Digitālās veselības pamati
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par digitālo veselību un dažādiem tās elementiem, analizējot un vērtējot biežāk izmantotos digitālās veselības risinājumus veselības aprūpes pieejamības, efektivitātes un produktivitātes uzlabošanā.
Priekšzināšanas
Datu analīze veselības aprūpē, Veselības ekonomika, Veselības sistēmu uzbūve.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- Aprakstīt, klasificēt un apspriest dažādus mūsdienās biežāk izmantojamos digitālās veselības rīkus un raksturot to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos; - Identificēt un klasificēt veselības jomā biežāk izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas un izskaidrot to izmantošanas mērķus un uzdevumus, funkcijas un ierobežojumus; - Raksturot dažādus tele-medicīnas pakalpojumus, apspriest un aptuveni novērtēt to lomu un sniegtās iespējas veselības jomas procesu pieejamības uzlabošanā; - Raksturot dažādas digitālas veselības tehnoloģijas un to lomu un sniegtās iespējas veselības aprūpes pieejamības, procesu efektivitātes, cilvēkresursu produktivitātes uzlabošanā; - Atpazīt, nosaukt un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem standartiem, skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību un privātumu, atrast un interpretēt normatīvo aktu prasības.
Prasmes
1.- Analizēt un pētīt, diskutēt un debatēt par dažādiem digitālās veselības rīkiem un to pielietošanas iespējām, uzlabojot noteiktus veselības aprūpes procesus; - Atšķirt dažādu digitālās veselības informācijas sistēmu (EMR, EHR, PHR un slimību reģistri) funkcionalitāti un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras sistēmas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Analizēt dažādus telemedicīnas pakalpojumu veidus, izvērtēt to izmantošanas iespējas noteiktu veselības jomas procesu uzlabošanā, pakalpojumu pieejamības veicināšanā, debatēt par dažādu pakalpojumu izmantošanas iespējām, stiprajām un vājajām pusēm; - Atšķirt dažādas digitālās veselības tehnoloģijas un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras tehnoloģijas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Klasificēt dažādus digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, diskutēt par noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam vai informācijas sistēmai, izvērtēt ar izvēlēto digitālo risinājumu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus.
Kompetences
1.- Ieteikt jaunas idejas, kā uzlabot veselības aprūpes procesus un veicināt pakalpojumu pieejamību, ieviešot jaunus digitālos rīkus un pieejas, kā arī uzlabojot esošās vai radot jaunas informācijas sistēmas; - Izpētīt, analizēt un novērtēt ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izaicinājumus, kas saistīti gan ar datu drošību, privātumu, gan izmaiņām esošajos pakalpojumu nodrošināšanas procesos; - Izvērtēt, skaidrot un pamatot ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izmantojamos tehniskos un/vai semantiskos standartus, lai nodrošinātu izvēlētā risinājuma atbilstību mūsdienu digitālās veselības jomas prasībām, kā arī izvērtētu attiecīgā risinājuma sadarbspēju ar citām sistēmām un rīkiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
- E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes), pašpārbaudes uzdevumi.
- Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības jomas problēmai piedāvāt risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturot ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Balstoties uz apgūto materiālu par dažādiem digitālās veselības rīkiem un informācijas sistēmām, lai demonstrētu šo zināšanu pielietošanas prasmes un augsta līmeņa digitālās prasmes: "spēju ieteikt jaunas idejas, kā uzlabot veselības aprūpes procesus un veicināt pakalpojumu pieejamību, ieviešot jaunus digitālos rīkus un pieejas, kā arī uzlabojot esošās vai radot jaunas informācijas sistēmas", studējošajam ir jāpiedāvā noteiktas problēmas risinājums.
Piedāvātais risinājums ir jāprezentē grupas biedriem, savā idejas aprakstā iekļaujot:
- problēmas aprakstu;
- izvēlēto pieeju problēmas risināšanā (pamatojot un argumentējot noteikta digitālās veselības rīka vai informācijas sistēmas izvēli) un skaidrojot kā šāda pieeja palīdzēs mazināt vai atrisināt problēmu;
- standartus, kas ir jāņem vērā (tehniskos un/vai semantiskos), lai nodrošinātu izvēlētā risinājuma sadarbspēju un atbilstību digitālās veselības labās prakses vajadzībām;
ar datu drošību un privātumu saistītos izaicinājumus un riskus, un šo risku mazināšanas pieeju.
