Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu pulmonoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPE_012
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par iedzimtām un iegūtām pulmonoloģiskām slimībām, atbilstoši pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, lai nepieciešamības gadījumā nosūtītu pacientu pie speciālista, kā arī sniegt neatliekamu palīdzību akūtā situācijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas un kompetenci par biežāk sastopamajām pulmonoloģiskām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt alerģiska un pulmonoloģiski slima bērna objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu, savākt dzīves, alergoloģisko un slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu un ārstēšanas plānu, ordinēt papildus diagnostiskos izmeklējumus un izvērtēt to rezultātus, izvērtēt ārējās elpošanas un dinamiskos rādītājus, nepieciešamības gadījumā sniegt neatliekamu medicīnisko palīdzību.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu pulmonoloģisko slimību gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. Respiratorā sistēma 1. Elpceļu slimību diagnostika 2 2. Hroniski vai recidivējoši elpceļu simptomi 2 3. Akūta iekaisīga augšējo elpceļu obstrukcija (krups, epiglotīts, laringīts un bakteriāls traheīts) 3 4. Iedzimtas balsenes, trahejas un bronhu anomālijas 2 5. Svešķermeņi elpceļos 2 6. Laringotraheālā stenoze un subglotiskā stenoze 2 7. Bronhomalācija un traheomalācija 2 8. Balsenes, trahejas un bronhu jaunveidojumi 2 9. Sēkšana, bronhiolīts un bronhīts 2 10. Plastiskais bronhīts 2 11. Emfizēma un pārmērīga inflācija 2 12. α 1-antitripsīna deficīts un emfizēma 2 13. Citas distālo elpceļu slimības 2 14. Iedzimti plaušu traucējumi 2 15. Plaušu tūska 2 16. Aspirācijas sindromi 2 17. Hroniska atkārtota aspirācija 2 18. Imūnās un iekaisuma plaušu slimības 2 19. Sabiedrībā iegūta pneimonija 3 20. Pleirīts, pleiras izsvīdums un empīēma 2 21. Bronhektāzes 2 22. Plaušu abscess 2 23. Cistiskā fibroze 2 24. Primārā ciliārā diskinēzija (nekustīgo skropstu sindroms, Kartagenera sindroms) 2 25. Difūzās plaušu slimības bērnībā 2 26. Plaušu hemosideroze 2 27. Plaušu embolija, infarkts un asiņošana 2 28. Atelektāze 2 29. Plaušu audzēji 2 30. Pneimotorakss 2 31. Pneimomediastinum 2 32. Hidrotorakss 2 33. Hemotorakss 2 34. Hilotorakss 2 35. Bronhopulmonārā displāzija 2 36. Skeleta slimības, kas ietekmē plaušu funkciju 2 37. Hroniska elpošanas mazspēja 2

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežākajām pulmonoloģiskām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību, ārstēšanas principiem, bērnu pulmonoloģisko slimību diagnostikā izmantojamajām metodēm, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu,sociālās aprūpes konceptu, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē. lai spētu teorētiski pamatot rīcību klīniskajā praksē pediatrijā, komunikācijā ar ārstiem un bērnu vecākiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā. 2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bronhiālā astma, rīcība NMP etapā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Respiratorais distress bērniem, asins gāzu interpretācija.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Aktuālās problēmas un farmakoterapija bērnu pulmonoloģijā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Cistiskā fibroze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Semināru skaits:
4
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/

2.

Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.

3.

Wilmott, Robert William. “Kendig’s Disorders of the Respiratory Tract in Children, 9th Edition”, 2019

4.

Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019

Papildu literatūra

1.

Merrow, A. Carlson “Imaging in Pediatrics”, 2018

Citi informācijas avoti