Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zinātniskās darbības metodoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_061
Zinātnes nozare
Filozofija, ētika un reliģija; Izziņas un apziņas teorija (epistemoloģija, gnozeoloģija)
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Māszinības; Psiholoģija; Sabiedrības veselība; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot izpratni un prasmes pētniecības metodoloģijā, nostiprināt nepieciešamās zināšanas un prasmes pētniecības procesa nodrošināšanai zinātniska pētījuma veikšanai medicīnas un veselības aprūpes jomā. Pilnveidot prasmes patstāvīgi plānot un īstenot pētījumu, ievērojot zinātniskās darbības vispārējus un nozares specifiskus pētniecības pamatprincipus. Attīstīt spēju identificēt un mazināt iespējamos pētījuma ierobežojumus, kritiski izvērtēt zinātnisko pierādījumu stiprumu, komunicēt par pētījuma plānu.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas filozofijā, ētikā, epidemioloģijā un pētniecības metodēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzinās un izpratīs metodoloģisko procesu zinātniskajā pētniecībā; izmantojot pētniecības terminoloģiju, aprakstīs pētniecības plānošanas etapus, izveidos un aizstāvēs savas izpētes konceptuālo modeli; kritiski izvērtēs pētījuma dizaina un datu piemērotību mērķu sasniegšanai, identificēs riskus un piedāvās risinājumus zinātniskā stipruma nodrošināšanai.

Prasmes

1.Spēs izvirzīt un formulēt zinātniski-pētnieciski idejas izvēlētās zinātniskās teorijas ietvaros; patstāvīgi izvēlēties un izvērtēt atbilstošas pētnieciskās metodes atbilstoši izvēlētajai pētnieciskajai idejai; veikt kritisku zinātniski pētniecisko darbu izvērtēšanu; mutiski un rakstiski komunicēt par savu zinātnisko pētījumu.

