Valodas kultūra un profesionālā komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais zinās: • valodas praksē biežāk sastopamās atkāpes no literārās normas; • svarīgāko teorētisko literatūru, kurā meklēt skaidrojumu dažādām valodas neprecizitātēm; • runātas un rakstītas valodas atšķirības, kas ir aktuālas praksē; • lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē saziņas procesu. Studenti spēs: • raksturot saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, ģimeni un kolēģiem; • definēt konflikta pazīmes; • uzskaitīt personības tipu galvenās pazīmes; • aprakstīt izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • identificēt tipiskākās valodas neprecizitātes; • izskaidrot valodas neprecizitātes, izmantojot teorētisko literatūru; • izveidot literārajām normām atbilstošu tekstu mutvārdos un rakstveidā; • izvērtēt ekstralingvistiskos faktorus, kas ir aktuāli runas situacijā. Studenti pratīs: • lomu spēlēs pielietot aktīvo klausīšanos, profesionāli vadīt sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; • simulētās mācību situācijās pielietot konflikta risināšanas prasmes; • identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku; • izvērtēt savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā.
Kompetences
1.Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs izveidot runātu vai rakstītu tekstu, atbilstoši aktuālajām literārās valodas normām, kā arī varēs izvērtēt lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē attiecīgo runas situāciju. Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; • atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai; • izvērtē savus izdegšanas riskus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūras avotiem, izveido prezentāciju par patstāvīgi izvēlētu tēmu, atbilstoši literārās valodas normām.
Gatavojas diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīstas ar doto literatūru, kursa teorētisko materiālu, ieteicamo autoru darbiem un citiem pētījumiem par kursā aplūkotajām tēmām. Strādājot komandā, izpēta un rod argumentētu, inovatīvu risinājumu, pārliecinoši to prezentējot. Izpilda kursa materiālā definētos uzdevumus (līdzdalībai semināros vai iesniegšanai rakstiski).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību laikā studējošo veiktie individuālie praktiskie uzdevumi un aktīva iesaiste pāru un grupu praktiskajās nodarbībās. Galīgā teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa apguves nobeigumā. Individuālie praktiskie uzdevumi sastāda 30% no studiju kursa gala vērtējuma, ieskaite praktiskajās nodarbībās 20%, teorētisko zināšanu pārbaude kursa noslēgumā sastāda 50% no gala vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuāli ortogrāfijas jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vārdu darināšana valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Formveidošanas normas valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sintakses normas valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpunkcija valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Leksikas izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Runātas un rakstītas valodas atšķirības valodas praksē. Lingvistisko un ekstralingvistisko faktoru ietekme tekstveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskas runas veidošanas pamati.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacienta anamnēze un pacienta galveno problēmu formulēšana. Saruna. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu motīvi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, pacienta motivēšana. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Freimane I. Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga: Zvaigzne, 1993. (akceptējams izdevums)
Pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. [Aut. kol.]. Rīga: Avots, 2002. (akceptējams izdevums)
Paegle Dz., Kušķis J. Kā latvietis runā ... Praktiski ieteikumi valodas kultūrā. Rīga: Zvaigzne, 2002. (akceptējams izdevums)
Rozenbergs J. Latviešu valodas stilistika. Rīga: Zvaigzne ABC, 1995. (akceptējams izdevums)
Urbanoviča I. Ietekmīga valoda. Rīga: AML/RSU, 2001. (akceptējams izdevums)
Borns L., Ruso N. Psiholoģija [tulk.Ieva Kalnciema]. Rīga, RaKa, 2001 (akceptējams izdevums)
Dubkēvičs L. Saskarsme audzēkņiem. Rīga, "Jumava", 2006 (akceptējams izdevums)
Kozlovs N. Saskarsmes māksla. Rīga, "Jumava", 2008 (akceptējams izdevums)
Pikeringa P. Strīdi, nesaskaņas, konflikti. Rīga, 2000 (akceptējams izdevums)
Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red). Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC, 2015
Papildu literatūra
Ceplīte B., Ceplītis L. Latviešu valodas praktiskā gramatika. Rīga: Zvaigzne ABC, 1997.
Skujiņa V. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: Zvaigzne ABC, 2014.
Ķilkuts G. Veselības aprūpes un veicināšanas institūcijās iesaistītā personāla un pacienta komunikācijas prasmju pilnveidošana. Mācību materiāls, 2009