Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svi@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Definēt veselības, normas un slimības jēdzienus. • Formulēt sabiedrības veselības uzdevumus, nosaukt svarīgākās nozares. • Definēt slimību profilakses jēdzienu, aprakstīt slimību profilakses līmeņus un stratēģijas, tai skaitā, slimību skrīninga būtību un priekšnosacījumus. • Definēt veselības veicināšanas jēdzienu un raksturot veselības veicināšanas pieejas. • Nosaukt galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Nosaukt veselības sociālo determinanšu definīciju un uzskaitīt veselības sociālās determinantes. • Nosaukt epidemioloģiskos pamatrādītājus; izskaidrot atšķirības starp tiem un to savstarpējo saistību. • Nosaukt veselības informācijas iegūšanas avotus un metodes, to priekšrocības un trūkumus. • Atpazīt galvenos epidemioloģisko pētījumu dizainus. • Nosaukt un aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus.
Prasmes
1.• Interpretēt veselības un slimības jēdzienus saistībā ar savu specialitāti. • Ilustrēt ar piemēriem veselības veicināšanas un slimību profilakses pieejas. • Sniegt veselību ietekmējošo faktoru, tai skaitā sociālo faktoru, piemērus. • Aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus. • Atšķirt kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Atšķirt pētījumu dizainus. • Lietot statistikas datu bāzes veselības informācijas meklēšanai.
Kompetences
1.• Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar specialitāti. • Novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai. • Novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru. Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Uzdevumi epidemioloģisko rādītāju aprēķināšanai. Kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtējuma anketa.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Kumulatīvais vērtējums, kuru veido 10% apmeklējums, 40% sabiedrības veselības problēmas/izaicinājuma analīze un 50% rakstisks eksāmens. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats demogrāfijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības informācijas datu avoti un datubāzes. Slimību profilakses stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības informācijas datu avoti un datubāzes. Slimību profilakses stratēģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats demogrāfijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie determinanti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens, sabiedrības veselība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie determinanti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens, sabiedrības veselība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš, M. (2003). „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga. (akceptējams izdevums)
Donovan, D., & McDowell, I. (Eds.). (2017). AFMC Primer on Population Health - A virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. Ottawa, ON: The Association of Faculties of Medicine of Canada (AFMC).
Papildu literatūra
Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB.