Infektoloģija un laboratorā medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Linezera iela 3, idk@rsu.lv, +371 67014777
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir sekmēt teorētisko un praktisko zināšanu apguvi par slimību, tai skaitā infekciju, laboratoro diagnostiku, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, pieejām ārstēšanai, par specifiskās un etioloģiskās terapijas iespējām, kā arī infekciju slimību epidemioloģiju un ietekmi uz indivīda dzīves kvalitāti un sabiedrības veselību.
Priekšzināšanas
Fizikā, anatomijā, bioķīmijā, bioloģijā, parazitoloģijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, mikrobioloģijā, imunoloģijā, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās un farmakoloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie spēs raksturot laboratorās medicīnas uzdevumus un nozīmi slimību diagnostikā un slimības gaitas novērtējumā gan saistībā ar etioloģisko faktoru, gan patoģenēzi, gan klīniskām izpausmēm; sekmēt izpratni par biodrošības teorētiskiem un praktiskiem aspektiem; studējošie spēs raksturot un klasificēt infekcijas slimības pēc to etioloģiskā faktora, saistības ar patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, iespēju izplatīties un bīstamības indivīdam un sabiedrības veselībai; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus simptomus; izskaidros izmeklēšanas programmu un sistematizēs laboratorās metodes; formulēs un izskaidros terapijas vispārējos principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu.
Prasmes
1.Pratīs veidot plānu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības laboratoro un cita veida diagnostiku; specifisko, etioloģisko un cita veida ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā epidemioloģiskās, dzīves un slimības anamnēzes, laboratorijas izmeklējumu un citus datus; pratīs novērtēt fizikālās izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas dizainā; izplānot specifsikās un nespecifiskās profilakses pasākumus, kas nepieciešams slimības izplatības ierobežošanai.
Kompetences
1.Pielietot faktoloģijas, argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu teorētiskajā un praktiskajā infektoloģijā pieļaujamās un konstatējamās situācijas, diskutētu, pamatotu un izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem un citu specialitāšu kolēģiem sekmīgi komunicēt infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas jomai saistošo normatīvo bāzi, ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi un pastāvīgi mācīties un prast izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju indivīdam un sabiedrībai infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
1. Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai. 2. Patstāvīgais darbs (7.semestris) – referāts par izvēlēto tēmu. 3. Klīniskais gadījums (8.semestris). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
7.semestris |
-
|
Ieskaite
|
|
Patstāvīgais darbs – referāts, kura vērtēšanas kritēriji ir sekojoši – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai (25%), studenta personīgi ieguldītais darbs (25%), studenta zināšanu līmenis (25%), kas novērtēts, pārrunājot darbu ar docētāju un darba noformējums (25%). Ieskaite 7.semestrī – nodarbību apmeklējums, patstāvīgā darba vērtējums.Detalizēti noteikumi skatāmi e-studijās. |
||
|
2.
8.semestris |
-
|
10 balles
|
|
Klīniskais gadījums – darba uzdevuma izpratne (25%), diagnozes noteikšanai izmantoto datu un faktu (laboratorās analīzes, instrumentālie izmeklējumi, anamnēze, tai skaitā, epidemioloģiskā, u.c. dati) kopums (25%), diagnozes pamatojuma loģika un diferenciāldiagnožu aptveres plašums (25%), terapeitiskie, profilaktiskie u.c. ieteikumi (25%). Eksāmena norises kārtība 8. semestrī - tests par lekciju tematiku (10%), nodarbību vērtējums (20%), patstāvīgais darbs (klīniskais gadījums) (10%), rakstisks eksāmens par visām studiju kursa tēmām: teorētiskais jautājums (30%) un klīniskā gadījuma interpretācija (30%). Detalizēti noteikumi skatāmi e-studijās. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu infektoloģija: definīcijas, jēdzieni, klasifikācija, diagnostikas, terapijas un profilakses principi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Respiratorās slimības, tai skaitā tuberkuloze: ierosinātāji, klīniskais raksturojums, diagnostika, ārstēšanas un profilakses principi, prognoze.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Asins transmisīvās infekcijas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Parazitārās infekcijas: klasifikācija, klīniskās norises daudzveidība, diagnostika, pieejas terapijai, profilakse.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīga infekcijas slimību epidemioloģija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas trakta infekcijas
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads laboratorā medicīnā. Biomateriāla veidi un īpatnības. Medicīnas laboratorijā izmantojamo tehnoloģiju īss apskats. Izmeklēšanas metožu izvēles principi. Laboratorijas izmeklēšanas posmi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Infekcijas un infestāciju laboratorā diagnostika. Iegūto rezultātu klīniskā interpretācija. Biomateriālu izvēles principi. Ārējās vides objektu izmeklēšana infekciju kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas slimību imunoloģija: akūto un hronisko procesu imunoloģiskie pamati un to izmantošana slimības diagnostikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vīrusu un bakteriālas etioloģijas akūtas respiratoras infekcijas: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Fekāli orālās infekcijas infekcijas: bakteriālas, virusālas, parazitāras: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izmeklēšanas algoritmi (praktiskie piemēri). Laboratorijas darba standartizācijas pamati, medicīnas laboratorijas akreditācijas būtība. Bioriski. Laboratoriju bioloģiskās drošības līmeņi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zoonozes, tai skaitā ornitozes
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bioterorisms – infekciju aģentu loma un vieta
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsrites, limfātiskās, nervu sistēmas, endokrīno orgānu laboratoriskā diagnostika.
