Sporta teorijas attīstības tendences
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studējošajiem padziļinātu izpratni par jaunākajām sporta teorijas attīstības tendencēm, pamatjēdzieniem un to definēšanas izaicinājumiem, un par pētāmajā tematikā saistītajiem pētījumiem un izaicinājumiem sporta treniņu procesa kontekstā, veicinot gūtozināšanu praktisku izmantošanu, attīstot spēju analizēt un izvērtēt situācijas sportā, kā arī efektīvi izmantot modernas tehnoloģijas.
Priekšzināšanas
Sporta pedagoģijas pamati, Sporta veidu didaktika, Sporta teorijas pamati, Sporta treniņu teorijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrē zināšanas un izpratni par sporta teorijai raksturīgajām zinātniskajām teorijām, modeļiem un koncepcijām, kas veido pētījuma teorētisko pamatu
Prasmes
1.Kritiski izvērtē jaunāko pasaules mēroga zinātnisko pētījumu rezultātus sporta teorijas pētniecības interešu jomā
2.Analizē un radoši savieno zinātniskos un radošos sasniegumus sporta teorijā, lai identificētu un risinātu pētnieciskās problēmas, kā arī veidotu secinājumus
Kompetences
1.Kritiski izvērtē sporta teorijas sasniegumus un kritiski izvērtēt savu ieguldījumu šīs disciplīnas attīstībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pētnieciskais darbs |
-
|
-
|
|
Zinātnisko un radošo sasniegumu sporta teorijā analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Vismaz 3 jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultātu sporta teorijā. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
2.
Grupu darbs |
-
|
-
|
|
Grupu projekta izstrāde sporta teorijas problēmu risināšanas mehānismu izpētei. Problēmu identifikācija: nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums, identificētā problēma. Noteiktās problēmas risināšanas mehānismu izpēte. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Attieksme un grupu darbs |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, aktīva dalība grupu darbā (30%) |
||
|
2.
Individuālais darbs |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenta individuālais darbs (30%) |
||
|
3.
Grupu projekts |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorētisko zināšanu un kompetenču demonstrēšana grupas projekta laikā (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta teorijas attīstība un to ietekmējošie faktori, nākotnes attīstības tendences un to ietekme uz sporta industriju un sabiedrību.
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par sporta teorijas vēsturisko attīstību un to ietekmējošiem faktoriem, sporta teorijas nākotnes attīstības tendencēm un to ietekmi uz sporta industriju un sabiedrību. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sasniegumu un veiktspējas sportā, treniņu metodoloģijas un sportistu sagatavotības analīzes teorētiskie modeļi un to aktuālās attīstības tendences.
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs izpratni par teorētiskajiem modeļiem, kas tiek izmantoti sasniegumu un veiktspējas sportā, treniņu metodoloģijas un sportistu sagatavotības analīzē un par to attīstības tendencēm. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpdisciplinārā pieeja sporta teorijā un tās integrēšana pētniecības projektos sporta izglītībā un treneru darbībā kā priekšnosacījums sporta prakses un jaunu stratēģiju attīstīšanā.
Apraksts
Lekcijā tiks analizētas inovācijas neirozinātnē sportā par kognitīvo funkciju un kustību prasmju attīstību, inovācijas biomehānikā un fizioloģijā par jaunākajām pieejām sportistu sagatavotības analīzē, kā arī inovācijas psiholoģiskajā sagatavošanā un inovāciju loma sporta prakses un jaunu pētniecības stratēģiju attīstīšanā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas, mākslīgais intelekts un izaicinājumi sporta teorijā.
Apraksts
Lekcijā tiks raksturota mākslīgā intelekta un datu analīzes izmantošana sporta treniņu modelēšanā un snieguma prognozēšanā, simulāciju un interaktīvo mācību treniņu metožu integrācija sporta vidē, kā arī sensoru un viedierīču iekļaušana sportistu snieguma analīzē. Tiks izvērtētas tehnoloģiju un automatizētu datu apstrādes un sporta treneru kompetence tos pielietot treniņu procesa optimizācijā kā izaicinājums sporta teorijas turpmākajā attīstībā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ilgtspējīga prakse sportā
Apraksts
Lekcijā tiks analizēti ilgtspējības un ekoloģiskie izaicinājumi sportā: sporta aprīkojuma un infrastruktūras ilgtspējīgas attīstības trūkums un videi draudzīgu treniņu un sacensību organizēšana. Jaunu sporta izglītības un inovāciju stratēģiju ieviešanas kā priekšnosacījums ilgtspējības izaicinājumu pārvarēšanā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās dilemmas sporta teorijā un sociālā atbildība
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par dopinga lietošanu un tā izraisītām problēmām, sportistu tiesībām un ētikas vadlīnijām pētniecībā sportā, kā arī par sporta lomu sabiedrībā iekļaujošu pieeju īstenošanu un dzimumu līdztiesību sportā. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personalizētas un individualizētas pieejas praktiskā īstenošana inovatīvā sporta vidē
Apraksts
Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par individuālo treniņu pielāgošanu, personalizētu treniņu plānošanu, balstoties uz sportistu ģenētiskajiem marķieriem sportā un fizioloģiskajiem, biomehāniskajiem parametriem, kā arī mākslīgā intelekta un personalizētu mācīšanu sporta veidā un fiziskajās aktivitātēs, sporta tehnoloģiju integrāciju, pielietojot augstas precizitātes video analīzi un biomehānikas jaunākās atziņas treniņos. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gala pārbaudījums: ieskaite par grupu projekta izstrādi jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta teorijā.
Apraksts
Grupu projekta izstrāde jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta teorijā promocijas darba tēmas izpētes ietvaros. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bompa, T.O., Buzzichelli C., (2018). Periodization : theory and methodology of training (Sixth edition). Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai
Carlstedt, R., (Edit.) (2019). Handbook of Sport Neuroscience and Psychophysiology. 1st Edition. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai
Dingle, G., Mallen, Ch., (2020). Sport and Environmental Sustainability Research and Strategic Management. (1st Edition). RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai
Dukes, L., (Edit.) (2015). Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science PubPiemērots angļu valodas plūsmai
Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.Piemērots angļu valodas plūsmai
Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai
Sinicki, A., (2021). Functional Training and Beyond: Building the Ultimate Superfunctional Body and Mind. MangoPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035Piemērots angļu valodas plūsmai
Cerezo-Esteve, S., Inglés, E., Segui-Urbaneja, J., & Solanellas, F. (2022). The Environmental Impact of Major Sport Events (Giga, Mega and Major): A Systematic Review from 2000 to 2021. Sustainability, 14(20), 13581.Piemērots angļu valodas plūsmai
Chen, J. (2024). The Application and Development of Artificial Intelligence and High Technology in Sports Event. Highlights in Business, Economics and Management, 30, 247–255.Piemērots angļu valodas plūsmai
Chmait, N., & Westerbeek, H. (2021). Artificial Intelligence and Machine Learning in Sport Research: An Introduction for Non-data Scientists. Frontiers in Sports and Active Living, 3. Scopus.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cust, E. E., Sweeting, A. J., Ball, K., & Robertson, S. (2019). Machine and deep learning for sportspecific movement recognition: A systematic review of model development and performance. Journal of Sports Sciences, 37(5), 568–600.Piemērots angļu valodas plūsmai
Panch, T., Szolovits, P., & Atun, R. (2018). Artificial intelligence, machine learning, and health systems. Journal of Global Health, 8(2), 020303.Piemērots angļu valodas plūsmai
Piggott, B., Müller, S., Chivers, P., Cripps, A., & Hoyne, G. (2020). Interdisciplinary Sport Research Can Better Predict Competition Performance, Identify Individual Differences, and Quantify Task Representation. Frontiers in sports and active living, 2, 14.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rana, M., Chhabra, P., & Singh, S. (2020). Role of artificial intelligence in sports injury rehabilitation: A systematic review. Journal of Rehabilitation Research and Development, 57(4), 441-449.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rydzik, Ł., Wąsacz, W., Ambroży, T., Javdaneh, N., Brydak, K., & Kopańska, M. (2023). The Use of Neurofeedback in Sports Training: Systematic Review. Brain sciences, 13(4), 660.Piemērots angļu valodas plūsmai
Schneider, S., Mücke, HG. (2024). Sport and climate change—how will climate change affect sport?. Ger J Exerc Sport Res 54, 12–20Piemērots angļu valodas plūsmai
Veliks, V., Talents, D., Fernate, A., Evelis, K., & Kolesovs, A. (2024). Neural activation patterns in open-skilled and closed-skilled athletes during motor response tasks: insights from ERP analysis. Frontiers in sports and active living, 6, 1476210.Piemērots angļu valodas plūsmai
Woods, C.T., McKeown, I., O’Sullivan, M. et al. (2020). Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework. Sports Med - Open 6, 36Piemērots angļu valodas plūsmai
Agnew, D., Henderson, P., & Woods, C. (2017). Ethics, integrity and well-being in elite sport: A systematic review. The Sport Journal.Piemērots angļu valodas plūsmai
Yu, H., & Mi, Y. (2023). Application Model for Innovative Sports Practice Teaching in Colleges Using Internet of Things and Artificial Intelligence. Electronics, 12(4), 874.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pickering, C., & Kiely, J. (2019). The Development of a Personalised Training Framework: Implementation of Emerging Technologies for Performance. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, 4(2), 25.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ghanvatkar, S., Kankanhalli, A., & Rajan, V. (2019). User Models for Personalized Physical Activity Interventions: Scoping Review. JMIR mHealth and uHealth, 7(1), e11098.Piemērots angļu valodas plūsmai
Sullivan, M. O., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2021). The Learning in Development Research Framework for sports organizations. Sport, Education and Society, 27(9), 1100–1114.Piemērots angļu valodas plūsmai
International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai