Ievads kognitīvajā uzvedības terapijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izprot kognitīvās un uzvedības terapijas metožu teorētisko pamatojumu un bāzes kognitīvo un uzvedības metožu pielietošanas pamatprincipus darbā ar klientiem. Atšķir situācijas, kognitīvos, uzvedības, ar emocijām un fizioloģiskajām reakcijām saistītos elementus, raksturo atšķirības starp tiem un apraksta to savstarpējas saistības mehānismu. Skaidro dažādas kognitīvās un uzvedības metodes (piemēram, Sokrātiskā izvaicāšana, pakāpeniskā pieradināšana, uzvedības eksperimenti u.c.) un konceptuāli raksturo to pielietošanas mērķi un pamatojumu. Skaidro KBT terapijas gadījumu formulēšanas pamatprincipus. Raksturo uz pierādījumiem balstītas metodes darbā ar psihiskajiem traucējumiem.
Prasmes
1.Studenti, izmantojot zinātniski pamatotas metodes, īsteno psiholoģisko palīdzību. Studenti demonstrē prasmes kontakta veidošanā ar klientu, psiholoģiskās palīdzības procesa uzsākšanai. Gadījuma analīzē izvērtē klienta vajadzības un problēmas un atbilstoši kognitīvās un uzvedības terapijas pamatprincipiem, veic pamata novērtēšanas un gadījumu formulēšanas prasmes. Definē problēmu un KBT mērķus. Izvēlās un pielieto piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes/tehnikas, lai identificētu negatīvās automātiskās domas, vidējās un pamata pārliecības. Atšķir iracionālas no racionālām pārliecībām. Paskaidro saistību starp domām un emocijām. Izvērtē un restrukturizē negatīvās automātiskās domas. Izvērtē psiholoģiskās palīdzības sniegšanas rezultātu.
Kompetences
1.Balstoties uz klienta dzīves vēsturi un ar konkrēto problēmu saistīto informāciju, patstāvīgi veido gadījuma konceptualizāciju un nosaka piemērotas kognitīvās un uzvedības intervences stratēģijas trauksmes un depresijas traucējumu gadījumos. Sasaista kognitīvās psihoterapijas konceptus ar reālās dzīves situācijām. Izmanto kognitīvās un uzvedības tehnikas negatīvo automātisko domu identificēšanā, izvērtēšanā un pārstrukturēšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam par KBT pamata jēdzienu izpratni; veikt pašanalīzi saistībā ar kādu negatīvas emocijas producējošu situāciju, rakstiski identificēt ar situāciju saistītās negatīvās domas, veikt to izvērtēšanu un rekonstruēšanu. Patstāvīgi izstrādāt psihoizglītojošo materiālu klientiem par izvēlēto tēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmena vērtējumu veido:
1. Kontroldarbs par kognitīvās un uzvedības terapijas pamata jēdzienu izpratni (30%).
2. Gadījuma konceptualizācija un piemērotu kognitīvo un uzvedības terapeitisko stratēģiju izvēle, balstoties kognitīvās terapijas pamatprincipos un atsaucoties uz atbilstošiem efektivitātes pētījumiem (30%).
3. Savu negatīvo automātisko domu analīze un restrukturizācija (30%).
4. Aktīvs darbs semināros, praksē apgūstot un pielietojot dažādas kognitīvās un uzvedības tehnikas (10%).
1. Kontroldarbs. Tēmas: Kognitīvās un uzvedības terapijas vēsture un attīstība: uzvedības terapijas metožu pirmsākumi; Ārons Beks; Alberts Ellis. Virziena attīstība: KBT pirmais, otrais un trešais vilnis. Uz pierādījumiem balstītas psihoterapijas pamatprincipi un efektivitātes pētījumi. Galvenie jēdzieni kognitīvajā psihoterapijā: negatīvās automātiskās domas, vidējā līmeņa pārliecības, pamata pārliecības, racionālas un iracionālas pārliecības. Depresijas kognitīvais modelis. Trauksmes traucējumu kognitīvie modeļi.
Kontroldarbu veido 10 jautājumi, no kuriem 4 ir atvērti, pārējos jāizvēlas pareizā atbilde no vairākām vai jāieraksta atbilstošais jēdziens. Par katru pareizi atbildēto jautājumu studējošais iegūst 1 punktu.
2. Gadījuma konceptualizācija. Studenti saņems klienta problēmas aprakstu, balstoties uz kuru katram jāveic konkrētā gadījuma konceptualizācija (jāapraksta un jāiesniedz).
