Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēkpieredze veselības aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_112
Zinātnes nozare
Ekonomika un uzņēmējdarbība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Politikas zinātne; Sabiedrības veselība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības vadības docētāju grupa
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēkpieredzes konceptu veselības aprūpē pasaulē un tās lomu veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšanā. Studiju kursā iekļauti Pasaules Veselības organizācijas (PVO), IHI (Institute for Healthcare Improvements), The Beryl Institute, Planetree organizācijas izstrādātie koncepti, rīki, pētījumu rezultāti un labās prakses piemēri par pacientu un veselības aprūpes darbinieku pieredzi, kopienu un sabiedrības veselības pratību. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs cilvēkpieredzes nozīmi veselības aprūpes kvalitātes kontekstā, pārzinās pieejamus uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus, starptautisku organizāciju ieteiktos rīkus un spēs analizēt nacionālos pacientu ziņotās pieredzes mērījumu (PREMS) datus.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- Zināt un izprast cilvēkpieredzes definīciju un elementus, lomu veselības aprūpes kvalitātes konceptā; - Izprast personvērstas veselības aprūpes ieguvumus; - Zināt personvērstas veselības komunikācijas metodes; - Zināt pacientu un darbinieku pieredzes starptautiskos mērījumus un spēt analizēt datus; - Zināt darbinieku pieredzes stratēģijas elementus; - Zināt starptautiskās organizācijas un pārzināt viņu piedāvātos rīkus un konceptus cilvēkpieredzes jomā.

Prasmes

1.- Pielietot personvērstas veselības aprūpes komunikācijas metodes atbilstošās situācijās; - Analizēt, interpretēt PREMS un darbinieku pieredzes datus; - Pielietot starptautisko organizāciju izstrādātos rīkus veselības aprūpes kvalitātes, tajā skaitā pacientu drošības un pacientu pieredzes jomā.

Kompetences

1.- PREMS datu analīze un rekomendāciju izstrāde, cilvēkpieredzes uzlabošanai; - Pacientu un darbinieku pieredzes uzlabošanas stratēģiju izstrāde.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
- Patstāvīga literatūras izpēte un apguve; - Patstāvīga PREMS datu analīze; - Patstāvīga iepazīšanās ar pieejamajiem materiāliem SPKC web par pacientu pieredzi; - Darbs grupās un aktīva dalība lomu spēlēs; - Prezentēšana, argumentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda: - individuālo uzdevumu un grupu darbu vidējais vērtējums (30%); - individuālā referāta vērtējums (70%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēkpieredze veselības aprūpē pasaulē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēkpieredze veselības aprūpē pasaulē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personvērsta veselības aprūpe
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personvērsta veselības aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu un veselības aprūpes darbinieku viedokļa nozīme (PREMs; PROMs)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacientu un veselības aprūpes darbinieku viedokļa nozīme (PREMs; PROMs)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apgaitu veidi un "Co-design" metode iesaistes kultūras veicināšanā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apgaitu veidi un "Co-design" metode iesaistes kultūras veicināšanā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin (2019). Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory

2.

Coulter A, Oldham J. (2016). Person-centred care: what is it and how do we get there? Future Hosp J. Jun;3(2):114-116. doi: 10.7861/futurehosp.3-2-114.

3.

Bradshaw J, Siddiqui N, Greenfield D, Sharma A. (2022). Kindness, Listening, and Connection: Patient and Clinician Key Requirements for Emotional Support in Chronic and Complex Care. J Patient Exp.

Papildu literatūra

1.

Andrea Mechanick Braverman, Elisabeth J. Kunkel, Leo Katz, et.al (2015). Do I buy it? How AIDET™ training changes residents’ values about patient care.

2.

Perlo J, Balik B, Swensen S,et al. (2017). IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement

3.

Thavapriya Sugavanam, Ben Fosh, James Close, et.al. (2018). Codesigning a Measure of Person-Centred Coordinated Care to Capture the Experience of the Patient: The Development of the P3CEQ

4.

Finefrock D, Patel S, Zodda D, et.al (2018). Patient-Centered Communication Behaviors That Correlate With Higher Patient Satisfaction Scores. J Patient Exp.;5(3):231-235.

Citi informācijas avoti

1.

Tools | Institute for Healthcare Improvement (ihi.org)

2.

Pacientu ziņotā pieredze | Slimību profilakses un kontroles centrs (spkc.gov.lv)

3.

Pacientu pieredzes mērījumi | Slimību profilakses un kontroles centrs (spkc.gov.lv)

4.

The Beryl Institute

5.

Leading the Way in Person-Centered Care Services | Planetree