Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Valoda, telpiskā kognīcija un komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_143
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Medicīnas pakalpojumi; Pedagoģija; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409159

Par studiju kursu

Mērķis

Kurss sniegs padziļinātas teorētiskas un praktiskas zināšanas par telpas uztveri un kognitīvajiem procesiem, kā arī to attiecību ar valodu. Kursa gaitā tiks aplūkota gan liela, gan arī maza izmēra telpas uztvere un to pētniecības metodes. Praktiskajos semināros tiks analizētas pētniecības pieejas, metodes un dizaini. Telpiskā uztvere tiks aplūkota kā viens no pamatnosacījumiem valodas un abstraktu zināšanu attīstībai. Kursā tiks diskutēti galvenie mūsdienu telpiskās kognīcijas pētniecībā aplūkotie jautājumi starpdisciplinārā griezumā.

Priekšzināšanas

Kursa apguvei nav nepieciešamas priekšzināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par telpiskās kognīcijas un valodas mijiedarbi un ietekmi uz komunikācijas procesiem.

Prasmes

1.Studenti iegūs izpratni par telpiskās kognīcijas pētījumiem gan liela, gan maza izmēra telpiskajā vidē.

Kompetences

1.Studenti spēs izmantot telpiskās kognīcijas un telpiskās valodas pētniecības galvenās metodes un veidot pētījuma dizainus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa patstāvīgo darbu veido divas secīgi saistītas daļas: 1) Studentam, balstoties apgūtajās teorijās, pētījuma dizainos un metodēs, jāizveido pilotpētījuma skice (pētījuma apraksts par kādu no tēmām, kas ir saistītas ar kursa saturu un ir iepriekš saskaņotas ar kursa docētāju). 2) Students, balstoties docētāja ieteikumos pētījuma skices sakarā, veic nelielu pētījumu (ievāc datus, veic to analīzi un uzraksta pētījuma rezultātu aprakstu 5-15 lpp. apjomā, kuru nodod kursa noslēgumā). Studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
IIndividuālā pētījuma teorijas, metodes un dizaina izveide (var būt darbs grupā) – 40%; Individuālā pētījuma prezentācija kursa noslēgumā (eksāmens) – 60%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiskā daļa: darbs pie patstāvīgiem pētījumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Coventry, K. R., Garrod, S. C. Seeing, Saying and Acting. The psychological semantics of spatial preposition. Hoveand New York: Psychology Press, 2004.

2.

Waller, D. E., & Nadel, L. E. Handbook of spatial cognition. Washington, DC: American Psychological Association, 2013.

3.

McDonough, L. Understanding Spatial Relations: Flexible infants, lexical adults. Cognitive Psyschology Nr. 46, 229-259, 2003.

4.

Landau, B., Jackendoff, R. ‘What’ and ‘where’ in spatial language and cognition. Behavioural and Brain Sciences 16, 217-265, 1993.

5.

Levinson, S. C., Wilkins, D. P. The background to the study of the language of space. In Levinson, S. C., Wilkins, D. P. (Eds.), Grammars of space: Explorations in cognitive diversity (pp. 1-23). Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

Papildu literatūra

1.

Carlson, L. A. & Hill, P. L. Experimental methods for studying language and space. In M. Gonzalez-Marquez, I. Mittelberg, S. Coulson, & M. Spivey (Eds.) Methods in Cognitive Linguistics (pp. 250-276). Amsterdam: John Benjamins, 2007.

2.

Herskovits, A. Language and spatial cognition: An interdisciplinary study of the prepositions in English. Cambridge MA: MIT Press, 1986.

3.

Montello, D. R. Spatial cognition. Smelser, N. J., Baltes, P. B. (Eds.) In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 14771-14775). Oxford: Pergamon Press, 2001.

4.

Downs, R., Stea, D. Image and Environment: Cognitive Mapping and Spatial Behavior. Chicago: Aldine, 1973.

Citi informācijas avoti

1.

Behavioral and Brain Sciences.

2.

Cognitive Psychology.

3.

Cognition.