Mūsdienu ekonomika vēstures skatījumā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, C korpuss, 2 D, sbek@rsu.lv, +371 67409184
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Spēj diskutēt, kā dažādi ekonomikas domātāji un teorētiķi pagātnē saprata un analizēja ekonomiskās problēmas; 2. Spēj raksturot ekonomisko ideju, konceptuālo terminu un teoriju izcelsmi, nozīmi, evolūciju plašākā intelektuālā kontekstā (sociālā, politiskā).
Prasmes
1.1. Spēj salīdzināt un pretstatīt galveno ekonomikas domātāju un teorētiķu idejas, teorijas, dažādus viedokļus atsevišķos fundamentāli svarīgos ekonomikas jautājumos (piemēram, tirgus pret valsts iejaukšanos, tirgus pret plānošanu, attīstību, globalizāciju, ekonomikas krīzes utt.); 2. Spēj skaidrot, kā ekonomiskās idejas un teorijas ir ietekmējušas ekonomikas lēmumus, politiku; 3. Spēj pamanīt ekonomikas precedentus, tendences un ciklus, ievērot ilgtermiņa perspektīvu; 4. Spēj atrast, organizēt, analizēt, sintezēt un novērtēt informāciju.
Kompetences
1.1. Spēj identificēt un analizēt sarežģītas mūsdienu ekonomiskās problēmas, pielietojot ekonomikas vēsturiskās teorijas un idejas; 2. Spēj empātiski un kritiski komunicēt ekonomiskās idejas un teorijas saistībā ar mūsdienu ekonomikas jautājumiem; 3. Spēj piedāvāt radošus ekonomiskus risinājumus, apzinoties ekonomisko zināšanu nenoteiktību, un ekonomiskās domāšanas daudzveidību un sarežģītību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Uz katru lekciju studentam jaizlasa vismaz viens ieteicamais literatūras avots.
Kursa noslēgumā jāaizpilda kursa novērtējuma anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eseja un prezentācija (vienas “skolas” vai ekonomista teorijas padziļināta izpēte, vai kādas ekonomikas grāmatas satura analīze)
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rekomendētās literatūras apguve. Aktīva dalība semināros
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: 50% (daudzatbilžu tests);
Individuālais darbs: 20% (Eseja, prezetācija);
Līdzdalība lekcijās un Komandas darbs semināros: 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads Ekonomikas vēsturē un Ekonomiskās Domas Skolās
Apraksts
Anotācija: Vai pagātne un vēsture ir noderīga ekonomika? Šis ievads sniedz pārskatu par ekonomikas vēstures lomu, ekonomikas skolām un ievērojamiem ekonomistiem.
Literatūra: T. Dome, History of Economic History, A critical Introduction, W. Elgar Publishing Ltd., 1994
M.Skousen, The Making of Modern Economics, Routledge, 2021
Blum, Matthias and Christopher L. Colvin (Eds). 2018. An Economist’s Guide to Economic History. Palgrave Studies in Economic History.
R. M. Solow (1985), ‘Economic history and economics’, American Economic Review: Papers & Proceedings 75(2), pp. 328-331.
pieejams: http://www.jstor.org/stable/1805620.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskās izaugsmes avoti: Kultūra. Uzņēmība. Globalizācija.
Apraksts
Anotācija: Pētīsim mūsdienu ekonomiskās izaugsmes izcelsmi un avotus, izmantojot tādas galvenās tēmas kā demogrāfija, ģeografija, pieeja dabas resursiem, verdzība, migrācija, koloniālisms, vērtības, kultūra, pandēmijas, karš, mantojums, darbaspēks un produktivitāte, tehnoloģijas, nevienlīdzība.
Kapitāls un kapitālisms. Globalizācijas viļņi. Jaunie ekonomiskās varas centri. Marginālā revolūcija ekonomikā un moderno ekonomikas teoriju pirmsākumi (1870 – 1914), Eiropas hegemonijas izcelsme
Nodarbības jautājumi: Vai kapitālisms var izdzīvot? Vai ir vēlams, lai tas izdzīvotu? Kas noteica ekonomisko izaugsmi (dzīvi) pirms modernās ekonomikas? Kā un kad Eiropa izbēga no "Maltusa lamatām"? Kā iedzīvotāju skaita dinamika ir mainījusies kopš šīs demogrāfiskās pārejas un kā tā ir palikusi nemainīga?
