Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika III - Velosipēdi
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. tūrismā, orientēšanās un braukšana), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības visās āra un piedzīvojuma aktivitātes (t.sk. tūrismā un orientēšanās). 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus. 3. Skaidro konfidencialitātes un privātuma principu ievērošanas nozīmi mācību procesā. 4. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to noteicošos kritērijus.
Prasmes
1.Pielāgo mācību metodes mācību saturam, izglītojamo vecumposmam un apgūtajām prasmēm. 6. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 7. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 8. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai.
Kompetences
1.9. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un sasniedzamajiem atbilstoša mācību procesa īstenošanai. 10. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, tsk. braukšanai (pārvietošanos ar sporta inventāru – velosipēds, skrituļdēlis, skejritenis, pašritis) atbilstoši situācijai un drošai rīcībai. 11. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 12. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu, tsk. braukšanai apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 13. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus:
1. Gatavojas semināram par āra un piedzīvojumu aktivitātes prasmēm kontekstā.
2. Gatavojas semināram par āra un piedzīvojumu aktivitāšu mācīšanas metodiku skolā.
3. Plāno un gatavojas pārgājienam.
4. Plāno un gatavojas vadīt āra aktivitātes (spēles, kustību rotaļas, pārvietošanos ar sporta inventāru).
5. Gatavo mācību uzskates materiālus – kartes/shēmas praktisko vingrinājumu realizācijai.
6. Gatavojas vadīt, izstrādāto stundas plānu, mācību metodes un vērtēšanas uzdevumus par izlozētu tēmu visās izglītības pakāpēs.
7. Gatavojas praktiskajiem darbiem par aktuālajām tēmām.
8. Veido portfolio – apkopo semināru materiālus, izstrādātos darbus ar labojumiem un papildinājumiem, atbilstoši mācībspēka norādījumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot pārbaudījumus visa kursa norises laikā.
1. Seminārs Svarīgākās āra un piedzīvojumu aktivitātes prasmes – studenti demonstrē mācību aktivitātes svarīgāko prasmju apguvei (max iegūstamo punktu īpatsvars no kopējā punktu skaita, piemēram, 10 punkti no 100).
2. Seminārs Orientēšanas pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10%
3. Seminārs Tūrisma pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10%
4. Seminārs Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – katrs students gatavo prezentāciju par semināra jautājumu 10%
5. Patstāvīgais un praktiskais darbs Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Pamatota mācību metožu izvēle un sasniedzamie rezultāti, izstrādāti vērtēšanas kritēriji, mācību uzskates materiāli. Katrs students praktiskajā nodarbībā demonstrē un vada nodarbību visās izglītības pakāpēs domātus vingrinājumus. Darbs tiek iesniegts rakstiski 40%
6. Portfolio izstrāde 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību vide, organizācija. Orientēšanās un tūrisma prasmju iekļaušana vispārizglītojošo skolu sporta standartā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs – saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezeniskā saite. Skolēnu snieguma pašvērtējums. Sasniegto mācību rezultātu vērtēšana: Āra un Piedzīvojuma aktivitāšu jomā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stratēģijas un metodes visās pamatizglītības pakāpēs zināšanu un prasmju apguvei atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem Āra un piedzīvojuma aktivitātes III.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgā drošība. Saturs un mācību metodes tēmas Personīgā drošība apguvei visās izglītības pakāpēs. Kā rīkoties nonākot nepazīstamā apvidū, atrast drošu ceļu uz mājām vai sākumpunktu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – ceļu satiksmes noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību uzskates materiālu – kartes/shēmas sagatavošana, zīmēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību vide, organizācija. Orientēšanās un tūrisma prasmju iekļaušana vispārizglītojošo skolu sporta standartā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par mācību metodēm: mācību metožu klasifikācija atbilstoši didaktikas pamatuzdevumiem, izziņas darbības organizācijai, skolēnu un skolotāja kopdarbības veidam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās stratēģiju, mācību metožu un paņēmienu izvēle dažādās pamatizglītības pakāpēs – saskaņā ar vecumposma īpatnībām, skolēnu sagatavotību, mācību uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezeniskā saite. Skolēnu snieguma pašvērtējums. Sasniegto mācību rezultātu vērtēšana: Āra un Piedzīvojuma aktivitāšu jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Svarīgākās āra un piedzīvojuma aktivitātes prasmes: kartes noorientēšana, kartes izpratne, attāluma noteikšana un kontrole apvidū un kartē, dažādu (orientēšanās, aerofoto, digitālās) kartes lasīšana un lietošana, drošākā, īsākā un ātrākā ceļa varianta izvēle kartē, šķēršļu pārvarēšana dodoties pārgājienā, izvēlēties nepieciešamo inventāru dodoties 1 vai 2 dienu pārgājienā, virves izmantošana šķēršļu pārvarēšanā, mobilo aplikāciju izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stratēģijas un metodes visās pamatizglītības pakāpēs zināšanu un prasmju apguvei atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem Āra un piedzīvojuma aktivitātes III.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgā drošība. Saturs un mācību metodes tēmas Personīgā drošība apguvei visās izglītības pakāpēs. Kā rīkoties nonākot nepazīstamā apvidū, atrast drošu ceļu uz mājām vai sākumpunktu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās ar sporta inventāru (braukšana) pamatprasmju mācīšanas metodika visās izglītības pakāpēs – ceļu satiksmes noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas plāna izstrāde un praktiska vadīšana visās izglītības pakāpēs. Izvēlēto mācību metožu, mācību satura, vērtēšanas kritēriju, metodisko un uzskates materiālu un prezentācija par studējošā izlozētām 3 tēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību uzskates materiālu – kartes/shēmas sagatavošana, zīmēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Badvērts, Dž. (2009). Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 128lpp.
Bērnu un jauniešu trenera rokasgrāmata. Rīga, 215lpp
Brūders, A., & Krauksta, D. (1998). Tūrisms. Rīga, LSPA, 77lpp
Indriksone, L., & Smila, B. (2000). Orientēšanās I daļa. Rīga, LSPA, 83lpp
Indriksone, L., & Smila, B. (2002). Orientēšanās II daļa. Rīga, LSPA, 67lpp.
Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem.. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §)Piemērots angļu valodas plūsmai
Neformālās izglītības metodes. Tūrisma aktivitātes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009.
Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (1997). Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga, 144lpp.
Smila, B., Vārna, A., & Indriksone, L. (2016). Orientēšnās pamati. Rīga, 52lpp.
Papildu literatūra
Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, RaKa, 172lpp.
Indriksone, L. (1998). Orientēšanās pamati. Rīga, LSPA, 46lpp.
Larss, E. (1994). Orienteering technic from start to finish. SOF, 38lpp.Piemērots angļu valodas plūsmai
Liepiņa, I. (2004). Tūrisma tehnikas paņēmieni. Maģistra darbs, LSPA, 78lpp.
Liepiņa, I. (2006). Tūrisma speciālais inventārs. Lekcija, LSPA, 21lpp.
Neuman, J., & Doubalik, I., P. (2004). Education and learning through outdoor acitivities, outdoor exercises and rope courses for youth programmes. Praha: Duha, 294 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (1997). Svenska Orientierinsgs forbundet, Rīga, 144lpp.
Rohnke, K., E., & Rogers, D. (2007). The Complete Ropes Course Manual, 428p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Kalniņš, G., (2011). Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija.
Liepiņa, I., & Vilka, S. (2002). Kāpšanas sports. Rīga, Jumava, 173lpp.