Kompetences

1.Doktorants attīstīs savu potenciālā pētījuma projektu plānu un to īstenos atbilstoši izvirzītajam pētniecības mērķim, integrējot turpmākajā pētniecības procesā nepieciešamās zināšanas un prasmes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pētniecības projekta pieteikuma sagatavošana un konceptuālā modeļa prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva individuāla dalība lekcijās un nodarbībās; pētniecības projekta pieteikuma un konceptuālā modeļa iesniegšana, konceptuālā modeļa prezentācija un dalība diskusijā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētāmās pazīmes. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana.
Apraksts
Anotācija: Pētāmās pazīmes, to kategorizēšana: nominālā, ordinālā, intervāla un attiecību tipa pazīmes. Atkarīgā un neatkarīgā pazīme, pazīmes konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana. Nodarbības jautājumi: Kāds ir pazīmju mērīšanas process pētniecībā? Ar ko atšķiras dažādas pazīmes pēc to veida un izmērīšanas iespējām? Kāpēc nepieciešama pazīmes konceptuālā un operacionālā definīcija? Kā veidot pētījuma konceptuālo karti? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp.155-165; 215-231 Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print. pp. 103-112 Kristīne Martinsone, Anita Pipere, & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 316.- 322.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības plāna izstrāde. Pētniecības jautājums un dizainu veidi.
Apraksts
Anotācija: Pētniecības plāna izveide. Teorijas izmantošana pētniecības jautājuma formulēšanā. Pētniecības jautājums un hipotēze kvalitatīvos un kvantitatīvos pētījumos. Pētījuma uzdevumi. Pētījuma dizaina izvēle atkarībā no pētniecības paradigmas, izmantotās teorijas un pētījuma jautājuma. Dizainu veidi, to priekšrocības. Nodarbības jautājumi: Kādi ir pētniecības plāna galvenie elementi? Kā izmantot teoriju pētniecības problēmas robežu noteikšanā? Kādas ir atšķirības pētniecības jautājumam kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos? Kas jāņem vērā izvēloties piemērotāko dizainu? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp.37-105; 129-146 Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print.; pp.199-285 Kristīne Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 117.-203.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Doktorantu zinātnisko darbu pieteikumu prezentācija. Doktorantu prezentēto pētījumu konceptuālo modeļu apspriešana.
Apraksts
Anotācija: Doktorants izgaismo izpētāmās problēmas aktualitāti un nozīmību jomā. Definē pētījuma mērķi un pētniecības jautājumu. Pamato pētījuma metodoloģiskās pieejas piemērotību. Demonstrē pētījuma teorētisko/konceptuālo modeli. Sistematizē tajā iekļautās pazīmes, sniedz pazīmju konceptuālo un operacionālo definīciju. Nodarbības jautājumi: Vai pētījuma mērķis saskan ar pētniecības jautājumu? Vai piedāvātais pētījuma dizains ļaus iegūt atbildi uz pētniecības jautājumu? Vai konceptuālā modelī iekļautās pazīmes raksturos izpētes konstruktu, sniegs atbildi uz pētniecības jautājumu un ļaus sasniegt mērķi? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp 205-212. Sudheesh, K., Duggappa, D. R., & Nethra, S. S. (2016). How to write a research proposal?. Indian journal of anaesthesia, 60(9), 631–634. https://doi.org/10.4103/0019-5049.190617 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037942/
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dati pētniecībā, to veidi un iegūšana.
Apraksts
Anotācija: Datu avoti, to daudzveidība, piemērotība pētniecības idejas īstenošanai. Datu iegūšanas, apstrādes un analīzes plāns kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos. Kvantitatīva pētījuma datu iegūšanas procedūra. Pētāmā kopa un izlase, tās veidi. Mērinstrumentu izvēle un veidošana, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Anketas veidošanas principi. Mērinstrumentu un mērījumu novērtēšana. Nodarbības jautājumi: Kādi ir piemērotākie datu avoti pētniecības jautājuma pierādīšanai? Kā atšķiras informācijas iegūšanas veidi kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos? Kas jāievēro veicot pētījuma dalībnieku atlasi? Kādi aptaujas anketas veidošanas pamatprincipi jāievēro? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp. 109-178. Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print.; pp.103-124; 285-310 Kristīne Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 206.- 314.lpp.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās pētniecības process no idejas līdz pētījuma mērķim.
Apraksts
Anotācija: Pētniecības paradigmas zinātnē, filozofiskā bāze. Kvantitatīvās un kvalitatīvās pieejas atšķirības pētniecībā. Pētniecības process, tā etapi. Pētniecības ideju meklēšana, izvirzīšana un attīstīšana. Zinātniskās problēmas izvēles aspekti, problēmas analīze un formulēšana. Pētniecības problēmas pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā. Nodarbības jautājumi: Ar ko atšķiras induktīvā, abduktīvā un deduktīvā domāšana un rīcība pētniecībā? Kas kopīgs un atšķirīgs kvantitatīvai un kvalitatīvai pieejai pētniecībā? Kāpēc problēma ir izpētes vērta? Kā veiksmīgi noformulēt pētījuma mērķi? Literatūra: Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print.pp.1-33; 93-97; 281-284 Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site , pp. 1- 26 Kristine Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 25.-116. lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Doktorantu zinātnisko darbu pieteikumu prezentācija. Doktorantu prezentēto pētījumu konceptuālo modeļu apspriešana.
