Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīniskās rehabilitācijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_295
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par mūsdienīgu - holistisku skatījumu uz cilvēka veselības jautājumiem (cilvēka funkcionēšanu un tās traucējumiem ķermeņa funkciju, aktivitāšu un piedalīšanās līmenī), par rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem medicīniskā un sociālā aspektā.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomija un fizioloģija, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā, propedeitikā, patoloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) iegūs pamatzināšanas par fizikālās un rehabilitācijas medicīnas mērķiem, uzdevumiem, cilvēka funkcionēšanu; 2) spēs novērtēt funkcionēšanas traucējumus saskaņā ar Starptautisko funkcionēšanas klasifikāciju; 3) spēs nosaukt tehnisko palīglīdzekļu klasifikāciju un to izvēles principus; 4) iegūs pamatzināšanas par funkcionēšanas traucējumiem pacientiem ar dažādām slimībām, traumām.

Prasmes

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt funkcionēšanas traucējumus, novērtēt medicīnisko komplikāciju riskus, to izraisītos traucējumus.

Kompetences

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes pacientu veselības un funkcionēšanas traucējumu novērtēšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavošanās pārbaudes darbiem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

• aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • mutisko atbilžu kvalitāte; • teorētisko zināšanu pārbaudes mācību kursa laikā (mutiski un rakstiski); • noslēgumā pārbaudījums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana ķermeņa funkciju un struktūru līmenī (mioskeletālā – muskuļu spēks, kustību apjoms, muskuļu tonuss, stāja). Materiāli e-studijās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu prezentācija (pēc iepriekš norādītā apraksta).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Pacienta izmeklēšana rehabilitācijā: anamnēze, t.sk., sociālā; funkcionēšanas traucējumu identificēšana. Medicīniskās un rehabilitācijas problēmas. Klīniskie piemēri. Darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, rehabilitācijas un medicīnas problēmu identificēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Rehabilitācijas definīcijas. Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas Baltā grāmata. Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Rehabilitācijas organizācija, uzdevumi dažādos posmos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Rehabilitācijas vēsture. Nespēja (disability), tās iznākumi, saistošā likumdošana Eiropā un Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Komandas darbs rehabilitācijā. Rehabilitācijas komandas kompetence. Komandas dalībnieki, darba organizācija. Rehabilitācijas iedarbības metodes un līdzekļi. Rehabilitācijas terapijas – fizioterapija, audiologopēdija, ergoterapija – kompetences, uzdevumi, tehnoloģijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Klīnisko gadījumu izskatīšana. Materiāli e-studijās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi: jēdziens, klasifikācija. Pašaprūpes, komunikācijas un pārvietošanās palīgtehnoloģijas. Vide, vides pieejamība, universālais dizains.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana aktivitāšu un dalības līmenī. Jēdziens par darba spējām, dzīves kvalitāti. Praktiskais darbs – mērījumu lietošana praksē. Materiāli e-studijās
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Physical and rehabilitation medicine for Medical Students by Maria Gabriella Ceravolo - Nicolas Christodoulou (Editors) Franco Franchignoni - Nikolaos Barotsis (Project Managers) Copyright 2018 Edi.Ermes - Milan (Italy) ISBN 978-88-7051-636-4 - DigitPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

White book on physical and rehabilitation medicine in Europe free European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine 2018 April;54(2):125-55Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe. Introductions, Executive Summary, and Methodology European Physical and Rehabilitation Medicine Bodies AlliancePiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija: SFK. Pasaules Veselības Organizācija, 2001. (akceptējams izdevums)

5.

World Report on Disability, 2011 (WHO, Geneva) (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai