Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Profesionālie arodfaktori un prevencija veselības aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_128
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par profesionālajiem faktoriem un riskiem veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem, liekot uzsvaru uz psihoemocionālajiem traucējumiem, attīstīt izpratni par profesionālo stresu, galā tikšanas mehānismu funkcionēšanu, preventīvo pasākumu būtību un pielietojuma nozīmi.

Priekšzināšanas

Vispārīgajā psiholoģijā, psihosomatiskajā medicīnā, sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj parādīt zināšanas un spēj aprakstīt profesionālos faktorus veselības aprūpē, runāt par veselības aprūpes darbinieku arodsaslimšanām un riskiem, psihoemocionālajiem traucējumiem un preventīvajiem pasākumiem.

Prasmes

1.Spēj identificēt darba vides riska faktorus un iespējamos traucējumus veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem.

Kompetences

1.Spēj apvienot teoriju un metodes, patstāvīgi izvērtēt darba vides riska faktoru ietekmi veselības aprūpē strādājošajiem, spēs ieteikt piemērotāko profilakses un palīdzības veidu indivīda un organizācijas līmenī.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus darbus par kursā apskatāmajām tēmām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība nodarbībās – patstāvīgo darbu prezentācijas (50%), semestra beigās – eksāmens (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi. Preventīvie pasākumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvie pasākumi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)

2.

Psihosociālā darba vide. Rīga (LBAS un LM), 2010. (akceptējams izdevums)

3.

Darba higiēna. Rīga, LM, 2010. (akceptējams izdevums)

4.

Mārtinsone K. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU, 2019.

5.

Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse Kristīne Mārtinsone, Sandra Mihailova Rīgas Stradiņa universitāte, 2017

6.

Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)

7.

Ārvalstu studentiem/For international students:

8.

Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.

2.

Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Autoru kolektīvs. Sastādītāja: Kristīne Mārtinsone. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021

3.

Ārvalstu studentiem/For international students:

4.

Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.