Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalifikācijas eksāmens

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_055
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Pārbaudīt studējošo kompetenci profesijā un spēju novērtēt savu kompetenču attīstības procesu studiju laikā, kā arī izveidot savas profesionālās attīstības plānu.

Priekšzināšanas

Visi obligātie un ierobežotās izvēles studiju kursi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie analizē un piemēro psihologa profesionālajā darbībā psiholoģijas zinātnes teorētiskos un empīriski pamatotos principus. Raksturo psihologa pienākumus un tiesības. Studējošie apraksta zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes. Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes. Raksturo sadarbības principus ar citu profesiju pārstāvjiem un citiem psihologiem klienta/ pacienta problēmu risināšanā, ievērojot profesionālās ētikas un konfidencialitātes prasības.

Prasmes

1.Studējošie pārraudzībā, kvalitatīvi veic profesionālo darbību: izmanto zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes, veic psiholoģisko konsultēšanu un sniedz psiholoģisko palīdzību klientiem/ pacientiem. Īsteno sadarbību ar citu profesiju pārstāvjiem un citiem psihologiem klienta/ pacienta problēmu risināšanā, ievērojot profesionālās ētikas un konfidencialitātes prasības. Sagatavo sadarbības pārskatu un psihologa atzinumu. Veic pašrefleksiju.

Kompetences

1.Studējošie pārraudzībā veic profesionālo darbību, atbilstoši profesijas standartam un citiem normatīvajiem dokumentiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Līdz eksāmena dienai studējošais sagatavo: a) Īsu teorētisko pamatojumu par gadījumu (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma aprakstam). • teorētiskais pamatojums, kas ietver izvēlētās psiholoģiskās izpētes metodes īsu aprakstu un to pielietošanas pamatojumu (atbilstoši iepriekš izlozētā gadījuma specifikai); • izvēlētās psiholoģiskās atbalsta metodes apraksts un tās pielietošanas pamatojums (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma specifikai); • dienasgrāmatu. b) Kopīgu plānu psiholoģiskajai izpētei un palīdzībai (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma aprakstam). 2. Rakstiski sagatavots pašvērtējuma pārskats par savu kompetenču un prasmju attīstības procesu studiju laikā un profesionālās tālākizglītības plāns. 3. Aizpildīta prakses dienasgrāmata. 4. Studija programmas beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
A. Studējošais sagatavo un prezente īsu teorētisko pamatojumu (apjoms 3 lpp) un kopīgo darba plānu (apjoms 3 lpp) par gadījumu. Prezentācijas plans (PowerPoint prezentācija, laiks 10 min.): • teorētiskais pamatojums, kas ietver izvēlētās izpētes metodes īsu aprakstu un to pielietošanas pamatojumu (atbilstoši iepriekš izlozētā gadījuma specifikai); • izvēlētās psiholoģiskās atbalsta metodes apraksts un tās pielietošanas pamatojums (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma specifikai); • kopīgs plāns psiholoģiskās izpētes un palīdzības metožu pielietošanai. B. Studējošais demonstrē darbu ar individuālo klientu/pacientu vienā sesijā (20 – 25 min, atbilstoši gadījumam): • pēc demonstrācijas studējošais saņem atgriezenisko saiti no simulācijas klienta/pacienta par novadīto sesiju. • pēc atgriezeniskās saites saņemšanas maģistrants sniedz pašrefleksiju par savu sesijas epizodes demonstrāciju un atbild uz komisijas locekļu jautājumiem. • noslēgumā studējošais prezentē pašvērtējuma pārskatu par savu kompetenču un prasmju attīstības procesu studiju laikā un savas profesionālās attīstības plānu. Vērtēšanas kritēriji: Kompetence veidot kontaktu ar klientu/pacientu; Kompetence izvirzīt mērķi, atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, grūtībām un resursiem; Kompetence izvēlēties klientam/pacientam atbilstošu pieeju, psiholoģiskās palīdzības metodes un psiholoģiskās izpētes metodes; Kompetence sniegt psiholoģisku konsultāciju un palīdzību; Kompetence sniegt atgriezenisko saikni klientam, atbilstoši izvirzītajiem mērķiem; Kompetence ievērot profesionālo ētiku un orientēties ārējos un iekšējos normatīvajos aktos; Kompetence kritiski analizēt un novērtēt savu profesionālo darbību un attīstību; Kompetence kritiski novērtēt psihologa atzinumu (psihologa profesionālās darbības dokumentāciju). Katrs komisijas loceklis novērtē studenta kompetences 10 ballu sistēmā. Gala atzīme tiek izlikta, nosakot vidējo atzīmi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām (bērniem un pieaugušajiem/ individuāli un grupās).
Apraksts
Anotācija: Teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām (bērniem un pieaugušajiem/ individuāli un grupās). Psihologa pienākumi un uzdevumi. Nodarbības jautājumi: Psiholoģiskā novērtēšana (izpēte), izmantojot zinātniski pamatotas metodes: Noskaidrot klienta/pacientu vajadzības/ problēmas, Izvirzīt atbilstoši pasūtījumam sasniedzamus mērķus, Izplānot procesu, izvēloties piemērotākās izpētes metodes, Veikt izpēti, analizēt un integrēt ieinformāciju, veikt secinājumus. Literatūra: Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihologa pienākumi un uzdevumi.
Apraksts
Anotācija: Psihologa pienākumi un uzdevumi Nodarbības jautājumi: Sagatavot atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim, Sniegt klientam atgriezenisko saiti par veikto izpēti (novērtēšanu), Izvērtēt veiktās psiholoģiskās izpētes procesu, Sagatavot sadarbības pārskatu un citus dokumentus, kas ir nozīmīgi un nepieciešami klienta/pacienta problēmu risināšanā par indivīda, grupas vai organizācijas psiholoģisko izpēti (novērtēšanu). Literatūra: Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskā izpēte, konsultēšana vai psiholoģiskā palīdzība klientiem/pacientiem, izmantojot zinātniski pamatotas metodes.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā konsultēšana vai psiholoģiskā palīdzības īstenošana klientiem/pacientiem, izmantojot zinātniski pamatotas metodes Nodarbības jautājumi: Nodibināt kontaktu un noskaidrot klienta/pacienta problēmas. Izvirzīt mērķus un plānu, izvēlēties piemērotākās metodes, veikt konsultēšanu/ sniegt psiholoģisko palīdzību, sniegt klientam/ pacientam atgriezenisko saiti un noslēgt procesu, ka arī izvērtēt rezultātu. Sagatavot sadarbības pārskatu un citus dokumentus. Literatūra: Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbošanās ar savas un citu profesiju pārstāvjiem klienta problēmu risināšanā.
Apraksts
Anotācija: Sadarbošanās ar savas un citu profesiju pārstāvjiem klienta problēmu risināšanā. Nodarbības jautājumi: Psihologa profesionālās ētikas normu ievērošana: ievērot Psihologa profesionālās ētikas kodeksu, identificēt un risināt psihologa profesionālās ētikas dilemmas. Savas kompetences attīstības izvērtējums procesu studiju laikā un profesionālās attīstības plāns. Literatūra: Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
8 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Valsts pārbaudījums

