Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer-Verlag. 1992.