Pedagoģijas stratēģijas pētnieka pašpilnveidē un zinātniskajā darbībā
Studiju kursa īstenotājs
Jāņa Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt izpratni par mācīšanās/mācīšanas stratēģiju pārvaldības nozīmīgumu pētnieka pašpilveides procesā un zinātniskajā darbībā, integrējot dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praktiskajā darbībā, tādējādi sekmējot zinātnisko progresu un sniedzot radošu ieguldījumu nozares attīstībā.
Priekšzināšanas
Atbilstoši studiju programmai. Zināšanas bakalaura līmenī bioloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē un izprot zinātniskās pētniecības teorētiskos pamatus.
Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē.
2.Novērtē mūsdienīgu mācīšanās stratēģiju pārzināšanas iespējas sevis pilnveidošanai zinātnē.
Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums
3.Raksturo dominējošās tendences dabaszinātņu pētījumos un biomedicīnas attīstībā.
Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē.
Prasmes
1.Izvēlas un lieto atbilstošas pedagoģijas stratēģijas, sekmējot zināšanu tranformāciju praktiskā darbībā.
Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums • Prezentācija
2.Izvirza un analizē aktuālu problēmsituāciju nozarē, izstrādā inovatīvu, zinātniski pamatotu tās risinājumu, reflektē par paveikto.
Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums
3.Ievēro pētniecības ētiskos aspektus, pamato jēgpilni lietota MI sniegto atbalstu studiju darbu izstrādē un pētījumu veikšanā.
Prezentācija
Kompetences
1.Integrē dažādu biomedicīnas jomu zināšanas praksē kontekstā ar atbilstošu, inovatīvu pedagoģijas stratēģiju izvēli; lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas, dod radošu, ilgtspējīgu ieguldījumu konkrētu situāciju risināšanā, izvirzīto mērķu sasniegšanā un sevis kā pētnieka pašpilnveidē.
Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu; • lasīt papildus norādītos informācijas avotus; • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju; • veidot personīgo informācijas/ datu bāzi par izvēlēto tematu; • veikt savas darbības pašrefleksiju. |
||
|
2.
Pašpilnveide. Aktualitātes zinātnē un specialitātē. |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Sekot līdzi aktualitātēm biomedicīnas zinātnē. Iesaistīties diskusijā par apmeklēta, izglītojoša ar pašizaugsmi un profesionālās kompetences pilnveidi saistīta pasākuma (piem., semināra, zinātniskas konferences) iespaidiem. |
||
|
3.
Prezentācija |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Darbs divatā. Izveidot prezentāciju par pētījumiem dabaszinātnēs konkrētu prasmju (profesionālo, caurviju, digitālo, pētniecisko u.c.) pilnveidei augstākajā izglītībā, izvērtējot izvēlēto pētījumu atbilstību ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un mūsdienīgām mācīšanās stratēģijām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Cits |
-
|
-
|
|
Prasības kredītpunktu ieguvei: visu praktisko nodarbību apmeklēšana un aktīva līdzdalība tajās, visu patstāvīgo darbu izpilde, savlaicīga studiju kursa novērtēšanas anketas aizpilde. |
||
|
2.
Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums |
45,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuāls darbs. Iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 1.patst.d. uzd.: "Biomedicīnas jomā nozīmīgas problemātikas izklāsts un tās zinātniskais pamatojums" kontekstā ar pēdējo gadu (2022.-2025.) zinātniskiem pētījumiem (5-7) izvēlētajā tēmā un konkrētu (2-3) interaktīvu pedagoģijas stratēģiju aprakstu. |
||
|
3.
Problemātikas pedagoģiskais risinājums un didaktiskais nodrošinājums |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuāls darbs. Iesniegts e-studijās un studiju grupā prezentēts 2.patst.d. uzd.: "Problemātikas pedagoģiskais risinājums un tā didaktiskais nodrošinājums" (saņemts grupas biedru vērtējums; iesniegta pašrefleksija par paveikto). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās/mācīšanas teorētiskie pamati un diamika (izziņas teorijas, modeļi, taksonomijas, izpratnes līmeņi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Studentcentrētas pieejas prinicipi zinātniskās izcilības veicināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktualitātes dzīvās dabas zinātnēs. Tehnoloģijas. MI atbalsts un risinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas prasmju un biomedicīnas zināšanu integrācija zinātniskajā pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par aktuāliem jautājumiem zinātnē biomedicīnas un pedagoģijas kontekstā. Pašektivitāte mācīšanās/studiju procesa novērtēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienīgas mācīšanās/mācīšanas stratēģijas, metodes un paņēmieni universitāšu izglītības telpā ES un pasaulē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Izaicinājumi biomedicīnā šodien un nākotnē. Tehnoloģijas, lai mācītos un pētītu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Izaicinājumi biomedicīnā šodien un nākotnē. Tehnoloģijas, lai mācītos un pētītu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas pašpilnveidei. Pētnieka pašefektivitāte un pedagoģisko stratēģiju jēgpilns lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas pašpilnveidei. 1.patstāvīgā darba prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās/ mācīšanas stratēģijas zinātniskajā darbībā. Situācijas/problēmas biomedicīnā praktiskie risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās/mācīšanas stratēģijas zinātniskajā darbībā. 2.patstāvīgā darba prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Martinsone, K. sast. 2021. Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā, metodes ikvienam. RSU.
Dahlgren, M.A., Rysted, H., Felländer-Tsait, L., Nyström S. ed. 2019. Interprofessional Simulation in Health Care: materiality, embodiment, interaction. Cham, Switzerland: Springer: Professional and practice-based learning. volume 26. 17-211.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bartholomew, L.K., Eldredge L.K., Markham, K.M. et.al. 2016. Planning Health Promotion Programs: an Intervention Mapping Approach. (65-121; 145-193).Piemērots angļu valodas plūsmai
Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. 2019. Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: Mārtinsone,K., Sudraba, V. red. Veselības psiholoģija, RSU: 153.-177.
Martinsone, K., Pipere, A. red. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. RSU.
Papildu literatūra
Connolly, M. 2020. Skills-Based Health Education. 2nd edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai
Carter, T.J. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities / – (Series: Adult Learning in Professional, Organizational, and Community Settings_.- Charlotte, NC: Information Age Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai
Zaidi, Z., Rosenberg, E.I., Beyth, R.J. 2019. Contemporary Challenges in Medical Education : From Theory to Practice. Gainesville: University of Florida Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Krūmiņa, A.A., Mihailovs, J.M. 2020. Metodes programmas īstenošanai. no: Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx. 155.-190.
Citi informācijas avoti
RSU Pedagoģiskās izaugsmes centrs. (2023). Mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmieni. Kā veicināt aktīvu un pašregulētu mācīšanos studiju procesā?
OECD. 2020[3]. Skills to Shape a Better Future. Strengthening the Governance of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries.Piemērots angļu valodas plūsmai
Tanwar, P. 2020. Big Data Analytics and Intelligence: A Perspective for Health Care. ed. by Emerald Publishing Limited.Piemērots angļu valodas plūsmai
Silén-Lipponen M., Suvi A. 2021.Cultural competence learning of the health care students using simulation pedagogy: An integrative review. Nurse Education in Practice. 52:103044.Piemērots angļu valodas plūsmai
Best, S., Beech, C., Robbé, I,J., Williams, S. 2021. Interprofessional teamwork: The role of professional identity and signature pedagogy – a mixed methods study. Journal of Health Organization and Management. 35(5):561-578.Piemērots angļu valodas plūsmai