Literatūra: Baldwin, R., Martin, P. “Two Waves of Globalisation: Superficial Similarities, Fundamental Differences” NBER working paper 6904.
Mokyr, J. (2005). The Intellectual Origins of Modern Economic Growth. The Journal of Economic History, 65(2), 285-351. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3875064
Steinsson, Jon. 2020. “How Did Growth Begin? The Industrial Revolution and its Antecedents.” Working Paper.
Daron Acemoglu and James A. Robinson (2015). “The Rise and Decline of General Laws of Capitalism”. In: The Journal of Economic Perspectives 29.1, pp. 3–28
G. Clark & N. Cummins (2015), ‘Intergenerational wealth mobiliAvailable at: http://dx.doi.org/10.1111/ecoj.12165. https://eprints.lse.ac.uk/54515/1/WP181%20revised.pdf
Torvik, R (2009), Why do some resource abundant countries succeed while others do not?, Oxford Review of Economic Policy, Vol 25, No 2, pp 241-256.
https://academic.oup.com/oxrep/article/25/2/241/1745929
Hoffman, Philip T., Why Did Europe Conquer the World? Princeton University Press, 2015, chs. 2, 3, pp. 19-66, 67-80, 94-102
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās ekonomikas skolas pārstāvju diskusijas par ekonomikas izaugsmes un sabiedrības labklājības avotiem
Apraksts
Anotācija: Tirgus un nauda: no Aristoteļa līdz Ādamam Smitam. Fiziokrātija. Atklājumu ietekme uz Eiropas ekonomiku; Merkantilisms kā doktrīna; Merkantilisms kā ekonomisks progress; Pāreja uz liberālismu.
Politiskās ekonomikas rašanās; Kantillona Effekts. Modernās ekonomikas dzimšana (1770 – 1850). A. Smita Humānā "laissez-faire" ekonomika. “Maltusa slazds”. Vērtība un Salīdzinošās priekšrocības. Sociālie utopisti un sacelšanās pret klasisko
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir laba dzīve (ekonomiski)?. 2. Vai uzņēmējdarbība ir morāli pieņemama? Vai augļošanas iekasēšana ir grēks? 3. Kā tirdzniecība un progresa idejas ietekmēja ekonomisko izpratni?. Valsts ekonomiskā politika un Merkantilisms. 4. Kā individuālais pašlabums var kalpot kopējam labumam? . 5. Kā saskaņot savtīga indivīda, tirgu un sabiedrības intereses? (Klasiskā ekonomikas skola)? 6. Ko par mūsdienu ekonomiku teiktu Adams Smits?
Literatūra: Blum, Matthias and Christopher L. Colvin (Eds). 2018. An Economist’s Guide to Economic History. Palgrave Studies in Economic History.
R. M. Solow (1985), ‘Economic history and economics’, American Economic Review: Papers & Proceedings 75(2), pp. 328-331.
pieejams: http://www.jstor.org/stable/1805620.
Coase,Ronald.1976.“Adam Smith's View of Man.”Journal of Law and Economics, Vol. 19, No. 3, pp. 529-546.
Smith,Vernon.2010.“What Would Adam Smith Think?” Journal of Economic Behavior & Organization, 73: 83-86.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nauda un finanšu tirgi: no bezmaksas banku pakalpojumiem līdz centrālajām bankām.
Apraksts
Anotācija: Finanšu sistēma un globalizācija: biržu un centrālo banku vēsture (1870-1914).
Inflācijas vēsture. Agrīnās Monetārās teorijas (Austriešu skola; I.Fišera procentu likmes, un naudas kvantitātes, parādu deflācijas teorijas)
Literatūra: Blum, Matthias and Christopher L. Colvin (Eds). 2018. An Economist’s Guide to Economic History. Palgrave Studies in Economic History.
Thomas J. Sargent ,The Ends of Four Big Inflations
Friedman, M. (1977). Nobel lecture: inflation and unemployment. Journal of political economy, 85(3):451–472.
F.Durani, A historical analysis of the theories of money , International Journal of Business and Economic Development Vol. 4 Number 1, March 2016 , https://ijbed.org/cdn/article_file/i-10_c-106.pdf
Wray, L. Randall, Theories of Value and the Monetary Theory of Production, https://www.econstor.eu/bitstream/10419/186934/1/wp261.pdf
Bordo, Michael (2018), An Historical Perspective on the Quest for Financial Stability and the Monetary Policy Regime, The Journal of Economic History, 78(2). (Core)
Lucas,Robert.1996.“Nobel Lecture:Monetary Neutrality.” https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/lucas-lecture.pdf
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmēju un Lielo korporāciju veidošanās.
Apraksts
Anotācija: Šumpētera ekonomiskais modelis: Uzņēmējdarbības un inovāciju loma ideālā konkurencē.
Pirmā labklājības teorēma: Efektivitāte un cenu mehānisms.
T.Veblena "“atpūtnieku" šķiras teorija” un marketinga dzimšana. Birokrātijas slazdi un Vēbera pesimisms
Literatūra: M.Skousen, The Making of Modern Economics, Routledge, 202, chapter. The Conspicuous Veblen Versus the Protesting Weber: Two Critics Debate the Meaning of Capitalism
Thorstein Veblen, The Theory of the Leisure Class, http://moglen.law.columbia.edu/LCS/theoryleisureclass.pdf
R.E. Mitchell, Thorsten Veblen. Pioneer in Environmental Sociology
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Lielā cīņa starp valdību un tirgu: labklājības valsts vēsture un politiskā ekonomika
Apraksts
Anotācija: Individuālisms vs Valsts. No “mazās” līdz “Lielajai” valstij.
Pasaules ekonomikas sabrukums, “ Skaļie 20 gs 20-tie gadi” un Lielā depresija;
Keinsa “Lielā valsts” - Valsts loma ekonomikā. Valdība un izaugsmes politika. Jaunie termini: IKP, nodarbinātība, nodokļi, Lielais pieprasījums, Fiskālā politika un sociālā valsts. Valsts parāds un valsts finanses. No zelta standarta līdz elastīgam valūtas kursam.
Zelta laikmets Eiropā
Nodarbības jautājumi: 1. Kāds ir optimāls valdības lielums un loma? 2. Kas ir Valsts?: Šumpēters, Markss, Haijeks un Keins
2. Marginālā skola pret Institucionālo skolu valsts lomā un tirgus regulācijā. Keinsa un Haijeka diskusija par valsts lomu un tirgus regulāciju
Literatūra: P.H. Lindert, Private welfare and the welfare state, in The Cambridge history of capitalism, Vol. II, The Spread of Capitalism from 1848 to the Present, edited by L. Neal and J.G. Williamson
H. Minsky, Stabilizing an Unstable Economy, http://digamo.free.fr/minsky86.pdf
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās prezentācijas un diskusijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Darbaspēks, Cilvēkkapitāls, Tehnoloģiijas un Inovācijas ekonomikas attīstībā
Apraksts
Anotācija: Kā tehnoloģijas ir mainījušas sabiedrības dzīvesveidu sākot no viduslaikiem līdz mūsdienām? Kā cilvēkiem ir izdevies paaugstināt produktivitātes līmeni dažādos apstākļos un dažādos vides apstākļos? Šajā lekcijā pētīsim, kā zināšanu radīšana un izplatīšana ir ietekmējusi tehnoloģiskās izmaiņas un ekonomisko izaugsmi, aplūkosim paradigmu mainošās inovācijas un to ekonomiskos efektus, sākot no, piemēram, smagā arkla, pulksteņa un iespiedmašīnas ieviešanas viduslaikos līdz jaunākajām tehnoloģijām, piemēram, tvaika, dzelzceļu, telegrāfu, elektrības, masveida ražošanas tehnoloģijām un virzībā uz automatizāciju.
Tehnoloģiju un radošuma mērogojamā atdeve, Radošums kā novecojošā "grāvējjs"
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biznesa cikli un krīzes. Ekonomikas un finanšu krīzes vēsturē.
Apraksts
Anotācija: Biznesa cikli ir destabilizējuši sabiedrību gadsimtiem ilgi. Šīs svārstības ir nelielas katastrofas, kas saistītas ar labklājības un ekonomiskās izaugsmes kritumu. Papildus ekonomiskajām izmaksām biznesa cikliem ir arī cita nelabvēlīga ietekme, piemēram, uz sabiedrības, indivīdu veselību un politiku.
Pētīsim, kā definēt biznesa ciklus, aplūkosim galvenos biznesa cikla modeļus -Austriešu (neoklasiskas) biznesa cikla teorija (valdības iejaukšanās ekonomikā). Fišera biznesa cikli (naudas kvantitātes teorija). Keinsa “uzkrājumu” paradokss.
Analizēsim nozīmīgākās ekonomikas no industriālās revolūcijas līdz mūsdienām, ietver dziļas lejupslīdes, lielas finanšu panikas, gaidas, satricinājumiem tehnoloģijās, veselībā un ģeopolitikā
Nodarbības jautājumi: 1. Kas izraisīja ASV lielo depresiju 1930. gadu sākumā? Kas izskaidro atveseļošanos no šīs bezprecedenta lejupslīdes? Kādas politikas kļūdas tika pieļautas, un ko mēs varam no tām mācīties?
2. Kā ekonomiskā politika var novest pie labklājības vai katastrofas?
3. Kāpēc sabruka Zelta laikmets (1950-1973)?
Literatūra: Lucas, Robert. 1996. “Nobel Lecture: Monetary Neutrality.” The Journal of Political Economy, Vol. 104, No. 4, pp. 661-682.
Flandreau, Marc, Juan Flores, Clemens Jobst and David Khoudour-Castéras (2010) “Business Cycles 1870-1914” in Stephen Broadberry and Kevin O’Rourke, eds., The Cambridge Economic History of Modern Europe, Cambridge: CUP, Vol 2, pp. 84-107.
Schularick, Moritz and Alan Taylor (2012) "Credit Booms Gone Bust: Monetary Policy, Leverage Cycles, and Financial Crises, 1870-2008," American Economic Review 102(2): 1029-61
Barry Eichengreen and Douglas Irwin, “The Slide to Protectionism in the Great Depression: Who Succumbed and Why?” 70:4 (November 2010), pp. 871-897.
Sjögren, Hans & Iversen, Martin Jes (2018) The state as the investor of last resort: a comparative study of banking crises in Denmark and Sweden, Scandinavian Economic History Review, DOI: 10.1080/03585522.2018.1557075 . (Core)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kāpēc neviens nepamanīja 2008. gada krīzes tuvošanos?
Apraksts
Literatūra: H. Minsky, Stabilizing an Unstable Economy , http://digamo.free.fr/minsky86.pdf
Paul Krugman, “How Did Economists Get It So Wrong?” New York Times 6 September
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomikas jaunie virzieni. Mūsdienu diskurss: "pareizticīgie" ekonomisti pret heterodoksiem.
Apraksts
Anotācija: Mainstream (neoklasiskas) ekonomikas kritika. Izaugsmes dzinējspēki un attīstības ceļi eirozonā. "Ekonomiskā cilvēka" racionalitātes pieņēmuma apšaubīšana. Modernā Monetārā teorija
Ekonomikas nākotne
Literatūra: Why Behavioral Economics Isn't Better, and How it Could Be/in: Research Handbook on Behavioral Law and Economics (J.C. Teitelbaum & K. Zeiler eds, 2019)
Kahneman, Daniel. 2003. Prize Lecture: Maps of Bounded Rationality. The American Economic Review. Vol. 93, No. 5, pp. 1449-1475
M. Lavoie, The Monetary and Fiscal Nexus of Neo-Chartalism: A Friendly Critique , JOURNAL OF ECONOMIC ISSUES Vol. XLVII No. 1 March 2013 DOI 10.2753/JEI0021-3624470101
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālās prezentācijas un diskusijas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
T. Dome. History of Economic History, A critical Introduction. W. Elgar Publishing Ltd., 1994 (izdevums ir akceptējams, citu pieejamu jaunāku izdevumu RSU bibliotēkā nav).
Papildu literatūra
E. Damsgaard Hansen. European Economic History: From Mercantilism to Maastricht and Beyond. 1st Edition.