Cilvēka anatomija un fizioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie pārzinās cilvēka anatomijas un fizioloģijas pamatus, raksturos organismā notiekošos procesus saistībā ar orgānu funkcijām un organisma pamatvajadzībām. Varēs patstāvīgi izvērtēt ārējo un iekšējo faktoru ietekmi uz cilvēka organismu, kā arī prognozēt šīs iedarbības sekas. Apgūs pirmās palīdzības sniegšanas algoritmu, kā arī iegūs padziļinātas zināšanas par terapijas iespējām medicīnā. Apgūs pētniecības pamatprincipus, spēs atšķirt pētījumu veidus un izvērtēt pētījumu ētisko atbilstību.
Prasmes
1.Pratīs pielietot iegūtās zināšanas, lai īstenotu pārdomātu medicīnisko datu analīzi, ņemot vērā anamnēzes, fizikālās izmeklēšanas, laboratorās un attēlu diagnostikas datus. Spēs ne tikai statistiski apstrādāt datus, bet arī veidot pamatotus secinājumus, balstoties uz argumentācijas un loģikas zināšanām.
Kompetences
1.Balstoties uz kursā apgūtajām zināšanām, spēs kritiski analizēt un izprast pētījumu mērķus, uzdevumus, atlases kritērijus un to izpildi. Varēs atšķirt patoloģiskus stāvokļus, un izvirzīt idejas par to etioloģiju, balstoties uz zināšanām par normālu organisma funkcionēšanu. Spēs profesionāli komunicēt ar medicīnas sektora darbiniekiem, izprotot lietoto terminoloģiju un pētījumos aprakstītās situācijas, lai sekmīgāk analizētu datus. Pēc kursa apguves, patstāvīgi mācīsies un spēs virzīt savu pilnveidi, lai pamatotu lēmumus, un, ja nepieciešams, veiktu papildu analīzi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās atbilstoši nodarbības tēmai.
2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%.
2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Medicīnas jēdziens un mērķi. Medicīnas attīstība no aizvēstures līdz mūsdienām. Latvijas medicīnas vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Elpošanas, gremošanas, urīnizvades orgānu sistēmu uzbūve un to galvenās funkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Cirkulatorā sistēma un tās galvenās funkcijas. Mazais un lielais asinsrites loks. Sirds vadīšanas sistēma. Kardiocikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Iekšējās sekrēcijas orgāni. Glandulārā un difūzā endokrīnās sistēmas. Hormonālās asis. Svarīgākie cilvēka hormoni un to iedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Balsta-kustību aparāts. Kaulu uzbūve un funkcijas. Kaulu savienojumi. Muskuļu uzbūve, veidi un funkcijas. Saraušanās mehānisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Nervu sistēma. Centrālās un perifērās nervu sistēmas galvenās struktūras, to uzbūve un funkcijas. Atšķirības starp somatisko un autonomo nervu sistēmām. Refleksa loks.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Sieviešu un vīriešu dzimumorgānu sistēma: uzbūve un funkcijas. Dzimumnobriešana. Menstruālais cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Asinsrades orgāni: asins šūnu attīstība, funkcijas. Asins grupas un Rēzus faktors.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Maņu orgāni: redzes, dzirdes, ožas, taustes un garšas veidošanās ceļi. Orgānu anatomijas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Veselības un slimības jēdzieni. Veselību ietekmējoši faktori. Veselības novērtēšanas aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana – slimību profilakses iespējas. Skrīnings – mērķi, priekšnosacījumi, veidi. Grūtnieču un jaundzimušo skrīnings Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Sabalansēts uzturs: olbaltumi, ogļhidrāti, tauki, nepieciešamā kalorāža. Barojuma deficīts. Adipozitāte, tās pakāpes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Reproduktīvā veselība. Neauglības iemesli, veidi un ārstēšana. Kontracepcija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Atkarības – definīcija, attīstības stadijas. Atkarības sindroma kritēriji. Tolerances jēdziens. Atcelšanas sindroms. Biežākās atkarību izraisošās vielas un to efekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Iekaisums – iemesli, pazīmes. Iekaisuma rašanās mehānisms. Jēdziens par sepsi, multiorgānu disfunkcijas sindroms (MODS), septisks šoks.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Alerģiskā reakcija. Iemesli, alerģisko reakciju veidi. Anafilakse un šoks. Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Pirmās palīdzības algoritms (ABCD). Izmantojamie medikamenti. Pirmā palīdzība bērniem un jaundzimušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Diennakts ritms – fizioloģija, regulācijas mehānismi. Miega fizioloģija. Diennakts ritma traucējumi un to izpausmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Iedzimtība – ģenētikas pamati: genotipa un fenotipa jēdzieni, DNS un RNS, Mendeļa likumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Ģenētiskās izmeklēšanas veidi. Iedzimto anomāliju piemēri un rašanās mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Antibakteriālā terapija: antibiotiku klases, piemēri, lietošanas indikācijas un mērķa mikroorganismu spektrs, darbības mehānisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Jēdziens par sensitivitāti un rezistenci.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Asfiksija – definīcija, klasifikācija, iemesli, simptomi un pirmās palīdzības algoritmi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Goldman, L., Schafer, AI. Goldman's Cecil Medicine. Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016.
Paulsen, F. S. Atlas of Human Anatomy. Vol. 1. and 2., 2013.
Boron, W. F., Boulpaep, E. L. Medical Physiology. Third Edition. Elsevier, 2017.
Skorecki, K., Chertow, G. M., Marsden, P. A., Taal Maarten, W., Yu Alan S. Brenner and Rector’s. The kidney, Tenth edition. Elsevier, 2016.
Nussbaum Robert L, Mclness Roderick R, Willard Huntington F. Thompson & Thompson. Genetics in Medicine, Eight edition. Elsevier, 2016.
Papildu literatūra
Broaddus, V., Courtney, M.D., Mason, R. J., Ernst, J. D., King Talmadge, E., Lazarus, S. C., Murray, J. F., Nadel, J. A., Slutsky, A. S., Gotway, M. B. Murray and Nadel’s Textbook of Respiratory Medicine. Sixth Edition. Saunders, 2016.
Zipes, D.P., Libby, P., Bonow, R.O., Mann, D.L., Tomaselli, G.F., Braunwald, E. Braunwald’s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. Eleventh edition. Elsevier, 2019.
Melmed, S., Polonsky, K. S., Larsen, P., Kronenberg, H. M. Williams Textbook of Endocrinology. 13th edition. Elsevier, 2016.
Lejnieks, A. et al. Klīniskā medicīna profesora A. Lejnieka redakcijā, 3.grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2012.