Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihoterapijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_010
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas par psihoterapiju, atbalsta terapijas tehnikām un kompetenci terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības un gūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.

Kompetences

1.Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar emocionāliem traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Literatūras studijas

-
-

Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus.

2.

Klīniskais apraksts

-
-

Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai.

3.

Studiju kursa novērtēšanas anketa

-
-

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Zināšanas

-
-

I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%).

2.

Prasmes

-
-

II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Fizioterapeita - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%).

3.

Starppārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gala vērtējums ir kumulatīvs. To veido:

1.Starppārbaudījums (50%). Pēc docētāja izvēles:

    • Video materiāla analīze
    • Klīniskā gadījuma apraksts
    • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā
    • Tests
    • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu
4.

Gala pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: 

    • Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;
    • Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;
    • 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem
    • patstāvīgais darbs pēc docētāja izvēles par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihociālais modelis.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihociālais modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023

2.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

3.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

4.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

5.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

6.

Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023

7.

Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023

8.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

9.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

10.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

11.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022

12.

Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022

13.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

14.

Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020

15.

Doctor – Patient relationship, 20.06.2019

16.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

17.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017

18.

Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014

19.

How the brain responds to trauma, 24.09.2014

20.

Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. (akceptējams izdevums)

21.

Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43; (akceptējams izdevums)

22.

Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.; (akceptējams izdevums)

23.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.-2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums)

24.

Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003

25.

Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001

Papildu literatūra

1.

Gunta Ancane, Daina Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54.

2.

D.Brown, J.Pedder. Introduction to psychotherapy. Routlege. 2010.

3.

J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.

4.

B.Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer-Verlag. 1992.