Akadēmisko rakstu izstrāde: no konceptualizācijas līdz publikācijai
Studiju kursa īstenotājs
Baložu iela 14, Rīga, +371 67060897, statistika@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Ļaus kompetenti izprast akadēmiskās publikācijas procesu un izvairīties no galvenajām kļūdām, kas saistītas ar manuskriptu noraidīšanu no žurnālu puses.
Prasmes
1.Spēs formulēt pētījuma jautājumus, apkopot literatūras apskatu, veikt datu vākšanu un statistisko analīzi, kā arī publicēt savu pētījumu.
Kompetences
1.Apgūstot šo kursu, spēs pieņemt apzinātu lēmumu, kā izvēlēties piemērotu žurnālu zinātniskā darba iesniegšanai un kā rīkoties publicēšanas procesa posmos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jāveic literatūras apskata izpēte, jāformulē atbilstošs pētnieciskais jautājums un hipotēzes, kā arī jāizklāsta sava ierosinātā darba pievienotā vērtība. Jāveic datu meklēšana atvērtās datu bāzēs un jāizpilda datu statistiskā analīze, kā arī jāsagatavo vizuālais materiāls. Grupās (3-4 studenti) jāuzraksta 1000 līdz 1500 vārdu apjomā manuskriptu, jāiekļauj atsauce uz attiecīgajiem datu avotiem, literatūru. Pēc darba iesniegšanas un publicēšanas grupā ir jāprezentē rezultāti pamatojoties uz CREDiT ziņojumu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Dalība un nodarbību apmeklējums (20%).
2. Profesionālisms un darba kvalitāte manuskripta sagatavošanas un recenzēšanas procesā (60%).
3. Prezentācija grupā par publicētu/ pieņemtu manusskriptu (20%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ievads akadēmisko rakstu izstrādē – divasmeņu zobens. Publicēt vai nepublicēt?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Literatūras analīze un pētniecisko jautājumu formulēšana. Atsauču veidošana - dažādi stili un programatūras pārvaldība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Izvēlēties pareizo rakstu publikācijai. Jaunie rakstu veidi. Zinātniskā raksta manuskripti, klīniskie pētījumi, pārskati. Ētikas apstiprinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko žurnālu izvēle publikācijai. Žurnālu veidi: tiešsaistes, drukāts, atvērtas piekļuves, abonēts. Publisko autortiesību licences.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Žurnāla ietekmes faktors. Ievads rakstu metrikā. Altimetrija, PlumX, Hirša indekss.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu vākšana. Ētikas prasību ievērošana attiecībā uz atvērtiem piekļuves datiem un aptaujām, avotiem. Ar autortiesībām aizsargātu materiālu un vizuālo materiālu izmantošana. Pārfrāzēšana un plaģiātisms. Uz mākslīgo intelektu balstītas programmatūras (ChatGPT) pielietošana rakstīšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Vadlīnijas satura un rakstu veidiem. Zinātniskās publikācijas noformēšana pēc IMRaD struktūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Manuskripta sagatavošana iekšējai zinātniskai recenzēšanai. Interešu konflikta noteikšana. Datu pieejamība un pārredzamība - CREDiT pētniecības standarts, finansējums, autoru dažādība un vienlīdzība, atsauču dažādība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Raksta formatēšana atbilstoši žurnāla vadlīnijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Iesniegšanas process. Recenzentu ieteikšana. Pavadvēstule.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Ieceres no autoriem un recenzentiem, iespējamie žurnāla lēmumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pēc pieņemšanas process. Korektūra. Atsauču palielināšana, tiešaistes un institucionālie repozitoriji. Labojumi, kļūdas un atsaukumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gastel G., Day R. A. 2016. How to Write and Publish a Scientific Paper. 8th Edition. Greenwood.
Alley M. 2018. The Craft of Scientific Writing. 4th Edition. Springer.
Belcher W. L. 2019. Writing Your Journal Article in Twelve Weeks. A Guide to Academic Publishing Success (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing). 2nd Edition. University of Chicago Press.
Heard S. B. 2016. The Scientist's Guide to Writing: How to Write More Easily and Effectively throughout Your Scientific Career. Princeton University Press.
Papildu literatūra
Jain N., Tanasov A., Chodnekar S. Y., Rakauskaitė A., Lansiaux E., Skuja S., Reinis A. 2023. Rising Quantitative Productivity and Shifting Readership in Academic Publishing: Bibliometric Insights from Monkeypox Literature. Account Res. Apr 3. doi: 10.1080/08989621.2023.2199159. Epub ahead of print. PMID: 37012606.