Medicīniskās rehabilitācijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Iegūt zināšanas par mūsdienīgu - holistisku skatījumu uz cilvēka veselības jautājumiem (cilvēka funkcionēšanu un tās traucējumiem ķermeņa funkciju, aktivitāšu un piedalīšanās līmenī), par rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem medicīniskā un sociālā aspektā.
Priekšzināšanas
Cilvēka anatomija un fizioloģija, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā, propedeitikā, patoloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) iegūs pamatzināšanas par fizikālās un rehabilitācijas medicīnas mērķiem, uzdevumiem, cilvēka funkcionēšanu; 2) spēs novērtēt funkcionēšanas traucējumus saskaņā ar Starptautisko funkcionēšanas klasifikāciju; 3) spēs nosaukt tehnisko palīglīdzekļu klasifikāciju un to izvēles principus; 4) iegūs pamatzināšanas par funkcionēšanas traucējumiem pacientiem ar dažādām slimībām, traumām.
Prasmes
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt funkcionēšanas traucējumus, novērtēt medicīnisko komplikāciju riskus, to izraisītos traucējumus.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes pacientu veselības un funkcionēšanas traucējumu novērtēšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās pārbaudes darbiem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
• aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • mutisko atbilžu kvalitāte; • teorētisko zināšanu pārbaudes mācību kursa laikā (mutiski un rakstiski); • noslēgumā pārbaudījums. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana ķermeņa funkciju un struktūru līmenī (mioskeletālā – muskuļu spēks, kustību apjoms, muskuļu tonuss, stāja).
Materiāli e-studijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu prezentācija (pēc iepriekš norādītā apraksta).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pacienta izmeklēšana rehabilitācijā: anamnēze, t.sk., sociālā; funkcionēšanas traucējumu identificēšana. Medicīniskās un rehabilitācijas problēmas. Klīniskie piemēri. Darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, rehabilitācijas un medicīnas problēmu identificēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas definīcijas. Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas Baltā grāmata. Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Rehabilitācijas organizācija, uzdevumi dažādos posmos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas vēsture. Nespēja (disability), tās iznākumi, saistošā likumdošana Eiropā un Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Komandas darbs rehabilitācijā. Rehabilitācijas komandas kompetence. Komandas dalībnieki, darba organizācija. Rehabilitācijas iedarbības metodes un līdzekļi. Rehabilitācijas terapijas – fizioterapija, audiologopēdija, ergoterapija – kompetences, uzdevumi, tehnoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Klīnisko gadījumu izskatīšana. Materiāli e-studijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi: jēdziens, klasifikācija. Pašaprūpes, komunikācijas un pārvietošanās palīgtehnoloģijas. Vide, vides pieejamība, universālais dizains.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana aktivitāšu un dalības līmenī. Jēdziens par darba spējām, dzīves kvalitāti. Praktiskais darbs – mērījumu lietošana praksē. Materiāli e-studijās
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Physical and rehabilitation medicine for Medical Students by Maria Gabriella Ceravolo - Nicolas Christodoulou (Editors) Franco Franchignoni - Nikolaos Barotsis (Project Managers) Copyright 2018 Edi.Ermes - Milan (Italy) ISBN 978-88-7051-636-4 - DigitPiemērots angļu valodas plūsmai
White book on physical and rehabilitation medicine in Europe free European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine 2018 April;54(2):125-55Piemērots angļu valodas plūsmai
White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe. Introductions, Executive Summary, and Methodology European Physical and Rehabilitation Medicine Bodies AlliancePiemērots angļu valodas plūsmai
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija: SFK. Pasaules Veselības Organizācija, 2001. (akceptējams izdevums)
World Report on Disability, 2011 (WHO, Geneva) (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai