Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BUMK_024
Zinātnes nozare
Bioloģija; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem teorētisko zināšanu bāzi bioloģijā, akcentējot tos bioloģijas aspektus, kas svarīgi sabiedrības veselības speciālistam.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas zināšanas vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, šūnas kā dzīvo organismu pamatvienības uzbūvi, funkcijām un darbības traucējumiem, ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un slimību attīstībā, nelabvēlīgo vides faktoru ietekmi uz cilvēka organismu dažādos tā organizācijas līmeņos un ontoģenēzes etapos, dzīvo organismu nozīmi dabā un cilvēka dzīvē, dzīvo organismu mijiedarbību ar vidi, tai skaitā cilvēka mijiedarbību ar vidi, dabas aizsardzību, it īpaši Latvijā, Latvijas un pasaules vides problēmām.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs iemaņas darbā ar gaismas mikroskopu un preparātu sagatavošanā mikroskopijai, kā arī vienkāršu ģenētisko varbūtību aprēķinu veikšanu, lai prognozētu iespējamo ģenētiskās pataloģijas pārmantojamības risku, izmantot ekoloģisko pamatpētījumu metodes praktiskajās nodarbībās lauku praksē.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par cilvēku kā bioloģisku būtni un izpratni par cilvēka vietu dzīvajā dabā un saikni ar to.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi jāapgūst videolekciju saturs, lai izpildītu e-testus un protokolus. Jāsagatavo patstāvīgais darbs "Organoīdu defekts - iemesls cilvēka patoloģijai" un patstāvīgais darbs „Ģenētiskās informācijas realizācijas procesi” prezentācijas, pēc noteiktiem, iepriekš izrunātiem kritērijiem. Ārpus kontaktstundām 1. semestrī jāizstrādā individuālais darbs „Kādas dzimtas ciltskoks” un jāiesniedz tas e-semināra formātā, ar tam sekojošu cita kolēģa darba izvērtēšanu. Izmantojot zināšanas par multifaktoriālo iedzimšanas tipu, jāizanalizē vides un gēnu loma kādas multifaktoriālas pazīmes izcelsmē, un savi novērojumi jāprezentē nodarbībā. Ārpus kontaktstundām 2. semestrī jāsagatavo grupu darba „Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācija, kā arī izmantojot e-semināra formātu jānovērtē divu citu kolēģu sagatavotu grupu darbi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude (e-testi), prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus (e-protokoli). Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas trīs kolokvijos (kopā 1. un 2. semestrī). Semestra noslēgumā students var saņemt ieskaiti, ja e-testu/e-uzdevumu un kolokvijos saņemto vērtējumu vidējā atzīme ir virs 4 ballēm. Eksāmena vērtējumu veido kumulatīvā atzīme (e-testu/e-uzdevumu atzīmju un kolokviju atzīmju kopsavilkums - vidējais vērtējums, ja kādu kolokviju kārto atkārtoti, tad aprēķinā iekļauj arī nesekmīgās). Ja studentu neapmierina kumulatīvais vērtējums, tad ir iespēja kārtot mutisku eksāmenu (par visu kursa vielu, gan rudens, gan pavasara semestru tematiem), atbildot uz trim plašiem jautājumiem un risinot vienu ģenētikas uzdevumu. Eksāmenā saņemtais vērtējums ir galīgais, pat, ja tas ir zemāks kā kumulatīvais vērtējums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Šūna kā organisma pamatvienība. Eikariotu šūnas uzbūves elementi, to uzbūves īpatnības, funkcijas, patoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ģenētiskās informācijas uzglabāšanas iespējas. DNS. Hromatīns. Hromosomas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Molekulārās bioloģijas pamati. DNS replikācija. Gēnu ekspresija: transkripcija, translācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Šūnas cikls, tā regulēšana. Šūnu dalīšanās (mitoze, mejoze). Šūnas nāve.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Gametoģenēze (ooģenēze, spermatoģenēze). Apaugļošanās bioloģiskais pamats. Teratogēnu ietekme uz embriju attīstību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ģenētikas pamati. Mendeļa likumi. Mono-, di, poli-hibrīdiskā krustošana. Analizējošā krustošana. Alēlisko gēnu mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Gēnu mijiedarbība. Nealēlisko gēnu mijiedarbības veidi. Gēnu saistība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pazīmju iedzimšanas tipi. Autosomālā iedzimšana. Ar dzimumu saistītā iedzimšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prokariotu un eikariotu šūnas uzbūve (mikropreparātu analīze). Organoīda defekts - cēlonis cilvēka patoloģijai (grupu darbs/diskusija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Plazmātiskās membrānas īpašības. Augu un dzīvnieku šūnas osmotiskās īpašības (pagaidu preparāti, laboratorijas darbs).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kodols. Hromosomas (mikropreparāti). Kariogrammas analīze. Ģenētiskās informācijas realizēšana (grupu darbs/diskusija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mitoze dzīvnieku un augu šūnās (mikropreparāti un shēmu analīze). Gametoģenēze (mikropreparāti un shēmu analīze).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pārbaudes darbs (šūna).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzdevumu risināšana: Mendeļa ģenētika, gēnu mijiedarbība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzdevumu risināšana: gēnu mijiedarbība, gēnu saistība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pazīmju iedzimšanas tipu analīze. Ģimenes ciltskoka sastādīšana un analīze (pastāvīgais / grupu darbs)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Mainība, tās ietekme uz indivīdu un populāciju. Gēnu, hromosomu, genoma mutācijas, to sekas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Gēnu un vides loma pazīmju izcelsmē. Multifaktoriālais iedzimšanas tips.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Dabiskās izlases un gēnu dreifa ietekme uz populāciju. Populāciju ģenētika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ekoloģija. Ekoloģisko pētījumu pamatnozares un metodika. Limitējošie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Abiotiskie faktori – gaisma, temperatūra un mitrums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Biomi, veidi, raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Populācijas un biocenozes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Bioloģiskā daudzveidība. Dabas aizsardzības pamatjautājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gēnu, hromosomu, genoma pārmaiņas. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Populāciju ģenētika. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pārbaudes darbs (ģenētika).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ekoloģisko pētījumu līmeņi. Organismu pielāgošanās limitējošiem faktoriem. Situāciju analīze (uzdevumi studiju e-vidē).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Biomu, populāciju, biocenožu analīze. Diskusija (uzdevumi e-studiju vidē).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupu darbu “Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācijas un diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pārbaudes darbs (ekoloģija).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju materiāls (e-studijās)

2.

Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija, RSU izdevniecība, 2015

3.

Turnpenny P.D., & Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics, 2022

4.

Melecis V. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2011 (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Balodis V Ģ u.c., Rokasgrāmata bioloģijā, Zvaigzne ABC, 2015

Citi informācijas avoti

1.

The New England Journal of Medicine (NEJM)

2.

Madera S. Bioloģija I, II un III daļa, Zvaigzne ABC, 2001.