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Groth-Marnat, G. & Wright, J. (2016). Handbook of psychological assessment. Hoboken, New Jersey.

2.

Langs, R. (2019). Ground Rules in Psychotherapy and Counselling. Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central.

3.

Psihologu ētikas kodekss izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu.

4.

Sudraba, V. un Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. 2.izd. RSU izdevniecība.

Papildu literatūra

1.

Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. M. (2022). Abnormal Psychology. 16th Edition. Pearson Higher Ed USA.

2.

Cicchetti, D. (2016). Developmental psychopathology. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

3.

Geva, E., & Wiener, J. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company.

4.

Ļevina, J. un Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. RSU izdevniecība.

5.

Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L. & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of assessment report writing. Hoboken, N.J.

6.

Mārtinsone K. Sudraba V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība.

7.

Maheshwari N. & Kumar V.V. (2016). Military Psychology : Concepts, Trends and Interventions. Los Angeles: SAGE Publications.

8.

Sudraba, V. un Mārtinsone, K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. RSU izdevniecība.

9.

Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press

10.

Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.

11.

Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC.

12.

Barlow, D. H., & McHugh, R. K. (2012). Dissemination and Implementation of Evidence-Based Psychological Interventions. Oxford University Press.

Citi informācijas avoti

1.

Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1

2.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3.

3.

Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologu reģistrācija.

4.

Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai.

5.

Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas.