Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociāli emocionālā mācīšanās

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_134
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt izpratnes veidošanos par sociāli emocionālās mācīšanās (turpmāk – SEM) nozīmi izglītībā. Caur personīgo pieredzi, pārbaudīt un mācīties pielietot piecas SEM kompetences: saprast sevi, pārvaldīt sevi, saprast citus, attiecību prasmes un prasmes pieņemt atbildīgi lēmumus. Kursa laikā studenti iegūs izpratni par savām spējām un to attīstību, uzzinās par katru no šīm kompetencēm un to pielietojumu izglītības kontekstā. Studenti attīstīs prasmes pielietot SEM veicinošanas mācīšanas metodes un veidot uz attiecībām orientētu Studiju vidi. Izpratne par šīm kompetencēm ļaus pielietot SEM standartam atbilstošas novērtēšanas pieejas: skrīningu, formatīvo un summatīvo novērtēšanu.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs, Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā, Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Pārzinās SEM modeli un piecas SEM (sociālās emocionālās mācīšanās) kompetences (turpmāk – SEMK), un to saistību ar sporta pedagoģiju. 2. Par piecām SEMK, iegūstot caur personīgo pieredzi un pašizpratni. 3. Par sevi un sevis saprašana kalpo kā pamats visām pārējām kompetencēm un būtiska prasme mācīt. 4. Par Studiju procesa plānošanu, īstenošanu un skolēnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē, atbilstoši SEM modelim.

Prasmes

1.5. Apzināti attīstīt SEM kompetences, veidojot uz attiecībām orientētu Studiju vidi. 6. Pielietot SEM metodes Studiju procesā, lai veidotu uz savstarpēju uzticēšanos un sadarbību orientētu Studiju vidi auditorijā. 7. Pielietot dažādas SEM stratēģijas, lai veicinātu sociāli emocionālo attīstību, pilsonisko mācīšanos un pilsonisko iesaisti Studiju procesā. 8. Veidot sevis pārvaldīšanas plānus. Veidot info grafikas un dizaina shēmas un pielietot šos plānus Studiju procesā, ar mērķi bērniem attīstīt spējas pārvaldīt sevi. 9. Pielietot stratēģijas, lai izveidotu pozitīvu atmosfēru mūsdienīgi daudzveidīgā klasē.

Kompetences

1.10. Precīzi atpazīt savas emocijas, domas un vērtības un to, kā tās ietekmē indivīda uzvedību. 11. Efektīvi pārvaldīt savas emocijas, domas un izturēšanos dažādās situācijās. 12. Pārvarēt stresu, sevis motivēšanas un personīgo un akadēmisko mērķu izvirzīšanas kompetences, kas ir būtiskas skolotāja profesijas ilgmūžībai un vispārējai labsajūtai. 13. Izaugsmes domāšanas veida kompetence, kas ļauj pieaudzēt savus talantus, mācoties no kritikas. Izaugsmes domāšanas veida kompetence ir nepieciešama personīgiem un profesionāliem panākumiem izglītības jomā. 14. Kompetence radīt mācīšanas vidi iekļaujošu un cilvēcīgu, tādā veidā, ka iesaista “visu” izglītojamo (piemēram, intelektuāli, sociāli un emocionāli).

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām, studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus: 1. Veikt pētījuma izvērtējumu par SEM kompetenču pielietojumu indivīda attīstībā. 2. Balstoties uz SEM kompetenču modeli, izstrādāt domu karti, kas atspoguļo studenta SEM kompetenču pašnovērtējumu. 3. Analizēt un izvērtēt labās prakses piemērus, kur pielietotas SEM stratēģijas, lai izveidotu pozitīvu atmosfēru mūsdienīgi daudzveidīgā klasē un iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē. Prezentēt iegūtos izvērtējuma rezultātus (sadarbība grupā). 4. Patstāvīgi izstrādāt sevis pārvaldīšanas plānu, atspoguļojot plānu info grafikā un/vai dizaina shēmā un skaidrot pielietojumu plānam Studiju procesā, ar mērķi mācīties izstrādāt plānus izglītojamiem, kas ļaus attīstīt spējas pārvaldīt sevi, atbilstoši SEM kompetenču pieejai. 5. SEM kompetenču attīstīšanā izvirzīt atbilstošus sasniedzamos rezultātus, izvēlēties atbilstošas Studiju metodes, atbilstoši izvēlētajam vecumposmam, pamatojot izvēlētās Studiju metodes lietderību. Demonstrēt un vadīt grupai SEM kompetenču attīstīšanas aktivitātes. 6. Grupā izpētīt vismaz trīs pasaules valstu pieredzi SEM pielietošanai praksē, akcentējot atgriezeniskās saites nodrošināšanu un skolēnu snieguma vērtēšanu. Prezentēt grupā semināra pieredzes izpēti.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Aktīva līdzdalība semināros 30%. 2. SEM prasmju un kompetenču demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 30%. 3. Eksāmens. Savu SEM prasmju un kompetenču pašnovērtējums un to tālākas attīstības plāna izstrāde 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM. Mācīšanās kā sociāls process. SEM saistība ar indivīda garīgo veselību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM. Mācīšanās kā sociāls process. SEM saistība ar indivīda garīgo veselību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM pielietojums formālajā, neformālajā un informālajā izglītībā. Sociāli emocionālās mācīšanās standarts – pamatlīmeņu saraksts, kas norāda, kādi sasniegumi no izglītojamiem tiek sagaidīti viņu sociālajā un emocionālajā attīstībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM pielietojums formālajā, neformālajā un informālajā izglītībā. Sociāli emocionālās mācīšanās standarts – pamatlīmeņu saraksts, kas norāda, kādi sasniegumi no izglītojamiem tiek sagaidīti viņu sociālajā un emocionālajā attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni. Darbs grupā un mācīšanās caur spēli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni. Darbs grupā un mācīšanās caur spēli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni – kinētiskās aktivitātes. Refleksija, tās līmeņi. Uz mācīšanos orientēta atgriezeniskā saite.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni – kinētiskās aktivitātes. Refleksija, tās līmeņi. Uz mācīšanos orientēta atgriezeniskā saite.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM. Mācīšanās kā sociāls process. SEM saistība ar indivīda garīgo veselību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM pielietojums formālajā, neformālajā un informālajā izglītībā. Sociāli emocionālās mācīšanās standarts – pamatlīmeņu saraksts, kas norāda, kādi sasniegumi no izglītojamiem tiek sagaidīti viņu sociālajā un emocionālajā attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni. Darbs grupā un mācīšanās caur spēli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju metodes un paņēmieni – kinētiskās aktivitātes. Refleksija, tās līmeņi. Uz mācīšanos orientēta atgriezeniskā saite.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā (2015). Projekts “Learning to be”, 164lpp.

2.

Rokasgrāmata pedagogiem cieņpilnas komunikācijaskultūras veicināšanai klasē, “Izzini sevi - saproti citus!” Rokasgrāmatas elektroniskā versija ir atrodama sadaļā “Projekti”

Papildu literatūra

1.

Conley, C., S. (2015). SEL in Higher Education. In Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Guillotta, T. P. (Eds.), Handbook of Social and Emotional Learning. NY: Guilford Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Drago-Severson, E., & Blum-DeStefano, J. (2016). Theoretical Foundations of Feedback for Growth. Tell Me So I Can Hear You: A Developmental Approach to Feedback for Educators. Cambridge, MA: Harvard Education Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Social-Emotional Learning Is the Rage in K-12. So Why Not in College? (2017). EdSurge article by Norian Caporale-Berkowitz (May 4, 2017)Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Bridging Theory to Practice (BTtoP)Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central; THOMSON REUTERS - Web of Science; SCOPUS - Bibliographic database; SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine