Bioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, šūnas kā dzīvo organismu pamatvienības uzbūvi, funkcijām un darbības traucējumiem, ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un slimību attīstībā, nelabvēlīgo vides faktoru ietekmi uz cilvēka organismu dažādos tā organizācijas līmeņos un ontoģenēzes etapos, dzīvo organismu nozīmi dabā un cilvēka dzīvē, dzīvo organismu mijiedarbību ar vidi, tai skaitā cilvēka mijiedarbību ar vidi, dabas aizsardzību, it īpaši Latvijā, Latvijas un pasaules vides problēmām.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs iemaņas darbā ar gaismas mikroskopu un preparātu sagatavošanā mikroskopijai, kā arī vienkāršu ģenētisko varbūtību aprēķinu veikšanu, lai prognozētu iespējamo ģenētiskās pataloģijas pārmantojamības risku, izmantot ekoloģisko pamatpētījumu metodes praktiskajās nodarbībās lauku praksē.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par cilvēku kā bioloģisku būtni un izpratni par cilvēka vietu dzīvajā dabā un saikni ar to.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi jāapgūst videolekciju saturs, lai izpildītu e-testus un protokolus. Jāsagatavo patstāvīgais darbs "Organoīdu defekts - iemesls cilvēka patoloģijai" un patstāvīgais darbs „Ģenētiskās informācijas realizācijas procesi” prezentācijas, pēc noteiktiem, iepriekš izrunātiem kritērijiem. Ārpus kontaktstundām 1. semestrī jāizstrādā individuālais darbs „Kādas dzimtas ciltskoks” un jāiesniedz tas e-semināra formātā, ar tam sekojošu cita kolēģa darba izvērtēšanu. Izmantojot zināšanas par multifaktoriālo iedzimšanas tipu, jāizanalizē vides un gēnu loma kādas multifaktoriālas pazīmes izcelsmē, un savi novērojumi jāprezentē nodarbībā. Ārpus kontaktstundām 2. semestrī jāsagatavo grupu darba „Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācija, kā arī izmantojot e-semināra formātu jānovērtē divu citu kolēģu sagatavotu grupu darbi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude (e-testi), prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus (e-protokoli). Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas trīs kolokvijos (kopā 1. un 2. semestrī).
Semestra noslēgumā students var saņemt ieskaiti, ja e-testu/e-uzdevumu un kolokvijos saņemto vērtējumu vidējā atzīme ir virs 4 ballēm.
Eksāmena vērtējumu veido kumulatīvā atzīme (e-testu/e-uzdevumu atzīmju un kolokviju atzīmju kopsavilkums - vidējais vērtējums, ja kādu kolokviju kārto atkārtoti, tad aprēķinā iekļauj arī nesekmīgās). Ja studentu neapmierina kumulatīvais vērtējums, tad ir iespēja kārtot mutisku eksāmenu (par visu kursa vielu, gan rudens, gan pavasara semestru tematiem), atbildot uz trim plašiem jautājumiem un risinot vienu ģenētikas uzdevumu. Eksāmenā saņemtais vērtējums ir galīgais, pat, ja tas ir zemāks kā kumulatīvais vērtējums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Šūna kā organisma pamatvienība. Eikariotu šūnas uzbūves elementi, to uzbūves īpatnības, funkcijas, patoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās informācijas uzglabāšanas iespējas. DNS. Hromatīns. Hromosomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Molekulārās bioloģijas pamati. DNS replikācija. Gēnu ekspresija: transkripcija, translācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas cikls, tā regulēšana. Šūnu dalīšanās (mitoze, mejoze). Šūnas nāve.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gametoģenēze (ooģenēze, spermatoģenēze). Apaugļošanās bioloģiskais pamats. Teratogēnu ietekme uz embriju attīstību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētikas pamati. Mendeļa likumi. Mono-, di, poli-hibrīdiskā krustošana. Analizējošā krustošana. Alēlisko gēnu mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu mijiedarbība. Nealēlisko gēnu mijiedarbības veidi. Gēnu saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pazīmju iedzimšanas tipi. Autosomālā iedzimšana. Ar dzimumu saistītā iedzimšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prokariotu un eikariotu šūnas uzbūve (mikropreparātu analīze). Organoīda defekts - cēlonis cilvēka patoloģijai (grupu darbs/diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Plazmātiskās membrānas īpašības. Augu un dzīvnieku šūnas osmotiskās īpašības (pagaidu preparāti, laboratorijas darbs).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kodols. Hromosomas (mikropreparāti). Kariogrammas analīze. Ģenētiskās informācijas realizēšana (grupu darbs/diskusija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mitoze dzīvnieku un augu šūnās (mikropreparāti un shēmu analīze). Gametoģenēze (mikropreparāti un shēmu analīze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudes darbs (šūna).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevumu risināšana: Mendeļa ģenētika, gēnu mijiedarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevumu risināšana: gēnu mijiedarbība, gēnu saistība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pazīmju iedzimšanas tipu analīze. Ģimenes ciltskoka sastādīšana un analīze (pastāvīgais / grupu darbs)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mainība, tās ietekme uz indivīdu un populāciju. Gēnu, hromosomu, genoma mutācijas, to sekas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu un vides loma pazīmju izcelsmē. Multifaktoriālais iedzimšanas tips.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dabiskās izlases un gēnu dreifa ietekme uz populāciju. Populāciju ģenētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ekoloģija. Ekoloģisko pētījumu pamatnozares un metodika. Limitējošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Abiotiskie faktori – gaisma, temperatūra un mitrums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Biomi, veidi, raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Populācijas un biocenozes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bioloģiskā daudzveidība. Dabas aizsardzības pamatjautājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu, hromosomu, genoma pārmaiņas. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju ģenētika. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudes darbs (ģenētika).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ekoloģisko pētījumu līmeņi. Organismu pielāgošanās limitējošiem faktoriem. Situāciju analīze (uzdevumi studiju e-vidē).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Biomu, populāciju, biocenožu analīze. Diskusija (uzdevumi e-studiju vidē).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupu darbu “Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācijas un diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pārbaudes darbs (ekoloģija).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lekciju materiāls (e-studijās)
Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija, RSU izdevniecība, 2015
Turnpenny P.D., & Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics, 2022
Melecis V. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2011 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Balodis V Ģ u.c., Rokasgrāmata bioloģijā, Zvaigzne ABC, 2015
Citi informācijas avoti
The New England Journal of Medicine (NEJM)
Madera S. Bioloģija I, II un III daļa, Zvaigzne ABC, 2001.