Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas prakšu antropoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_022
Zinātnes nozare
Bibliotēkzinātne; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanas par galvenajiem virzieniem pēdējo gadu desmitu sociālantropoloģiskos pētījumos par komunikācijas praksēm un mediju industriju, par pētījumos izmantotajām teorētiskajām perspektīvēm un pētniecības metodēm, par konstatētajām pārmaiņām mediju izmantojumā un komunikācijas paņēmienos, stilos, amplitūdā dažādos pasaules reģionos, atšķirīgās sociāli ekonomiskās, profesionālās, etniskās, reliģiskās grupās.

Priekšzināšanas

Komunikācijas un kultūras teorijas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apgūstot studiju kursu, studējošie būs ieguvuši zināšanas par galvenajiem virzieniem pēdējo gadu desmitu sociālantropoloģiskos pētījumos par komunikācijas praksēm un mediju industriju, par pētījumos izmantotajām teorētiskajām perspektīvēm un pētniecības metodēm, par konstatētajām pārmaiņām mediju izmantojumā un komunikācijas paņēmienos, stilos, amplitūdā dažādos pasaules reģionos, atšķirīgās sociāli ekonomiskās, profesionālās, etniskās, reliģiskās grupās. Zināšanas tiks vērtētas pēc tā, cik labi studējošais pārzina nodarbībās apspriestās etnogrāfijas un orientējas komunikācijas antropoloģijas pamatjēdzienos.

Prasmes

1.Apgūstot studiju kursu, studējošajiem būtu jāprot pamatot sociālantropoloģisku pieeju komunikācijas izpētei priekšrocības un trūkumus, jāprot kritiski izvērtēt šādas pieejas ietvaros veiktu pētījumu metodoloģija un veidot savu argumentāciju par komunikācijas prakšu atkarību no kultūras, sociālā, politiskā, tehnoloģiskā u.tml. konteksta.

Kompetences

1.Spēja studiju kursa apguves gaitā aplūkotajos tekstos izvirzītos teorētiskos skatījumus un argumentācijas paraugus izmantot, veidojot spriedumus par savā profesionālajā darbībā novērotajām komunikācijas praksēm.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa nobeigumā jāsagatavo eseja – uzmetums sava promocijas darba vienai apakšnodaļai. (Tā varētu būt apakšnodaļa vai nu promocijas darba metodoloģijas nodaļai vai kādai no teorētiskajām nodaļām). Šajā tekstā jāaplūko kāda mediju antropoloģijā, digitālajā antropoloģijā vai komunikācijas etnogrāfijā izvirzīta teorija un/vai jēdziens un piemēri, kā šī teorija vai jēdzieni izstudētajā literatūrā izmantoti konkrētu komunikācijas prakšu analīzē. Minētajam tekstam būtu jārezultējas konkrētos secinājumos par to, kā/vai šajā studiju kursā iepazītās, mediju antropoloģijā izstrādātās teorētiskās un metodoloģiskās pieejas var sniegt jaunus ieskatus pašiem par savu pētāmo priekšmetu. Šī rakstu darba apjoms: 15 000 – 18 000 zīmju (ar atstarpēm).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Lai saņemtu vērtējumu par šā studiju kursa apguvi, katram tajā reģistrētajam doktorantam: 1) jāierodas vismaz uz divām semināra nodarbībām ar iepriekš sagatavotu ziņojumu – kritisku refleksiju par attiecīgā semināra temata diviem literatūras avotiem; 2) uz šī kursa pēdējo nodarbību jāsagatavo 10 minūšu prezentācija par iecerētā patstāvīgā darba plānojumu un galveno saturu. Doktorantu zināšanas un prasmes tiks vērtētas pēc tā, kā doktorants orientējas kursa laikā apgūtajās teorētiskajās un metodoloģiskajās pieejās, cik veiksmīgi argumentē savu skatpunktu, izmantojot kursa literatūrā rodamos etnogrāfiskos un socioloģiskos datus, kā arī pēc tā, cik prasmīgi izmanto kursa gaitā apgūtos teorētiskos ietvarus un jēdzienus, kritiski analizējot savā promocijas darbā aktuālo empīriju.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas studiju un antropoloģijas saskares punkti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Verbālā un neverbālā, tiešā un netiešā komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Masu mediju (TV, radio, interneta portālu, preses) un auditoriju etnogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanas, komunikācija un vara.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Komunikācijas tehnoloģiju (mobilo telefonu, datortīklu) lietotāju etnogrāfija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rituālā komunikācija. Mākslu izmantojums komunikatīvos nolūkos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēļu industrijas un virtuālo pasauļu etnogrāfija. Mītu konstruēšana un izplatība mūsdienās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie tīkli un to virtuālās versijas (Facebook, Youtube, draugiem.lv u.c.) antropoloģijas skatījumā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Andersson, Kerstin B (2019) ‘Digital diasporas: An overview of the research areas of migration and new media through a narrative literature review’, Human Technology, 15(2), pp. 142–180. doi: 10.17011/ht/urn.201906123154.

