Cilvēkpieredze veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēkpieredzes konceptu veselības aprūpē pasaulē un tās lomu veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšanā. Studiju kursā iekļauti Pasaules Veselības organizācijas (PVO), IHI (Institute for Healthcare Improvements), The Beryl Institute, Planetree organizācijas izstrādātie koncepti, rīki, pētījumu rezultāti un labās prakses piemēri par pacientu un veselības aprūpes darbinieku pieredzi, kopienu un sabiedrības veselības pratību. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs cilvēkpieredzes nozīmi veselības aprūpes kvalitātes kontekstā, pārzinās pieejamus uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus, starptautisku organizāciju ieteiktos rīkus un spēs analizēt nacionālos pacientu ziņotās pieredzes mērījumu (PREMS) datus.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- Zināt un izprast cilvēkpieredzes definīciju un elementus, lomu veselības aprūpes kvalitātes konceptā; - Izprast personvērstas veselības aprūpes ieguvumus; - Zināt personvērstas veselības komunikācijas metodes; - Zināt pacientu un darbinieku pieredzes starptautiskos mērījumus un spēt analizēt datus; - Zināt darbinieku pieredzes stratēģijas elementus; - Zināt starptautiskās organizācijas un pārzināt viņu piedāvātos rīkus un konceptus cilvēkpieredzes jomā.
Prasmes
1.- Pielietot personvērstas veselības aprūpes komunikācijas metodes atbilstošās situācijās; - Analizēt, interpretēt PREMS un darbinieku pieredzes datus; - Pielietot starptautisko organizāciju izstrādātos rīkus veselības aprūpes kvalitātes, tajā skaitā pacientu drošības un pacientu pieredzes jomā.
Kompetences
1.- PREMS datu analīze un rekomendāciju izstrāde, cilvēkpieredzes uzlabošanai; - Pacientu un darbinieku pieredzes uzlabošanas stratēģiju izstrāde.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
- Patstāvīga literatūras izpēte un apguve;
- Patstāvīga PREMS datu analīze;
- Patstāvīga iepazīšanās ar pieejamajiem materiāliem SPKC web par pacientu pieredzi;
- Darbs grupās un aktīva dalība lomu spēlēs;
- Prezentēšana, argumentēšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda:
- individuālo uzdevumu un grupu darbu vidējais vērtējums (30%);
- individuālā referāta vērtējums (70%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēkpieredze veselības aprūpē pasaulē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēkpieredze veselības aprūpē pasaulē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personvērsta veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personvērsta veselības aprūpe
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un veselības aprūpes darbinieku viedokļa nozīme (PREMs; PROMs)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un veselības aprūpes darbinieku viedokļa nozīme (PREMs; PROMs)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apgaitu veidi un "Co-design" metode iesaistes kultūras veicināšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apgaitu veidi un "Co-design" metode iesaistes kultūras veicināšanā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin (2019). Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory
Coulter A, Oldham J. (2016). Person-centred care: what is it and how do we get there? Future Hosp J. Jun;3(2):114-116. doi: 10.7861/futurehosp.3-2-114.
Bradshaw J, Siddiqui N, Greenfield D, Sharma A. (2022). Kindness, Listening, and Connection: Patient and Clinician Key Requirements for Emotional Support in Chronic and Complex Care. J Patient Exp.
Papildu literatūra
Andrea Mechanick Braverman, Elisabeth J. Kunkel, Leo Katz, et.al (2015). Do I buy it? How AIDET™ training changes residents’ values about patient care.
Perlo J, Balik B, Swensen S,et al. (2017). IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement
Thavapriya Sugavanam, Ben Fosh, James Close, et.al. (2018). Codesigning a Measure of Person-Centred Coordinated Care to Capture the Experience of the Patient: The Development of the P3CEQ
Finefrock D, Patel S, Zodda D, et.al (2018). Patient-Centered Communication Behaviors That Correlate With Higher Patient Satisfaction Scores. J Patient Exp.;5(3):231-235.