Semināra vērtējums veidojas:
- sagatavotās prezentācijas (vai idejas apraksta), kas ietver visus augstāk minētos aspektus (60%);
- studējošā argumentētām un zināšanās pamatotām atbildēm uz grupas biedru un pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem vai komentāriem (30%);
- studējošā aktīvas līdzdalības (uzdotajiem jautājumiem un komentāriem), apspriežot citu studējošo idejas un piedāvātos risinājumus (10%).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējums ir summatīvs vērtējums, kas veidojas no:
1) Tēmu apguves pārbaudes darba vērtējums (5 pamata tēmas), kur katrs no tiem sniedz 10% no kopējā vērtējuma. Pēc katras tēmas apguves studējošais pilda pārbaudes darbu, kura izpildei ir atļauti divi mēģinājumi un summatīvajam vērtējumam tiek izmantots augstākais iegūtais vērtējums.
2) Semināra darbs, kurā studējošais individuāli vai mazā grupā (līdz 3 cilvēki) noteiktai veselības jomas problēmai piedāvā risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturo ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus, sniedz atbildes uz jautājumiem, diskutē un argumentē par šāda rīka ieviešanas ieguvumiem un riskiem. Semināra vērtējums veidojas no studējošā idejas prezentācijas, kā arī no aktīvas dalības citu ideju apspriešanā. Semināra vērtējums veido 25% no gala vērtējuma.
3) Gala eksāmena testa vērtējuma, kas sniedz 25% no kopējā vērtējuma. Eksāmena darbs ir pieejams tiem studējošajiem, kuri ir sekmīgi izpildījuši pārbaudes darbu par visām piecām tēmām un katrā no tām ieguvuši sekmīgu vērtējumu (iegūstot vērtējumu vismaz 4 no 10).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads digitālajā veselībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienīgu slimību reģistri
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads digitālajā veselībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads digitālajā veselībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskie Digitālās veselības standarti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elektroniskais medicīnas ieraksts, Elektroniskais veselības ieraksts un Pacienta veselības ieraksts (EMR, EHR, PHR)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskie Digitālās veselības standarti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienīgu slimību reģistri
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klientu attiecību vadības sistēmas veselības aprūpē (CMR)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads digitālajā veselībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elektroniskais medicīnas ieraksts, Elektroniskais veselības ieraksts un Pacienta veselības ieraksts (EMR, EHR, PHR)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskie Digitālās veselības standarti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klientu attiecību vadības sistēmas veselības aprūpē (CMR)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elektroniskais medicīnas ieraksts, Elektroniskais veselības ieraksts un Pacienta veselības ieraksts (EMR, EHR, PHR)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bhavnani, Sanjeev P.; Narula, Jagat; Sengupta, Partho P. (2016). "Mobile technology and the digitization of healthcare". European Heart Journal. 37 (18): 1428–38.
Miedany, Yasser El. (2017). "Telehealth and telemedicine: how the digital era is changing standard health care". Smart Homecare Technology and TeleHealth. 4: 43–52.
Merians, Alma S.; Jack, David; Boian, Rares; et.al. (2002). "Virtual reality--augmented rehabilitation for patients following stroke. (Case Report)". Physical Therapy. 82 (9): 898–916. (akceptējams izdevums)
Agrawal, Raag; Prabakaran, Sudhakaran (5 March 2020). "Big data in digital healthcare: lessons learnt and recommendations for general practice". Heredity. 124 (4): 525–534. (akceptējams izdevums)
Lupton, Deborah (2014). "Critical Perspectives on Digital Health Technologies". Sociology Compass. 8 (12): 1344–1359.
WHO (2016). From innovation to implementation e-health in the WHO European region, pp. 31-39. World Health Organization (WHO, Ed.)
Rivas, Homero; Wac, Katarzyna (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World (Health Informatics) 1st ed. Springer.
Marx, Edward, W.; Padmanabhan, Paddy (2021). Healthcare Digital Transformation: How Consumerism, Technology and Pandemic are Accelerating the Future, 1st ed. CRC Press, Taylor & Francis Group.
Papildu literatūra
Widmer, R. Jay; Collins, Nerissa M.; Collins, C. Scott; et.al. (2015). "Digital Health Interventions for the Prevention of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis". Mayo Clinic Proceedings. 90 (4): 469–80
Amft, O. (2018). "How Wearable Computing Is Shaping Digital Health". IEEE Pervasive Computing. 17 (1): 92–98
Monaghesh, Elham; Hajizadeh, Alireza (2020). "The role of telehealth during COVID-19 outbreak: a systematic review based on current evidence". BMC Public Health. 20 (1): 1193.