Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta teorijas attīstības tendences

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_218
Zinātnes nozare
Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Māszinības; Pedagoģija; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Socioloģija; Sporta treneris; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studējošajiem padziļinātu izpratni par jaunākajām sporta teorijas attīstības tendencēm, pamatjēdzieniem un to definēšanas izaicinājumiem, un par pētāmajā tematikā saistītajiem pētījumiem un izaicinājumiem sporta treniņu procesa kontekstā, veicinot gūtozināšanu praktisku izmantošanu, attīstot spēju analizēt un izvērtēt situācijas sportā, kā arī efektīvi izmantot modernas tehnoloģijas.

Priekšzināšanas

Sporta pedagoģijas pamati, Sporta veidu didaktika, Sporta teorijas pamati, Sporta treniņu teorijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē zināšanas un izpratni par sporta teorijai raksturīgajām zinātniskajām teorijām, modeļiem un koncepcijām, kas veido pētījuma teorētisko pamatu

Prasmes

1.Kritiski izvērtē jaunāko pasaules mēroga zinātnisko pētījumu rezultātus sporta teorijas pētniecības interešu jomā

2.Analizē un radoši savieno zinātniskos un radošos sasniegumus sporta teorijā, lai identificētu un risinātu pētnieciskās problēmas, kā arī veidotu secinājumus

Kompetences

1.Kritiski izvērtē sporta teorijas sasniegumus un kritiski izvērtēt savu ieguldījumu šīs disciplīnas attīstībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pētnieciskais darbs

-
-

Zinātnisko un radošo sasniegumu sporta teorijā analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Vismaz 3 jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultātu sporta teorijā. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

2.

Grupu darbs

-
-

Grupu projekta izstrāde sporta teorijas problēmu risināšanas mehānismu izpētei.

Problēmu identifikācija: nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums, identificētā problēma. Noteiktās problēmas risināšanas mehānismu izpēte.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Attieksme un grupu darbs

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, aktīva dalība grupu darbā (30%)

2.

Individuālais darbs

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenta individuālais darbs (30%)

3.

Grupu projekts

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Teorētisko zināšanu un kompetenču demonstrēšana grupas projekta laikā (40%).

  1. Zināšanas un prasme pamatot sporta zinātnē pielietotās teorijas un modeļus sporta teorijā izmantotās metodes un paņēmienus. Prasme zinātniskā darba rezultātus sasaistīt ar zināšanām par sporta treniņu vidi.
  2. Spēja analizēt un radoši sintezēt zinātniskus sasniegumus pētniecisko problēmu identificēšanai sporta teorijā. Spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praktisko problēmu risināšanu sporta teorijā.
  3. Kompetence izvērtēt zinātnisko sasniegumu saistību sporta teorijā ar praksi un piedāvāt jaunus risinājumus problēmsituācijās sporta treniņos.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta teorijas attīstība un to ietekmējošie faktori, nākotnes attīstības tendences un to ietekme uz sporta industriju un sabiedrību.
Apraksts

Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par sporta teorijas vēsturisko attīstību un to ietekmējošiem faktoriem, sporta teorijas nākotnes attīstības tendencēm un to ietekmi uz sporta industriju un sabiedrību.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kādi galvenie faktori ietekmē sporta teorijas attīstību?
  2. Kā sporta teorijas attīstība nākotnē ietekmēs sporta industriju un sabiedrību?

Literatūra:

  1. Bompa, T.O., Buzzichelli C., (2018). Periodization : theory and methodology of training (Sixth edition). Human Kinetics
  2. Sinicki, A., (2021). Functional Training and Beyond: Building the Ultimate Superfunctional Body and Mind. Mango
  3. Woods, C.T., McKeown, I., O’Sullivan, M. et al. (2020). Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework. Sports Med - Open 6, 36 https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sasniegumu un veiktspējas sportā, treniņu metodoloģijas un sportistu sagatavotības analīzes teorētiskie modeļi un to aktuālās attīstības tendences.
Apraksts

Lekcijā doktoranti gūs izpratni par teorētiskajiem modeļiem, kas tiek izmantoti sasniegumu un veiktspējas sportā, treniņu metodoloģijas un sportistu sagatavotības analīzē un par to attīstības tendencēm.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kāpēc sasniegumu un veiktspējas sportā analīzē dominē multidimensionālie modeļi?
  2. Kādi faktori sekmē un kādi faktori kavē inovācijas teorētiskajos modeļos treniņu metodoloģijas un sportistu sagatavotības analīzē?