Apraksts
Anotācija: Doktorants izgaismo izpētāmās problēmas aktualitāti un nozīmību jomā. Definē pētījuma mērķi un pētniecības jautājumu. Pamato pētījuma metodoloģiskās pieejas piemērotību. Demonstrē pētījuma teorētisko/konceptuālo modeli. Sistematizē tajā iekļautās pazīmes, sniedz pazīmju konceptuālo un operacionālo definīciju. Nodarbības jautājumi: Vai pētījuma mērķis saskan ar pētniecības jautājumu? Vai piedāvātais pētījuma dizains ļaus iegūt atbildi uz pētniecības jautājumu? Vai konceptuālā modelī iekļautās pazīmes raksturos izpētes konstruktu, sniegs atbildi uz pētniecības jautājumu un ļaus sasniegt mērķi? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp 205-212. Sudheesh, K., Duggappa, D. R., & Nethra, S. S. (2016). How to write a research proposal?. Indian journal of anaesthesia, 60(9), 631–634. https://doi.org/10.4103/0019-5049.190617 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037942/
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanu pilnveidošana par pētniecības tēmu un izpētes procesu. Zinātniskā publicēšanās kā pētījuma procesa sastāvdaļa.
Apraksts
Anotācija: Literatūras apskate pētniecības problēmas mērogā, izpētes virziena noteikšanā un teorētisko atziņu integrēšanā pētniecības plānā. Literatūras kritiska izvērtēšana un sistematizēšana. Zinātniskās publicēšanās plānošana pētījuma procesa sākumposmā. Zinātnisko publikāciju lasīšana un kritiska izvērtēšana – pamats sekmīgai pētījuma un zinātnisko publikāciju plānošanai. Pētījuma konceptuālā modeļa izmantošana zinātnisko publikāciju plānošanai. Būtiskākie faktori sekmīgam pētījuma procesa noslēgumam, t.i., pētījumu rezultātu nopublicēšana. Nodarbības jautājumi: Kādi ir pētniecības plāna attīstīšanai nepieciešamie galvenie literatūras apskates elementi? Kurā pētījuma procesa etapā tiek domāts par zinātnisko publicēšanos? Kādā veidā pētījuma konceptuālais modelis ir izmantojams zinātnisko publikāciju plānošanā? Kas nodrošina veiksmīgu zinātniskās publicēšanās gala iznākumu? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp.13-20; 273-344 Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print.How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130 (2018); https://doi.org/10.1038/d41586-018-02404-4; pp. 125-155; 383-414. Kristine Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 420.-427.lpp. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU,2018, 77.-137.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanu pilnveidošana par pētniecības tēmu un izpētes procesu. Zinātniskā publicēšanās kā pētījuma procesa sastāvdaļa.
Apraksts
Anotācija: Literatūras apskate pētniecības problēmas mērogā, izpētes virziena noteikšanā un teorētisko atziņu integrēšanā pētniecības plānā. Literatūras kritiska izvērtēšana un sistematizēšana. Zinātniskās publicēšanās plānošana pētījuma procesa sākumposmā. Zinātnisko publikāciju lasīšana un kritiska izvērtēšana – pamats sekmīgai pētījuma un zinātnisko publikāciju plānošanai. Pētījuma konceptuālā modeļa izmantošana zinātnisko publikāciju plānošanai. Būtiskākie faktori sekmīgam pētījuma procesa noslēgumam, t.i., pētījumu rezultātu nopublicēšana. Nodarbības jautājumi: Kādi ir pētniecības plāna attīstīšanai nepieciešamie galvenie literatūras apskates elementi? Kurā pētījuma procesa etapā tiek domāts par zinātnisko publicēšanos? Kādā veidā pētījuma konceptuālais modelis ir izmantojams zinātnisko publikāciju plānošanā? Kas nodrošina veiksmīgu zinātniskās publicēšanās gala iznākumu? Literatūra: Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. Vol 2nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2016. Accessed April 1, 2021. eBook: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk &AN=1089664&site=ehost-live&scope=site; pp.13-20; 273-344 Laake Petter, Haakon Breien Benestad, and Bjørn Reino Olsen. Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. Print.How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130 (2018); https://doi.org/10.1038/d41586-018-02404-4; pp. 125-155; 383-414. Kristine Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016, 420.-427.lpp. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU,2018, 77.-137.lpp.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods: A Practical Guide. Vol 3nd ed. Jones & Bartlett Learning; 2020. Accessed April 1, 2021. eBookPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Research Methodology in the Medical and Biological Sciences [electronic Resource] / Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam: Academic, 2007. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Kristīne Martinsone, Anita Pipere & Daiga Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016.

4.

Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU, 2019. 301 lpp.

Papildu literatūra

1.

Petter Laake, Haakon Breien Benestad, Research in Medical and Biological Sciences: From Planning and Preparation to Grant Application and Publication. Academic Press, 2015Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Greenhalgh T. How to read a paper. The basics of evidence-based medicine (5th ed.). BMJ Books, 2014.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Hall GM. How to write a paper (4th ed.). BMJ Books, 2013.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Ian McDowell. Measuring Health: A guide to rating Scales and Questionnaires. Oxford University press, 2006.Piemērots angļu valodas plūsmai