Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pedagoģijas stratēģijas pētnieka pašpilnveidē un zinātniskajā darbībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_358
Zinātnes nozare
Augstskolas pedagoģija; Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt izpratni par mācīšanās/mācīšanas stratēģiju pārvaldības nozīmīgumu pētnieka pašpilveides procesā un zinātniskajā darbībā, integrējot dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praktiskajā darbībā, tādējādi sekmējot zinātnisko progresu un sniedzot radošu ieguldījumu nozares attīstībā.

Priekšzināšanas

Atbilstoši studiju programmai. Zināšanas bakalaura līmenī bioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē un izprot zinātniskās pētniecības teorētiskos pamatus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē.

2.Novērtē mūsdienīgu mācīšanās stratēģiju pārzināšanas iespējas sevis pilnveidošanai zinātnē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums

3.Raksturo dominējošās tendences dabaszinātņu pētījumos un biomedicīnas attīstībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē.

Prasmes

1.Izvēlas un lieto atbilstošas pedagoģijas stratēģijas, sekmējot zināšanu tranformāciju praktiskā darbībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums Prezentācija

2.Izvirza un analizē aktuālu problēmsituāciju nozarē, izstrādā inovatīvu, zinātniski pamatotu tās risinājumu, reflektē par paveikto.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums

3.Ievēro pētniecības ētiskos aspektus, pamato jēgpilni lietota MI sniegto atbalstu studiju darbu izstrādē un pētījumu veikšanā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Prezentācija

Kompetences

1.Integrē dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praksē kontekstā ar atbilstošu, inovatīvu pedagoģijas stratēģiju izvēli; lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas, dod radošu, ilgtspējīgu ieguldījumu konkrētu situāciju risināšanā, izvirzīto mērķu sasniegšanā un sevis kā pētnieka pašpilnveidē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu; • lasīt papildus norādītos informācijas avotus; • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju; • veidot personīgo informācijas/ datu bāzi par izvēlēto tematu; • veikt savas darbības pašrefleksiju.

2.

Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē.

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Sekot līdzi aktualitātēm biomedicīnas zinātnē. Iesaistīties diskusijā par apmeklēta, izglītojoša ar pašizaugsmi un profesionālās kompetences pilnveidi saistīta pasākuma (piem., semināra, zinātniskas konferences) iespaidiem.

3.

Prezentācija

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Darbs divatā. Izveidot prezentāciju par pētījumiem dabaszinātnēs konkrētu prasmju (profesionālo, caurviju, digitālo, pētniecisko u.c.) pilnveidei augstākajā izglītībā, izvērtējot izvēlēto pētījumu atbilstību ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un mūsdienīgām mācīšanās stratēģijām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Cits

-
-

Prasības kredītpunktu ieguvei: visu praktisko nodarbību apmeklēšana un aktīva līdzdalība tajās, visu patstāvīgo darbu izpilde, savlaicīga studiju kursa novērtēšanas anketas aizpilde.

2.

Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums

45,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāls darbs. Iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 1.patst.d. uzd.: "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums" kontekstā ar pēdējo gadu (2022.-2025.) zinātniskiem pētījumiem (5-7) izvēlētajā tēmā un konkrētu (2-3) interaktīvu pedagoģijas stratēģiju aprakstu.

3.

Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāls darbs. Iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 2.patst.d. uzd.: "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un tā didaktiskais nodrošinājums" (saņemts grupas biedru vērtējums; iesniegta pašrefleksija par paveikto).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanās/mācīšanas teorētiskie pamati un diamika (izziņas teorijas, modeļi, taksonomijas, izpratnes līmeņi).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Studentcentrētas pieejas prinicipi zinātniskās izcilības veicināšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktualitātes dzīvās dabas zinātnēs. Tehnoloģijas. MI atbalsts un risinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija zinātniskajā pētniecībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mūsdienīgas mācīšanās/mācīšanas stratēģijas, metodes un paņēmieni universitāšu izglītības telpā ES un pasaulē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Izaicinājumi biomedicīnā šodien un nākotnē. Tehnoloģijas, lai mācītos un pētītu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Izaicinājumi biomedicīnā šodien un nākotnē. Tehnoloģijas, lai mācītos un pētītu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas pašpilnveidei. Pētnieka pašefektivitāte un pedagoģisko stratēģiju jēgpilns lietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas pašpilnveidei. 1.patstāvīgā darba prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanās/ mācīšanas stratēģijas zinātniskajā darbībā. Situācijas/problēmas biomedicīnā praktiskie risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas zinātniskajā darbībā. 2.patstāvīgā darba prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Martinsone, K. sast. 2021. Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā, metodes ikvienam. RSU.

2.

Dahlgren, M.A., Rysted, H., Felländer-Tsait, L., Nyström S. ed. 2019. Interprofessional Simulation in Health Care: materiality, embodiment, interaction. Cham, Switzerland: Springer: Professional and practice-based learning. volume 26. 17-211.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Bartholomew, L.K., Eldredge L.K., Markham, K.M. et.al. 2016. Planning Health Promotion Programs: an Intervention Mapping Approach. (65-121; 145-193).Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. 2019. Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: Mārtinsone,K., Sudraba, V. red. Veselības psiholoģija, RSU: 153.-177.

5.

Martinsone, K., Pipere, A. red. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. RSU.

Papildu literatūra

1.

Connolly, M. 2020. Skills-Based Health Education. 2nd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Carter, T.J. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities / – (Series: Adult Learning in Professional, Organizational, and Community Settings_.- Charlotte, NC: Information Age Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Zaidi, Z., Rosenberg, E.I., Beyth, R.J. 2019. Contemporary Challenges in Medical Education : From Theory to Practice. Gainesville: University of Florida Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Krūmiņa, A.A., Mihailovs, J.M. 2020. Metodes programmas īstenošanai. no: Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx. 155.-190.

Citi informācijas avoti

1.

RSU Pedagoģiskās izaugsmes centrs. (2023). Mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmieni. Kā veicināt aktīvu un pašregulētu mācīšanos studiju procesā?

2.

Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (informatīvā daļa).

3.

Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027.gadam.

4.

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.−2027.gadam.

5.

OECD. 2020[3]. Skills to Shape a Better Future. Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Tanwar, P. 2020. Big Data Analytics and Intelligence: A Perspective for Health Care. ed. by Emerald Publishing Limited.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Silén-Lipponen M., Suvi A. 2021.Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice. 52:103044.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Best, S., Beech, C., Robbé, I,J., Williams, S. 2021. Interprofessional teamwork: The role of professional identity and signature pedagogy – a mixed methods study. Journal of Health Organization and Management. 35(5):561-578.Piemērots angļu valodas plūsmai