Gadījuma konceptualizācija tiek vērtēta pēc 4 kritērijiem:
1) Atbilstoši noteikta klienta problēma/ traucējums (sociālā trauksme, depresija, panikas lēkme, fobija (lidošana, zirnekļi) (2 punkti)).
2) Tiek izmantots atbilstošs KBT traucējumu skaidrojošais modelis un saprotami raksturots traucējumu uzturošais mehānisms, mijiedarbība starp elementiem (4 punkti).
3) Izvēlētas traucējumam atbilstošas terapijas stratēģijas (2 punkti).
4) Atsauces uz atbilstošiem efektivitātes pētījumiem (2 punkti).
Iekavās norādīts maksimālais punktu skaits, ko iespējams iegūt katrā no kritērijiem. 1 punkts atbilst 1 ballei, tos sasummējot, iegūst vērtējumu.
3. Savu automātisko domu analīze un restrukturizācija (jāapraksta un jāiesniedz). Darbs tiek vērtēts pēc 3 kritērijiem:
1) Identificētas automātiskās domas; tiek precīzi nodalīta situācija, domas, emocijas, uzvedība (4 punkti);
2) Izvēlēta un atbilstoši pielietota kāda no domu restrukturizēšanas tehnikām (4 punkti);
3) Atrasta alternatīva palīdzošāka doma/-s, izvērtētas emociju izmaiņas pēc domu restrukturizēšanas (2 punkti).
Iekavās norādīts maksimālais punktu skaits, ko iespējams iegūt katrā no kritērijiem. 1 punkts atbilst 1 ballei, tos sasummējot, iegūst vērtējumu.
4. Aktīvs darbs semināros, praksē apgūstot un pielietojot dažādas kognitīvās un uzvedības tehnikas.
Pozitīvs vērtējums (1 balle no kopvērtējuma), ja apmeklēti 85% no lekcijām un semināriem, aktīvi līdzdarbojoties tajos.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās un uzvedības terapijas vēsture un attīstības posmi - KBT pirmais, otrais un trešais vilnis. KBT galvenie jēdzieni. Sesijas struktūra un gadījuma formulēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās un uzvedības terapijas vēsture un attīstības posmi - KBT pirmais, otrais un trešais vilnis. KBT galvenie jēdzieni. Sesijas struktūra un gadījuma formulēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās tehnikas: domu-jūtu pierakstīšana, „lejupejošās bultas” tehnika, Sokrātiskā izvaicāšana. „Par” un „pret” tehnika, diagrammu izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvās tehnikas: domu-jūtu pierakstīšana, „lejupejošās bultas” tehnika, Sokrātiskā izvaicāšana. „Par” un „pret” tehnika, diagrammu izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības tehnikas: relaksācijas metodes, uzvedības eksperiments, pakāpeniskā pieradināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības tehnikas: relaksācijas metodes, uzvedības eksperiments, pakāpeniskā pieradināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT trauksmes traucējumu modelis un intervences panikas lēkmes, sociālā trauksme, fobijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT trauksmes traucējumu modelis un intervences panikas lēkmes, sociālā trauksme, fobijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT depresijas modelis un intervences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT depresijas modelis un intervences.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT efektivitāte un pielietojums dažādu klientu /pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
KBT efektivitāte un pielietojums dažādu klientu /pacientu grupām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. (2nd ed.). New York.
Bruch, M. (2015). Beyond Diagnosis : Case Formulation in Cognitive Behavioural Therapy, John Wiley & Sons, Incorporated. ProQuest Ebook Central.
Lee, S. A., & Edget, D. M. (2012). Cognitive Behavioral Therapy : Applications, Methods and Outcomes. Nova Science Publishers, Inc.
Papildu literatūra
Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. & Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford Press.
Beck, J. S. (1995). Cognitive therapy: Basics and beyond. New York: Guilford.
Carlson, M. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being : a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing. NY: Wiley-Blackwell.
Langs, R. (2019). Ground Rules in Psychotherapy and Counselling, Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central. Available from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv/lib/rsub-ebooks/detail.action?docID=712301.
Sochting, I. (2014). Cognitive Behavioral Group Therapy : Challenges and Opportunities, John Wiley & Sons, Incorporated. ProQuest Ebook Central.
Citi informācijas avoti
Cognitive Therapy & Research
International Journal of Behavioral Medicine
Journal of Clinical Psychology in Medical Settings
Journal of Cognitive Psychotherapy
Journal of Cognitive & Behavioral Psychotherapies