2.

Aneesh, A (Aneesh), Hall, Lane and Petro, Patrice (2012) Beyond globalization : making new worlds in media, art, and social practices. Rutgers University Press.

3.

Barton, D. and U. Papen (2010). The anthropology of writing. Understanding textually-mediated worlds. New York, NY: Continuum International Pub. Group.

4.

Bloch, M. (1974). Symbols, Song, Dance and Features of Articulation Is religion an extreme form of traditional authority? European Journal of Sociology, 15(1), 54-81.

5.

Boellstorff, Tom. 2012. Ethnography and virtual worlds : a handbook of method. Princeton: Princeton University Press. Chapter 1, Pp.1-12.

6.

Boyer, D. (2011) News Agency and news mediation. Social Anthropology, 19, 6-22.

7.

Caliandro, Alessandro. 2014. "Ethnography in Digital Spaces: Ethnography of Virtual Worlds, Netnography, and Digital Ethnography". No red. Rita Denny un Patricia Sunderland Handbook of Anthropology in Business, 738–61. Walnut Creek: Left Coast Press

8.

Chee, Florence M. 2015. "Online Games and Digital Ethnography". No The International Encyclopedia of Digital Communication and Society, 1–6. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781118767771.wbiedcs086.

9.

Cui, Xi (2019) ‘Mediatized Rituals: Understanding the Media in the Age of Deep Mediatization’, International Journal of Communication. University of Southern California’s Annenberg Center for Communication, 13(0), pp. 4155–4168.

10.

Donkin, Ashley; Donell Holloway un Lelia Green. 2015. "Towards an online ethnography of children’s virtual worlds: A review of current literature and research methods". ECU Publications Post 2013 (1. janvārī): 1–15.

11.

Duclos, Vincent. 2017. "Inhabiting Media: An Anthropology of Life in Digital Speed". Cultural Anthropology 32 (1) (27. februārī): 21–27. doi:10.14506/ca32.1.03.

12.

Duranti, Alessandro. 2018. "Linguistic anthropology: the study of language as a non-neutral medium". No red. Rajend Mesthrie The Cambridge Handbook of Sociolinguistics, 28–46. Cambridge: CAMBRIDGE UNIV PRESS.

13.

Eckert, Penelope and McConnell-Ginet, Sally (2013) Language and gender. Cambridge, New York.

14.

Ginsburg, F., Abu-Lughod, L., & Larkin, B., Eds. (2002). Media worlds: Anthropology on new terrain. Berkeley, CA: University of California Press.

15.

Goody, J. (2000) Power of written tradition: Smithsonian Institution Press.

16.

Hendry, J. and Watson, C.W. (2001) An Anthropology of Indirect Communication ASA Monographs 37, London, New York: Routledge.

17.

Horst, H. A, and D. Miller. (2006) The cell phone: an anthropology of communication. Oxford; New York: Berg.

18.

Horst, Heather A. un Daniel Miller. 2012. Digital anthropology. London, Oxford, New York: Berg.

19.

Jackson, J. (2008) Anthropology and Communication. Journal of Communication, 58, 664–678

20.

Katz, J. A, and M. Aakhus (2002) Perpetual contact: mobile communications, private talk, public performance. Cambridge: Cambridge University Press.

21.

Knoblauch, H., Jacobs, M. and Tuman, R. (2014) Culture, communication, and creativity: Reframing the Relations of Media, Knowledge, and Innovation in Society. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang.

22.

Leach, E. (1976) Culture and communication. The logic by which symbols are connected. Cambridge: Cambridge University Press.

23.

Miconi, Andrea and Serra, Marcello (2019) ‘On the Concept of Medium: An Empirical Study’, International Journal of Communication; Vol 13 (2019).

24.

Miller, Daniel; Elisabetta; Costa; Nell; Haynes; Tom; McDonald; Razvan; Nicolescu; Jolynna; Sinanan; Juliano; Spyer; Shriram; Venkatraman un Xinyuan Wang. 2016. How the world changed social media. London: UCL Press. Chapters 1-4, Pp. 1-41.

25.

Moeran, B. (2006) More Than Just a Fashion Magazine. Current Sociology, 54, 725–744.

26.

Peterson, Mark Allan (2004) Anthropology and Mass Communication : Media and Myth in the New Millennium. Berghahn Books.

27.

Postil, John (2017) ‘The Diachronic Ethnography of Media: From Social Changing to Actual Social Changes’, Moment Journal, 4(1), pp. 19–43.

28.

Roudakova, N. (2008) Media-political clientelism: lessons from anthropology. Media, Culture, Society, 30, 41-59.

29.

Rudick, C Kyle and McGeough, Danielle Dick (2019) ‘Toward a Performative Understanding of Politeness’, International Journal of Communication; Vol 13 (2019)

30.

Saville-Troike, Muriel (2003) The ethnography of communication : an introduction. 3rd edn. Malden, MA and Oxford, Melburn, Berlin: Blackwell Publishing Ltd.

31.

Sedlenieks, K., Blauzde, L., Imša, K., Kursīte, E., Miķelsone, M., Prombergs, M. et al. (2014) Tālruņa sociālā dzīve, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

32.

Stanlaw, James, Salzmann, Zdeněk and Adachi, Nobuko (2018) Language, culture, and society : an introduction to linguistic anthropology. Routledge.

33.

Tannen, Deborah. 1990. You just don’t understand : women and men in conversation. Morrow.

34.

Thomas, Tanja, Kruse, Merle-Marie and Stehling, Miriam (2019) Media and participation in post-migrant societies. Rowman & Littlefield.

35.

Varis, Piia. 2016. "Digital ethnography". No red. Alexandra Georgakopoulou un Tereza Spilioti The Routledge handbook of language and digital communication, 55–68. London and New York: Routledge.

36.

Whitehead, Neil L and Wesch, Michael (2012) Human No More. Digital Subjectivities, Unhuman Subjects, and the End of Anthropology. Louisville: University Press of Colorado

37.

Witteborn, Saskia; Trudy Milburn un Evelyn Y. Ho. 2013. "The Ethnography of Communication as Applied Methodology: Insights from Three Case Studies". Journal of Applied Communication Research 41 (2): 188–194.

Papildu literatūra

1.

Andersson, Kerstin B (2019) ‘Digital diasporas: An overview of the research areas of migration and new media through a narrative literature review’, Human Technology, 15(2), pp. 142–180. doi: 10.17011/ht/urn.201906123154.

2.

Archambault, J. S. (2012). ''Travelling while Sitting Down': Mobile Phones, Mobility and the Communication Landscape in Inhambane, Mozambique.' Africa: Journal of the International African Institute 82(3):393-412.

3.

Arno, A. (2009) Alarming reports: communicating conflict in the daily news. New York: Berghahn Books.

4.

Bergvall, Victoria L (Victoria Lee), Bing, Janet Mueller and Freed, Alice F (1996) Rethinking language and gender research : theory and practice. Longman.

5.

Bräuchler, B, and J. Postill. (2010) Theorising media and practice. New York: Berghahn Books.

6.

Degarrod, Lydia N. 2013. "Making the unfamiliar personal: arts-based ethnographies as public-engaged ethnographies". Red. Phillip Vannini un Heather Mosher Qualitative Research 13 (4) (16. augustā): 402–413. doi:10.1177/1468794113483302.

7.

De Gournay, Chantal. 2002. 'Pretense of Intimacy in France.' In Perpetual contact : mobile communications, private talk, public performanceedited by James E. Katz and Mark Aakhus, 193-206. Cambridge: Cambridge University Press.

8.

Gershon, Ilana. 2010. The breakup 2.0 : disconnecting over new media. Cornell University Press. Chapter 3. Remediation and Heartache. Pp.91-121.

9.

Hahn, Hans Peter, and Ludovic Kibora. 2008. 'The Domestication of the Mobile Phone: Oral Society and New ICT in Burkina Faso.' The Journal of Modern African Studies 46(1):87-109.

10.

Jankovskis, Ģirts and Jankovska, Maija (2016) Being There and Together. Media Habits of Teens in Latvia. Rīga: Creative Media Baltic.

11.

Johnson, M. C. (2013) 'Culture's Calling: Mobile Phones, Gender, and the Making of an African Migrant Village in Lisbon.' Anthropological Quarterly 86(1):163-190.

12.

Miller, Daniel un Jolynna Sinanan. 2017. Visualising Facebook : a comparative perspective. London: UCL Press.

13.

Morley, David. 1992. Television, Audiences, and Cultural Studies, 1992 London and New York: Routledge.

14.

Ojha, Ajay K. un Tammy L. Holmes. 2010. "Don’t Tease Me, I’m Working: Examining Humor in a Midwestern Organization Using Ethnography of Communication". Qualitative Report 15 (2): 279–300.

15.

Oosterbaan, M. (2009) Sonic Supremacy : Sound, Space and Charisma in a Favela in Rio de Janeiro. Critique of Anthropology, 29, 81–104.

16.

Rothenbuhler, E.W. and Coman, M. (2005) Media anthropology. London: Sage.

17.

Siegenthaler, Fiona. 2013. "Towards an ethnographic turn in contemporary art scholarship Introduction: New art practices necessitate new methods". : Critical Arts: South-North Cultural and Media Studies 27 (6): 737–752. doi:10.1080/02560046.2013.8675

18.

Spitulnik, D. (1993) Anthropology and Mass Media. Annu. Rev. Anthropol., 22, 293-315.

19.

Spitulnik, D. (1996) The Social Circulation of Media Discourse and the Mediation of Communities. Journal of Linguistic Anthropology, 6, 1610187.

20.

Turner, Fred. 2009. "Burning Man at Google: a cultural infrastructure for new media production". New Media & Society11 (1–2) (1. februārī): 73–94. doi:10.1177/1461444808099575.