Literatūra:

  1. Dukes, L., (Edit.) (2015).  Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science Pub 
  2. Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.
  3. Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human Kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpdisciplinārā pieeja sporta teorijā un tās integrēšana pētniecības projektos sporta izglītībā un treneru darbībā kā priekšnosacījums sporta prakses un jaunu stratēģiju attīstīšanā.
Apraksts

Lekcijā tiks analizētas inovācijas neirozinātnē sportā par kognitīvo funkciju un kustību prasmju attīstību, inovācijas biomehānikā un fizioloģijā par jaunākajām pieejām sportistu sagatavotības analīzē, kā arī inovācijas psiholoģiskajā sagatavošanā un inovāciju loma sporta prakses un jaunu pētniecības stratēģiju attīstīšanā.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kāpēc sportistiem inovatīvas idejas bieži rodas pārejas periodā starp nomodu un miegu?
  2. Kā novērtēt neiroatgriezeniskās saites treniņu efektivitāti sportā un kā izvērtēt šādu treniņu lietderīgumu konkrētajā sporta veidā?
  3. Kādas ir atšķirības starp bioatgriezensiko saiti un neiroatgriezenisko saiti, kā tās var izmantot jaunu pētniecības stratēģiju attīstīšanā?

Literatūra:

  1. Carlstedt, R., (Edit.) (2019). Handbook of Sport Neuroscience and Psychophysiology. 1st Edition. Routledge
  2. Rydzik, Ł., Wąsacz, W., Ambroży, T., Javdaneh, N., Brydak, K., & Kopańska, M. (2023). The Use of Neurofeedback in Sports Training: Systematic Review. Brain sciences13(4), 660. https://doi.org/10.3390/brainsci13040660
  3. Piggott, B., Müller, S., Chivers, P., Cripps, A., & Hoyne, G. (2020). Interdisciplinary Sport Research Can Better Predict Competition Performance, Identify Individual Differences, and Quantify Task Representation. Frontiers in sports and active living2, 14. https://doi.org/10.3389/fspor.2020.00014
  4. Veliks, V., Talents, D., Fernate, A., Evelis, K., & Kolesovs, A. (2024). Neural activation patterns in open-skilled and closed-skilled athletes during motor response tasks: insights from ERP analysis. Frontiers in sports and active living6, 1476210. https://doi.org/10.3389/fspor.2024.1476210
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas, mākslīgais intelekts un izaicinājumi sporta teorijā.
Apraksts

Lekcijā tiks raksturota mākslīgā intelekta un datu analīzes izmantošana sporta treniņu modelēšanā un snieguma prognozēšanā, simulāciju un interaktīvo mācību treniņu metožu integrācija sporta vidē, kā arī sensoru un viedierīču iekļaušana sportistu snieguma analīzē. Tiks izvērtētas tehnoloģiju un automatizētu datu apstrādes un sporta treneru kompetence tos pielietot treniņu procesa optimizācijā kā izaicinājums sporta teorijas turpmākajā attīstībā.  

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kādi ir pamatnosacījumi digitālo tehnoloģiju un mākslīgā intelekta saskaņotas pētniecības metodoloģijas integrācijā vienotā sporta teorijā?
  2. Kā pārvarēt digitālo plaisu un veicināt treneru un sportistu sporta tehnoloģiju pielietošanu ikdienas treniņos?

Literatūra:

  1. Chen, J. (2024). The Application and Development of Artificial Intelligence and High Technology in Sports Event. Highlights in Business, Economics and Management, 30, 247–255. https://doi.org/10.54097/n7dhp396
  2. Chmait, N., & Westerbeek, H. (2021). Artificial Intelligence and Machine Learning in Sport Research: An Introduction for Non-data Scientists. Frontiers in Sports and Active Living, 3. Scopus. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.682287
  3. Cust, E. E., Sweeting, A. J., Ball, K., & Robertson, S. (2019). Machine and deep learning for sportspecific movement recognition: A systematic review of model development and performance. Journal of Sports Sciences, 37(5), 568–600. https://doi.org/10.1080/02640414.2018.1521769
  4. David, S., Bačić, B., Richter, C., Mundt M., (2023). Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035
  5. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306
  6. Panch, T., Szolovits, P., & Atun, R. (2018). Artificial intelligence, machine learning, and health systems. Journal of Global Health, 8(2), 020303.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ilgtspējīga prakse sportā
Apraksts

Lekcijā tiks analizēti ilgtspējības un ekoloģiskie izaicinājumi sportā: sporta aprīkojuma un infrastruktūras ilgtspējīgas attīstības trūkums un videi draudzīgu treniņu un sacensību organizēšana. Jaunu sporta izglītības un inovāciju stratēģiju ieviešanas kā priekšnosacījums ilgtspējības izaicinājumu pārvarēšanā. 

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kā pārvarēt ilgtspējības un ekoloģiskos izaicinājumus sportā?
  2. Kādi ir risinājumi videi draudzīgu treniņu un sacensību organizēšanā?

Literatūra:

  1. Cerezo-Esteve, S., Inglés, E., Segui-Urbaneja, J., & Solanellas, F. (2022). The Environmental Impact of Major Sport Events (Giga, Mega and Major): A Systematic Review from 2000 to 2021. Sustainability14(20), 13581. https://doi.org/10.3390/su142013581
  2. Dingle, G., Mallen, Ch., (2020). Sport and Environmental Sustainability Research and Strategic Management. (1st Edition). Routledge
  3. Schneider, S., Mücke, HG. (2024). Sport and climate change—how will climate change affect sport?. Ger J Exerc Sport Res 54, 12–20 https://doi.org/10.1007/s12662-021-00786-8
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās dilemmas sporta teorijā un sociālā atbildība
Apraksts

Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par dopinga lietošanu un tā izraisītām problēmām, sportistu tiesībām un ētikas vadlīnijām pētniecībā sportā, kā arī par sporta lomu sabiedrībā iekļaujošu pieeju īstenošanu un dzimumu līdztiesību sportā.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kādi ir ētiskie un drošības izaicinājumi, kas saistīti ar tehnoloģiju pielietošanu sportā?
  2. Kādus risinājumus cīņā pret dopingu, korupciju, spēļu rezultātu manipulācijām sniedz sporta teorija?
  3. Kā sporta teorijas attīstība veicina sociālo atbildību sportā?

Literatūra:

  1. Agnew, D., Henderson, P., & Woods, C. (2017). Ethics, integrity and well-being in elite sport: A systematic review. The Sport Journal.
  2. Sport, Ethics and Philosophy.(Journal). https://www.tandfonline.com/journals/rsep20/about-this-journal#aims-and-scope Taylor& Francis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personalizētas un individualizētas pieejas praktiskā īstenošana inovatīvā sporta vidē
Apraksts

Lekcijā doktoranti gūs padziļinātu izpratni par individuālo treniņu pielāgošanu, personalizētu treniņu plānošanu, balstoties uz sportistu ģenētiskajiem marķieriem sportā un fizioloģiskajiem, biomehāniskajiem parametriem, kā arī mākslīgā intelekta un personalizētu mācīšanu sporta veidā un fiziskajās aktivitātēs, sporta tehnoloģiju integrāciju, pielietojot augstas precizitātes video analīzi un biomehānikas jaunākās atziņas treniņos.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kā noteikt sportista individuālās vajadzības un potenciālu?
  2. Kā pielietot tehnoloģijas un datu analīzi personalizētu treniņu programmu izveidē inovatīvā sporta vidē?

Literatūra:

  1. Pickering, C., & Kiely, J. (2019). The Development of a Personalised Training Framework: Implementation of Emerging Technologies for Performance. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, 4(2), 25. https://doi.org/10.3390/jfmk4020025
  2. Yu, H., & Mi, Y. (2023). Application Model for Innovative Sports Practice Teaching in Colleges Using Internet of Things and Artificial Intelligence. Electronics12(4), 874. https://doi.org/10.3390/electronics12040874
  3. Sullivan, M. O., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2021). The Learning in Development Research Framework for sports organizations. Sport, Education and Society27(9), 1100–1114. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1966618
  4. Ghanvatkar, S., Kankanhalli, A., & Rajan, V. (2019). User Models for Personalized Physical Activity Interventions: Scoping Review. JMIR mHealth and uHealth7(1), e11098. https://doi.org/10.2196/11098
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gala pārbaudījums: ieskaite par grupu projekta izstrādi jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta teorijā.
Apraksts

Grupu projekta izstrāde jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta teorijā promocijas darba tēmas izpētes ietvaros.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bompa, T.O., Buzzichelli C., (2018). Periodization : theory and methodology of training (Sixth edition). Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Carlstedt, R., (Edit.) (2019). Handbook of Sport Neuroscience and Psychophysiology. 1st Edition. RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Dingle, G., Mallen, Ch., (2020). Sport and Environmental Sustainability Research and Strategic Management. (1st Edition). RoutledgePiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Dukes, L., (Edit.) (2015). Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science PubPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai

7.

Sinicki, A., (2021). Functional Training and Beyond: Building the Ultimate Superfunctional Body and Mind. MangoPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Cerezo-Esteve, S., Inglés, E., Segui-Urbaneja, J., & Solanellas, F. (2022). The Environmental Impact of Major Sport Events (Giga, Mega and Major): A Systematic Review from 2000 to 2021. Sustainability, 14(20), 13581.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Chen, J. (2024). The Application and Development of Artificial Intelligence and High Technology in Sports Event. Highlights in Business, Economics and Management, 30, 247–255.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Chmait, N., & Westerbeek, H. (2021). Artificial Intelligence and Machine Learning in Sport Research: An Introduction for Non-data Scientists. Frontiers in Sports and Active Living, 3. Scopus.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Cust, E. E., Sweeting, A. J., Ball, K., & Robertson, S. (2019). Machine and deep learning for sportspecific movement recognition: A systematic review of model development and performance. Journal of Sports Sciences, 37(5), 568–600.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Panch, T., Szolovits, P., & Atun, R. (2018). Artificial intelligence, machine learning, and health systems. Journal of Global Health, 8(2), 020303.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Piggott, B., Müller, S., Chivers, P., Cripps, A., & Hoyne, G. (2020). Interdisciplinary Sport Research Can Better Predict Competition Performance, Identify Individual Differences, and Quantify Task Representation. Frontiers in sports and active living, 2, 14.Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Rana, M., Chhabra, P., & Singh, S. (2020). Role of artificial intelligence in sports injury rehabilitation: A systematic review. Journal of Rehabilitation Research and Development, 57(4), 441-449.Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Rydzik, Ł., Wąsacz, W., Ambroży, T., Javdaneh, N., Brydak, K., & Kopańska, M. (2023). The Use of Neurofeedback in Sports Training: Systematic Review. Brain sciences, 13(4), 660.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Schneider, S., Mücke, HG. (2024). Sport and climate change—how will climate change affect sport?. Ger J Exerc Sport Res 54, 12–20Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Veliks, V., Talents, D., Fernate, A., Evelis, K., & Kolesovs, A. (2024). Neural activation patterns in open-skilled and closed-skilled athletes during motor response tasks: insights from ERP analysis. Frontiers in sports and active living, 6, 1476210.Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

Woods, C.T., McKeown, I., O’Sullivan, M. et al. (2020). Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework. Sports Med - Open 6, 36Piemērots angļu valodas plūsmai

13.

Agnew, D., Henderson, P., & Woods, C. (2017). Ethics, integrity and well-being in elite sport: A systematic review. The Sport Journal.Piemērots angļu valodas plūsmai

14.

Yu, H., & Mi, Y. (2023). Application Model for Innovative Sports Practice Teaching in Colleges Using Internet of Things and Artificial Intelligence. Electronics, 12(4), 874.Piemērots angļu valodas plūsmai

15.

Pickering, C., & Kiely, J. (2019). The Development of a Personalised Training Framework: Implementation of Emerging Technologies for Performance. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, 4(2), 25.Piemērots angļu valodas plūsmai

16.

Ghanvatkar, S., Kankanhalli, A., & Rajan, V. (2019). User Models for Personalized Physical Activity Interventions: Scoping Review. JMIR mHealth and uHealth, 7(1), e11098.Piemērots angļu valodas plūsmai

17.

Sullivan, M. O., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2021). The Learning in Development Research Framework for sports organizations. Sport, Education and Society, 27(9), 1100–1114.Piemērots angļu valodas plūsmai

18.

International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

Sport, Ethics and Philosophy. Taylor& FrancisPiemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai