Personības psiholoģija un veselība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt studentu izpratni par mūsdienu personības psiholoģijas teorijām un to sasaisti ar veselības psiholoģiju, īpaši pievēršoties personības iezīmju ietekmei uz veselības uzvedību, slimības uztveri un līdzestību ārstēšanā. Veicināt izpratni par personības faktoru nozīmi veselības uzturēšanā un uzlabošanā, kā arī attīstīt prasmi identificēt un izmantot personības iekšējos resursus to aktivizēšanai, stiprināšanai un efektīvai izmantošanai veselības kontekstā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti izprot mūsdienu personības psiholoģijas galvenās teorijas un to saistību ar veselības psiholoģiju; pārzina personības iezīmju ietekmi uz veselības uzvedību, slimības uztveri, līdzestību ārstniecībā un veselību apdraudošiem paradumiem; izprot personības iekšējo resursu nozīmi veselības uzturēšanā un uzlabošanā.
Noslēguma tests
Prasmes
1.Studenti spēj analizēt un salīdzināt dažādas personības teorijas veselības psiholoģijas kontekstā; prot identificēt personības faktorus, kas ietekmē indivīda adaptāciju slimības un veselības veicināšanas procesā; spēj piemērot teorētiskās zināšanas praktiskās situācijās, izvērtējot personības nozīmi veselības uzvedībā un ārstēšanās procesā.
Zinātnisko rakstu analīze un prezentācija
Kompetences
1.Studenti spēj patstāvīgi izvērtēt personības psiholoģijas teoriju piemērojamību veselības kontekstā; demonstrē gatavību izmantot iegūtās zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā, lai sekmētu veselību veicinošu uzvedību un atbalstītu indivīda līdzestību ārstēšanā; spēj integrēt teorētiskās zināšanas ar praktiskām pieejām personības resursu stiprināšanai veselības psiholoģijā.
Aktīva iesaiste studiju procesā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Aktīva iesaiste studiju procesā |
-
|
Ieskaite
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un papildmateriālus (pievienoti E-studijās) un aizpildot pašpārbaudes testus pēc video lekcijām, kā arī aktīvi iesaistīties nodarbībās (diskusijās, grupu darbos u.c. aktivitātēs). |
||
|
2.
Zinātnisko rakstu analīze un prezentācija |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt 4 zinātnisko rakstu analīzi un sagatavot prezentāciju – uz pierādījumiem balstītu skaidrojumu, prezentēt to, kā arī iesaistīties diskusijā. Patstāvīgā darba tēma tiek izvēlēta no piedāvātajām tēmām, kas ir saskaņā ar studiju kursa saturu/aplūkotajām tēmām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma tests |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Noslēguma pārbaudes darbs - tests par studiju kursa saturu. Testa norise klātienē - RSU datorklasē. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkoti psihodinamiskā virziena pamati, tā veidošanās un nozīmīgākās idejas par personības struktūru un darbību, zemapziņas lomu, galvenajiem jēdzieniem un personības attīstības izpratni. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Humānistiskais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek analizēti humānistiskā virziena pamatprincipi, cilvēka izaugsmes un pašaktualizācijas idejas, skatījums uz personības struktūru un attīstību, kā arī centrālie jēdzieni, kas raksturo cilvēka brīvību un subjektīvo pieredzi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Biheiviorālais un sociāli kognitīvais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek sniegts pārskats par biheiviorālā un sociāli kognitīvā virziena skatījumu uz personības veidošanos, uzvedības un mācīšanās nozīmi, kā arī kognitīvo procesu lomu, papildinot to ar galveno jēdzienu un modeļu skaidrojumu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Iezīmju pieeja personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkoti iezīmju pieejas pamati, personības īpašību noteikšanas un mērīšanas principi, galveno dimensiju un faktoru modeļi, kā arī izpratne par personības stabilitāti un attīstību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Temperaments
Apraksts
Lekcijā tiek apskatītas temperamentu teorijas, to vēsturiskās saknes un mūsdienu pieejas, temperamentu bioloģiskie pamati un nozīme personības attīstībā, kā arī saistība ar uzvedību un veselību. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Stress un adaptācija
Apraksts
Lekcijā tiek analizēti stresa jēdziens un mehānismi, dažādas adaptācijas un pārvarēšanas stratēģijas, to ietekme uz psiholoģisko labklājību un veselību, kā arī personības faktoru loma stresa vadībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvā afektivitāte un veselība
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkota pozitīvās afektivitātes nozīme cilvēka psiholoģiskajā un fiziskajā veselībā, saistība ar izturēšanos, adaptāciju un labklājības veicināšanu, kā arī resursu aktivizēšanas iespējas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Negatīvā afektivitāte un veselība
Apraksts
Lekcijā tiek analizēta negatīvās afektivitātes saistība ar psiholoģiskajiem un fizioloģiskajiem veselības riskiem, tās ietekme uz slimības uztveri un uzvedību, kā arī iespējas mazināt negatīvās emocijas veselības kontekstā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkoti psihodinamiskā virziena pamati, tā veidošanās un nozīmīgākās idejas par personības struktūru un darbību, zemapziņas lomu, galvenajiem jēdzieniem un personības attīstības izpratni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Humānistiskais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek analizēti humānistiskā virziena pamatprincipi, cilvēka izaugsmes un pašaktualizācijas idejas, skatījums uz personības struktūru un attīstību, kā arī centrālie jēdzieni, kas raksturo cilvēka brīvību un subjektīvo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biheiviorālais un sociāli kognitīvais virziens personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek sniegts pārskats par biheiviorālā un sociāli kognitīvā virziena skatījumu uz personības veidošanos, uzvedības un mācīšanās nozīmi, kā arī kognitīvo procesu lomu, papildinot to ar galveno jēdzienu un modeļu skaidrojumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iezīmju pieeja personības psiholoģijā
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkoti iezīmju pieejas pamati, personības īpašību noteikšanas un mērīšanas principi, galveno dimensiju un faktoru modeļi, kā arī izpratne par personības stabilitāti un attīstību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Temperaments
Apraksts
Lekcijā tiek apskatītas temperamentu teorijas, to vēsturiskās saknes un mūsdienu pieejas, temperamentu bioloģiskie pamati un nozīme personības attīstībā, kā arī saistība ar uzvedību un veselību. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un adaptācija
Apraksts
Lekcijā tiek analizēti stresa jēdziens un mehānismi, dažādas adaptācijas un pārvarēšanas stratēģijas, to ietekme uz psiholoģisko labklājību un veselību, kā arī personības faktoru loma stresa vadībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvā afektivitāte un veselība
Apraksts
Lekcijā tiek aplūkota pozitīvās afektivitātes nozīme cilvēka psiholoģiskajā un fiziskajā veselībā, saistība ar izturēšanos, adaptāciju un labklājības veicināšanu, kā arī resursu aktivizēšanas iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Negatīvā afektivitāte un veselība
Apraksts
Lekcijā tiek analizēta negatīvās afektivitātes saistība ar psiholoģiskajiem un fizioloģiskajiem veselības riskiem, tās ietekme uz slimības uztveri un uzvedību, kā arī iespējas mazināt negatīvās emocijas veselības kontekstā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Veselības psiholoģija. (2019). Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Psiholoģija, 2.sēj.: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. (2015). Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Rīga: Zvaigzne
Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. (2021). Mārtinsone, K. (sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. (2016). Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba, V. (red.). Rīga: Zvaigzne
Ārvalstu studentiem/For International students: