Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Gastroenteroloģijas, nefroloģijas aktuālie jautājumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ISK_044
Zinātnes nozare
Internā medicīna; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Iekšķīgo slimību katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt priekšstatu ar modernām mūsdienu un nākotnes medicīnas tehnoloģijām gastroenteroloģijā un nefroloģijā.

Priekšzināšanas

Gastroenteroloģijas un nefroloģijas pamati obligātajā kursā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students iegūs zināšanas par esošajām speciālajām (palielinošā endoskopija, hromoendoskopija, ehoendoskopija, kapsulas endoskopija) un jaunākajām diagnostikas (enterogrāfija, invazīvā radioloģija) un ārstēšanas metodēm (bioloģiskā terapija) gastroenteroloģijā, ieskaitot digestīvo endoskopiju, un nefroloģiju, zinās izdevīgākos izmeklēšanas ceļus dažādās klīniskajās situācijas. Students iegūs priekšstatu par nieru aizstājterapijas metodēm – hemodialīzi, peritoneālo dialīzi, zinās pacientu terapijas principus, sagatavojot nieru aizstājterapijai, pratīs izvērtēt to priekšrocības un iespējamos riskus. Zinās galvenās metodes, lai nodrošinātu hronisko hemodialīzi – arteriovenozās fistulas un protēzes lietošanas īpatnības, centrālā venozā katetra pielietošanu, zinās pacienta novērošanas principus, komplikācijas un tās korekcijas iespējas.

Prasmes

1.Izmantojot izmeklēšanas datus, pratīs formulēt indikācijas, izvērtēt kontrindikācijas un ierobežojumus gremošanas trakta un nieru slimību diagnostikā un ārstēšanā lietojamām mūsdienu un potenciālajām metodēm nākotnē, pratīs izmantot standarta paņēmienus kā konkrētā klīniskajā situācijā izvēlēties efektīvāko diagnostikas un ārstēšanas ceļu ar maksimālo ekonomisko ieguvumu.

Kompetences

1.Patstāvīgi plāno izziņas procesu, lai sabalansētu esošās zināšanas obligātajā kursā ar jauno mācību vielu standarta situācijās gastroenteroloģijā un nefroloģijā, spēj orientēties ieguvumu / risku izvērtējumā, darbojoties gan vienam, gan 2-3 studentu grupā, prot izmantot literatūru, e-vidi, kolēģu un pasniedzēju zināšanas, precīzi formulējot jautājumu; uzņemas atbildību par studentu grupas darba prezentēšanu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs pie slimnieka gultas, slimības vēstures dati, simulācijas, darbs ar literatūru, ieskaitot e-vidi, kas rezultējas kā protokols par pacienta apsekošanu ar diagnozi, tās pamatojumu, galvenajiem izmeklējumiem un piemeklētu konkrētu ārstēšanu izmeklētajam pacientam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Izvērtējot studenta zināšanas, tiek ņemta vērā arī studenta sagatavotība nodarbībai, aktivitāte tajā, spēja argumentēti piedalīties diskusijā katrā nodarbībā; precizitāte, lietojot izmeklējumu nosaukumus, metodikas, vērtējot indikācijas un kontrindikācijas, ar izpratnes novērtējumu un spēju atrast jaunas diagnostikas un ārstēšanas pieejas un prognozēt nākotnes iespējas. Par katru nodarbību students tiek vērtēts ar atzīmi. Kursa vērtējuma atzīme veidojas no visu praktisko nodarbības atzīmju summas dalītas ar nodarbību skaitu. Tiek vērtēta studenta gatavība (īsa prezentācija) un aktivitāte (jautājumi, dalība diskusijā) nodarbībā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālas gremošanas trakta slimības – mīti un realitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Aknu slimību diagnostikas īpatnības vai kā orientēties aknu slimībās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Mākslīgais intelekts vai datorasistētā gastroenteroloģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digestīvā trakta endoskopiju mūsdienu izmeklēšanas metodes un to modifikācijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Zarnu mikrobiota klīniskajā gastroenteroloģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gastrīts un gastropātija. Duodenīti.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Glomerulopātiju klīniski morfoloģiskā korelācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Peritoneālās dialīzes pacientu aprūpe, indikācijas, kontrindikācijas, metodes, komplikācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

NAT – hroniska hemodialīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

NAT – peritoneālā dialīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

NAT – nieru transplantācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Skābju sārmu traucējumi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Klīniskā medicīna. A.Lejnieka redakcijā, 2012. (akceptējams izdevums)

2.

J. Pokrotnieks. Gastrointestinālā endoskopija. Pilatus, 2000. (akceptējams izdevums)

3.

Sleisenger and Fordtran's Gastrointestinal and Liver Disease. 2 Volume Set, 11th Edition, 2020

4.

Ārvalstu studentiem/For International students:

5.

Sleisenger and Fordtran's Gastrointestinal and Liver Disease. 2 Volume Set, 11th Edition, 2020

Papildu literatūra

1.

Williams Textbook of Endocrinology”, by Shlomo Melmed, Ronald Koenig, Clifford Rosen, Richard Auchus and Allison Goldfine. 14th Edition. Elsevier, 2020.

2.

Feehally J., Johnson R.J., Floege J., Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology. 6th Edition. Elsevier, 2019. 8. Cita internetā pieejamā nefroloģijas oriģinālliteratūra angļu valodā (NDT; NEJM, AJKD)

3.

Ārvalstu studentiem/For International students:

4.

Williams Textbook of Endocrinology”, by Shlomo Melmed, Ronald Koenig, Clifford Rosen, Richard Auchus and Allison Goldfine. 14th Edition. Elsevier, 2020.

5.

Feehally J., Johnson R.J., Floege J., Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology. 6th Edition. Elsevier, 2019. 8. Cita internetā pieejamā nefroloģijas oriģinālliteratūra angļu valodā (NDT; NEJM, AJKD)

Citi informācijas avoti

3.

http://www.ecco-ibd.eu/ Eiropas Krona un kolītu organizācijas mājaslapa

5.

Pasaules Gastroenteroloģijas organizācijas (World Gastroenterology Organization) http://www.labovirtual.com.ar/apc.htm

6.

Pasaules Endoskopiju organizācijas (World Endoscopy Organization) http://www.worldendo.org/

7.

Hypertension, dialysis & clinical nephrology http://www.hdcn.com