Profesionālie arodfaktori un prevencija veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj parādīt zināšanas un spēj aprakstīt profesionālos faktorus veselības aprūpē, runāt par veselības aprūpes darbinieku arodsaslimšanām un riskiem, psihoemocionālajiem traucējumiem un preventīvajiem pasākumiem.
Prasmes
1.Spēj identificēt darba vides riska faktorus un iespējamos traucējumus veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem.
Kompetences
1.Spēj apvienot teoriju un metodes, patstāvīgi izvērtēt darba vides riska faktoru ietekmi veselības aprūpē strādājošajiem, spēs ieteikt piemērotāko profilakses un palīdzības veidu indivīda un organizācijas līmenī.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus darbus par kursā apskatāmajām tēmām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība nodarbībās – patstāvīgo darbu prezentācijas (50%), semestra beigās – eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi. Preventīvie pasākumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvie pasākumi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)
Psihosociālā darba vide. Rīga (LBAS un LM), 2010. (akceptējams izdevums)
Darba higiēna. Rīga, LM, 2010. (akceptējams izdevums)
Mārtinsone K. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU, 2019.
Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse Kristīne Mārtinsone, Sandra Mihailova Rīgas Stradiņa universitāte, 2017
Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students:
Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.
Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Autoru kolektīvs. Sastādītāja: Kristīne Mārtinsone. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021
Ārvalstu studentiem/For international students:
Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.