Imunoloģisko, hematoloģisko, onkoloģisko un ģenētisko slimību laboratoriskā diagnostika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas, nieru un urīnceļu, plaušu, ādas un tās derivātu, reproduktīvās sistēmas slimību laboratoriskā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pacientu ar aizdomām par tuberkulozi (TB) izmeklēšana. TB diagnostikas algoritms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vīrushepatīti – VHA, VHB, VHC, VHD, VHE u.c.: klīnika, diagnostika, ārstēšana, profilakse
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Hemorāģiskie drudži – jēdziens, klasifikācija, etioloģiskās grupas, klīniskā aina, diagnozes verifikācija, ārstēšanas principi.
Tropu infekcijas - Ebolas vīrusa simulācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Veselības aprūpē iegūtas infekcijas. Antimikrobiālā rezistence
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Laboratorisko rezultātu interpretācija un to nozīme klīniskajā praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu un vides objektu mikrobioloģiskie kritēriji un laboratoriskās kontroles organizēšana kā infekciju slimību profilakse.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow, Kenneth R. McQuaid, Monica Gandhi 2024. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw Hill.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ferri's. 2024. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKeyPiemērots angļu valodas plūsmai
Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2020. Principles and Practice of Infectious Diseases. 9th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKeyPiemērots angļu valodas plūsmai
Madhukar Pai, Marcel A. Behr, David Dowdy, et.al. 2016. Tuberculosis. Nature reviews. 27October. PubMed.Piemērots angļu valodas plūsmai
CDC Yellow Book 2026: Health Information for International Travel.Piemērots angļu valodas plūsmai
P.R. Murray, K.S. Rosental, M.A. Pfaller. 2025. Medical microbiology. ElsevierPiemērots angļu valodas plūsmai
Richard A. McPherson, MSc and Matthew R. Pincus. 2023. Henry's Clinical Diagnosis And Management By Laboratory Methods. 24th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKeyPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Biorisk management. Laboratory biosecurity guidance. 2006. WHO WHO/CDS/EPR/2006.6.Piemērots angļu valodas plūsmai
J. Michael Miller, Matthew J. Binnicker, Sheldon Campbell. 2018 A Guide to Utilization of the Microbiology Laboratory for Diagnosis of Infectious Diseases: 2018 Update by the Infectious Diseases Society of America and the American Society for Microbiology. Clinical Infectious Diseases. 67(6) PubMed.Piemērots angļu valodas plūsmai
Guder W.G. 2015. Pre- Examination Procedures in Laboratory Diagnostics: preanalytical Aspects and Their Impact on the Quality of Medical Laboratory Results. De Gruyter. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai
Kessel M. 2014 Neglected Diseases, Delinquent Diagnostics. Science Translational Medicine. 6(226) PubMed.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas diagnostikas, ārstēšanas un profilakses klīniskās vadlīnijas. 2014.
Laboratory quality management system: handbook. 2011. World Health Organization.Piemērots angļu valodas plūsmai
Infectious Diseases Epiedmiology (Oxford Specialist Handbooks). 2016. Edited by Ibrahim Abubakar. Helen R. Stagg, Ted Cohen and Laura C Rodrigues. Print Publication Date: Apr. Published online: Jun 2016.Piemērots angļu valodas plūsmai
Clinical Microbiology Procedures Handbook. Amy L. Leber. ASM Press, 2016, p. 2954Piemērots angļu valodas plūsmai
Modern Infectious Disease Epidemiology. 2017. 3rd ed. Johan Giesecke. CRC Press. Published April 5. 248 Pages.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Practical Laboratory Medicine. Journal, Co Editors-in-Chief: William Clarke, Mike J. Hallworth.Piemērots angļu valodas plūsmai
The Journal of Laboratory and Clinical Medicine. The Official Publication of the Central Society for Clinical ResearchPiemērots angļu valodas plūsmai
WHO European Guidance on standards for infectious diseases laboratoriesPiemērots angļu valodas plūsmai
Alert, response, and capacity building under the International Health Regulations (IHR)Piemērots angļu valodas plūsmai
Laboratory Quality Stepwise Implementation toolPiemērots angļu valodas plūsmai