Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihometrika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_082
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihometrijas teorētiskajiem jēdzieniem, psiholoģiskā instrumentārija veidiem, psiholoģiskā instrumentārija izveides un adaptācijas standartprasībām, lietošanas specifiku un nosacījumiem. Nodrošināt studentiem iespēju apgūt zināšanas par klasisko testu teoriju.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, matemātiskā statistika, zinātniskā pētījuma pamati, pētījuma datu apstrāde un analīze.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē un izskaidro psiholoģiskā instrumentārija veidus; izskaidro testa kvalitātes novērtēšanas principus, testu konstruēšanas un adaptācijas pamatprincipus.

Prasmes

1.Argumentēti diskutē par psiholoģiskā instrumentārija veidiem, par testu konstruēšanu un adaptāciju; kritiski izvērtē testu kvalitāti, balstoties uz to psihometriskiem rādītājiem; prot patstāvīgi veikt testa pantu (apgalvojumu/jautājumu), testa uzticamības un validitātes analīzi.

Kompetences

1.Patstāvīgi veic testa konstruēšanu un adaptāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru, lai sagatavotos kontroldarbam (sekmīgi izpildīts zināšanu pārbaudes tests). Veikt viena zinātniskā raksta par psiholoģiskā mērījuma instrumenta izstrādi analīzi un sekmīgi nokārtot ieskaiti par to. Uzrakstīt atskaiti par paša izveidoto vai adaptētō testu (tā pilotpētījuma rezultātiem). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Studiju kursa noslēguma darbs: Pētījuma atskaite (noformēta kā zinātnisks raksts) par studiju kursa ietvaros izstrādātā vai adaptētā psiholoģiskā instrumenta pilotpētījuma rezultātiem.
2.
Pārbaudījums
-
-
Raksta par kāda psiholoģiskā instrumenta izstrādi analīze un būtiskākās informācijas īss apkopojums.
3.
Pārbaudījums
-
-
• Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. • Sekmīgi nokārtots zināšanu pārbaudes tests (veido 20% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāts referāts par raksta analīzes rezultātiem (veido 30% no vērtējuma). • Sekmīgi izstrādāta un laikā nodota atskaite par testa izstrādi vai adaptāciju (veido 50% no vērtējuma).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psihometrika un psiholoģiskā mērījuma nozīmība. Vēsturiskā psihometrikas kā zināšanu nozares attīstība.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Mūsdienu standartprasības testiem, efektīva testa pamatnosacījumi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testu izstrādes pieejas. Testu izstrādes posmi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testu adaptācija un tās posmi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa uzticamība (jeb drošība), tās noteikšanas veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa validitāte (jeb pamatotība), tās noteikšanas veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa pantu analīze. Klasiskā testu teorija un ieskats mūsdienu testu teorijās.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa normas un standartizācija.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
4.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
5.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
6.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psiholoģiskais instrumentārijs, testu veidi.

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
  1. Testa psihometrisko rādītāju aprēķināšana un novērtēšana (testa uzticamība, validitāte, testa pantu analīze, faktoru analīze).

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
3.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lovett, B. J. (2023). Practical psychometrics: A guide for test users. The Guilford Press.

2.

Ziegler, M. (2020). Psychological test adaptation and development – How papers are structured and why [Editorial]. Psychological Test Adaptation and Development, 1(1), 3–11.

3.

Daouk-Öyry, Lina & Zeinoun, Pia. (2017). Testing Across Cultures: Translation, Adaptation and Indigenous Test Development: Critical Perspectives. In book: Psychometric Testing (pp.221-233). 10.1002/9781119183020.ch16.

4.

Yusoff MSB. (2019). ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal, 11(2):49–54.

5.

Allen, M. S., Robson, D. A., & Iliescu, D. (2023). Face validity: A critical but ignored component of scale construction in psychological assessment [Editorial]. European Journal of Psychological Assessment, 39(3), 153–156.

Papildu literatūra

1.

Raščevska, M. (2005). Psiholoģisko testu konstruēšana un adaptācija. Rīga, Raka.

2.

Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. 2nd ed. London: Routledge.

3.

Futt, R., M., Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics: an introduction. Los Angeles [etc.]: SAGE

4.

Principles and methods of test construction : standards and recent advances / (2016). edited by Karl Schweizer and Christine DiStefano. Boston, MA : Hogrefe Publishing Corporation

5.

Анастази, А., Урбина, С. (2007). Психологическое тестирование. Питер.

6.

Бурлачук, Л.Ф. (2002). Психодиагностика. СПб.: Питер.

7.

Maydeu-Olivares, A., & McArdle, J. J. (Eds.). (2005). Contemporary psychometrics: A festschrift for Roderick P. McDonald. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Citi informācijas avoti

1.

International Journal of Testing.

2.

Educational & Psychological Measurement.

3.

Psychological Assessment.

4.

Journal of Personality Assessment.

5.

Psychological Review.

;