Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības socioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_230
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir palīdzēt studējošajiem sasaistīt medicīnas teoriju ar sociologu iegūtajiem empīriskajiem datiem par individuālajiem un sociālajiem faktoriem, kas ietekmē veselības uzvedību un veselības dzīves stila izvēli.

Priekšzināšanas

Nav.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• ­Zināšanas par veselības un medicīnas socioloģijas galvenajiem jēdzieniem, veselīgas socioloģijas galvenajiem teorētiskajiem novirzieniem. • ­Zināšanas par veselības dzīvesstila teorijām un aktīvās novecošanas stratēģijām. • ­Zināšanas un izpratne par biomedicīniso un biopsihosociālo modeli, holistisku pieeju pacientam, ārsta un pacienta attiecību socioloģiju.

Prasmes

1.• Identificēt svarīgākās socioloģijas teorijas, kas skaidro veselības uzvedību. • Izprast un skaidrot slimības pieredzes un stigmatizācijas problemātikā. • Izskaidrot konkrētu veselības dzīves stilu ietekmējošus dzīves kvalitātes faktorus.

Kompetences

1.Analizēt un vērtēt individuālos un sociālos faktorus, kas ietekmē indivīda veselības uzvedību un veselības dzīves stila izvēli, situācijas novērtējumā pielietojot holistisku pieeju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sistemātiska literatūras apguve.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
lekciju un semināru apmeklētība – 20%; piedalīšanās semināru diskusijās – 30%; grupas vai individuālā prezentācija – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības socioloģijas vēsturiskā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības jēdzieni, to definēšanas problēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Subjektīvā slimības pieredze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa socioloģiskā interpretācija, slimais un veselais ķermenis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Novecošana, veselība un sociālā atstumtība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības dzīvesstila teorija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības socioloģijas galvenie teorētiskie novirzieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārsta un pacienta attiecību socioloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Plastiskā ķirurģija un ķermeņa modifikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās novecošanas stratēģijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nošķīrums starp pieciem veselības dzīvesstiliem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bradby, H. E. (2012). Medicine, Health and Society. London: Sage Publications.

2.

Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia: Open University Press.

3.

Cockerham, W. C., (1999). Health and Social Change in Russia and Eastern Europe. London: Routledge.

4.

Nettleton, S. and Watson, J. (eds.) (2005), The Body in Everyday Life, London: Routledge.

5.

Lupton, D. (2003). Medicine as Culture. 2nded. London: Sage Publications.

6.

Nettleton, S. (2006). The Sociology of Health and Illness, 2nded. Cambridge: PolityPress.

7.

Nettleton, S. and Gustafsson, U. (eds.) (2002). The Sociology of Health and Illness Reader. Cambridge: PolityPress.

8.

Sīlis, V. (2006 b). Rūpes par veselību un dzīves kvalitāte. Grām.: Dzīves kvalitāte Latvijā. Rīga: Zinātne, 179.–216. lpp.

Papildu literatūra

1.

Burdjē, P. (2004). Praktiskā jēga. Rīga: Omnia Mea.

2.

Vēbers, M. (1905/2004). Reliģijas socioloģija. Rīga: FSI.