Veca cilvēka aprūpe un aprūpe mājās
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt teorētiskas zināšanas, veicināt izpratni un attīstīt prasmes vecāka gadagājuma cilvēku aprūpē, ņemot vērā novecošanas dažādus aspektus, indivīda individuālājā vidē un ģimenē, lietojot efektīvu terapeitisku komunikāciju.
Priekšzināšanas
Anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, farmakoloģija, aprūpes process, medicīnas ētika, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs demonstrēt izpratni par senioru novecošanas problēmu un to risinājumu bioloģiskiem, medicīniskiem, psiholoģiskiem un sociāliem aspektiem aprūpes procesa kontekstā; novecošanas fizioloģiskām izmaiņām organismā, geriatrisko rehabilitāciju un profilaksi, mājas aprūpes plānošanu un organizāciju.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: plānot, sniegt un izvērtēt geriatrisko aprūpi. Plānot, organizēt un izvērtēt mājas aprūpi.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: spēs nodrošināt geratrisko aprūpi, starpdisciplināru sadarbību, ievērojot tiesiski ētiskos principus senioru aprūpē dažādās aprūpes vidēs, dažādu veselības stāvokļu gadījumos, indivīda individuālājā vidē un ģimenē, tai skaitā likumiskiem pārstāvjiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lasīt e-studijās ievietotos materiālus, atrast jaunākos pētījumus par nodarbību tēmu, sagatavot vienu prezentāciju par kādu no jaunākiem pētījumiem par gerontoloģiju, gerotehnoloģiju, prezentēt to nodarbībās. Risina situācijas uzdevumu un izstrādā aprūpes plānu pacientam mājas aprūpē un dokumentēt aprūpi.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Sagatavota un prezentēta prezentācija par aktuālu pētījumu gerontoloģijā, gerontotehnoloģijā un nozīmi vecu cilvēku aprūpē - 30% no gala vērtējuma, aprūpes situācijas analīze un dokumentēšana par aprūpi mājās - 30% no gala vērtējuma, noslēguma tests - 40% no gala vērtējuma. Vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads vecu cilvēku aprūpē. Novecošanas teorijas. Novecošanas bioloģiskie, psiholoģiskie, medicīniskie, sociālie aspekti.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ar vecumu saistītas fizioloģiskās izmaiņas. Vecu cilvēku veselības veicināšana un uzturēšana. Drošības aspekti senioru aprūpē. Saskarsmes principi, starpdisciplināra sadarbība, ētiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ar vecumu saistītas fizioloģiskās izmaiņas. Vecu cilvēku veselības veicināšana un uzturēšana. Drošības aspekti senioru aprūpē. Saskarsmes principi, starpdisciplināra sadarbība, ētiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ar vecumu saistītas fizioloģiskās izmaiņas. Vecu cilvēku veselības veicināšana un uzturēšana. Drošības aspekti senioru aprūpē. Saskarsmes principi, starpdisciplināra sadarbība, ētiskie aspekti.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku aprūpes organizēšana un nodrošināšana Latvijā
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku patoloģiskie slimību procesi. Kognitīvās un psiholoģiskās problēmas novecošanā. Gados vecu pacientu novērtēšana. KPI vecu cilvēku aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku patoloģiskie slimību procesi. Kognitīvās un psiholoģiskās problēmas novecošanā. Gados vecu pacientu novērtēšana. KPI vecu cilvēku aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku patoloģiskie slimību procesi. Kognitīvās un psiholoģiskās problēmas novecošanā. Gados vecu pacientu novērtēšana. KPI vecu cilvēku aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku dzīves kvalitātes problēma. Tehnoloģiska pieeja vecāka gadagājuma pacientu aprūpē. Komplementārā un alternatīvā terapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecu cilvēku dzīves kvalitātes problēma. Tehnoloģiska pieeja vecāka gadagājuma pacientu aprūpē. Komplementārā un alternatīvā terapija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mājas aprūpes pasākumu plānošana, organizēšana un dokumentēšana. Pacienta vides novērtēšana un veselīgas vides veicināšana. Pacienta tiesību ievērošana mājas aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Mājas aprūpes pasākumu plānošana, organizēšana un dokumentēšana. Pacienta vides novērtēšana un veselīgas vides veicināšana. Pacienta tiesību ievērošana mājas aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes process mājas aprūpē, pacienta novērtēšana, aprūpes nodrošināšana, izvērtēšana, dokumentēšana. (simulāciju nodarbība)
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpe dzīves nogalē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpe dzīves nogalē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes tendences un vajadzības vecu cilvēku aprūpē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vafeas C., Slatyer S. (2021) Gerontological Nursing; 1st edition; A holistic approach to care of older people. Elsevier, 460 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Krakovjaks P., Kšižanovskis D., Modliņska A. (2018) Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos. Rīga: Zinātne.
Wiliams P. (2019) Basic Geriatric Nursing. 7th edition.Piemērots angļu valodas plūsmai
Myers, Judith L.Gulanick, Meg. (2014) Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. Philadelphia: Mosby. EBSCOhostPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Perry, Anne Griffin. (2013) Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier. c2014. xviii, 1196.Piemērots angļu valodas plūsmai
Andrējevs N., Andrējeva T. (2006) Praktiskā geriatrija. Iekšķīgās slimības vecāka gadagājuma pacientiem. R.
Biksone G. (2008) Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. SIA Kerena.
Rudoviča S. u.c. (2006) Kvalitatīva aprūpe mājās: rokasgrāmata. Rīga: Rīgas Domes Labklājības departaments.