Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta zinātne (teorija un prakse)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_306
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt zināšanu apguvi par atšķirībām starp fiziskām aktivitātēm un sporta treniņu, iepazīties ar sporta treniņa slodžu veidošanu, plānošanu, uzskaiti un kontroli; veidot veselības aprūpes speciālistiem padziļinātu izpratni par fiziskās sagatavotības atsevišķu virzienu (spēks, ātrums, veiklība, izturība, lokanība) bioloģiskām īpatnībām, to lomu sporta treniņa vispārējo un speciālo uzdevumu realizēšanā, teorētiski apgūt dažādas ievirzes treniņa slodžu veidošanas, izpildes principus, to pielietošanu un plānošanu treniņa gada ciklā dažādos sporta veidos.

Priekšzināšanas

Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Par organisma struktūru atbildes reakcijām uz dažādu fizisku slodžu izpildi; par dažādu metabolisko stāvokļu veidošanos atbilstoši slodzes intensitātei un izpildes galējam laikam; par enerģētiskā metabolisma dažādo stāvokļu ietekmi uz nervu sistēmu, molekulārā dzinēja MSĶ (miozīna smagās ķēdes) izoformu nepārtraukto virzību, organisma strukturālām izmaiņām; par metabolisko procesu relatīvā līdzsvara veidošanas pamatnosacījumiem; par anabolisko un katabolisko procesu attiecību veidošanos treniņa slodžu un atjaunošanās procesu mijiedarbībā;

Prasmes

1.Par dažādo metabolisko stāvokļu robežu noteikšanu sporta treniņā katram indivīdam; par metabolisko stāvokļu iekšējās struktūras novērtēšanu, atbilstošu treniņa līdzekļu izvēli un slodžu izveidi; par dažādu ieviržu treniņa slodžu plānošanu treniņa nodarbībā, mikrociklos, mezociklos un makrociklos; par tiešā, attālinātā un paliekošā treniņa efekta novērtēšanu.

Kompetences

1.Spēj teorētiski organizēt fiziskās sagatavotības treniņus, novērtēt treniņa darba intensitāti, veiktā darba apjomu un tā ietekmi uz sportistu organisma struktūrām – nervu-muskuļu, sirds asinsvadu, elpošanas un balsta - kustību aparātu, kas kopumā realizējas sportiskā rezultāta izaugsmē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par dažādiem sporta zinātnes aspektiem atbilstoši studiju kursa saturam. Studentiem: - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par gada treniņu plānu ievērot specifiskus ciklus; - jāsagatavojas testam ar rakstisko daļu par dažādiem sporta zinātnes aspektiem atbilstoši studiju kursa saturam; - jāsagatavo un jāiesniedz rakstisko mājas darbu par treniņu procesa īpatnībām izvēlētam sporta veidam (uz pierādījumiem balstīti protokoli, atziņas).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (gada treniņu plānu ievērot specifiskus ciklus). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. - Teorētiskais tests (par dažādiem sporta zinātnes aspektiem atbilstoši studiju kursa saturam) - slēgta un atvērtā tipa jautājumiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. - Rakstisko mājas darbs jāsagatavo un jāiesniedz līdz pirmspēdējai nodarbībai (par treniņu procesa īpatnībām izvēlētam sporta veidam (uz pierādījumiem balstīti protokoli, atziņas)). - Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 balles. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Sporta treniņa teorijas un metodikas attīstība vēsturiskā skatījumā, risināmie uzdevumi, problēmas šodien.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta treniņa līdzekļi. Treniņa veidošanas principi. Treniņa slodzes princips. Optimālā slodze, novērtēšanas iespējas. Treniņa procesa cikliskums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Treniņa slodzes dinamikas princips. Apjoma un intensitātes virzība. Treniņa procesa nepārtrauktība. Integrālās sagatavošanas princips. Sacensību kalendārs. Treniņa gada plāns, saturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma sistēmu atbilde uz fizisku slodžu izpildi. Dažādu fizisko īpašību izpausmju nodrošinājums (ātrums, jauda, maksimālais spēks, izturības izpausmes). Muskuļu sistēma. Muskuļu šķiedru miozīna sastāva virzības likumsakarības. Muskuļu šķiedras morfoloģiskā telpa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Muskuļu enerģētiskā apgāde. Molekulārais dzinējs. Muskuļu šķiedru ieslēgšanās īpatnības dažādas intensitātes slodzēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Treniņu slodžu veidošanas nosacījumi. Vingrinājumu ievirze fizisko īpašību attīstīšanai. Slodzes kvalitāte, kvantitāte. Kvalitātes izpausmes dažādos sporta veidos. Kā noteikt vajadzīgo intensitāti. Rekordu līknes vieglatlētikas disciplīnās. Relatīvās darba intensitātes zonas spēka, ātruma un izturības slodzēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Maksimālās intensitātes saistība ar pārējām slodžu izpausmēm. Slodzes intensitāte un izpildes galējais laiks. Enerģētisko sistēmu noslogojums dažādas ievirzes slodzēs. Enerģētisko zonu izdalīšana dažādos sporta veidos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrinājumu intensitātes izvērtēšana dažādu darba spēju izpausmju attīstīšanai (ātrums, spēks, izturība). Izvēlētās intensitātes galējais izpildes laiks, treniņa slodzes veidošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Treniņu slodžu (spēka, ātruma-jaudas, izturības) ievirze. Skrējiena ātruma īpatnības rekordu līmenī. Kā noteikt maksimālo spēku, jaudu. Treniņa organizēšanas īpatnības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturības slodzes anaerobais slieksnis intensitātes noteikšana. Maksimālas sirdsdarbības frekvences izpausmes īpatnības, noteikšanas iespējas. Sirds frekvences rezerve. Sirds frekvence dinamika slodzēs, pienskābes koncentrācijas asinīs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturība. Slodzes ietekmes virzieni. Aerobās izturības treniņu programmas. Lēnas, ilgstošas, nepārtrauktas slodzes (LINDT) (lēnas ilgstošas nepārtrauktas slodzes). “Bāzes” ātrums izturībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturības slodzes anaeroba sliekšņa palielināšanas varianti. Elpojošās glikolītiskās muskuļu šķiedras un glikolitiskas muskuļu škiedras, elpošanas potenciāla palielināšana. „Fārtleksa” treniņš. Pārmaiņas slodzes elpošanas potenciāla palielināšanai. Izturības slodzes dinamikas kontrole.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Maksimālais skābekļa patēriņa treniņš. Atkārtojuma slodzes maksimāla skābekļa patēriņa līmenī. Intervāla slodžu izpildes nosacījumi. Anaerobās glikolīzes aktivizēšanas nozīme. Glikogēna krājumu izlietošana, to palielināšana. Integrālā sagatavošana. Izturības slodžu plānošana mikrociklā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēks, jauda. Spēka nozīme sporta treniņā. Spēka vingrinājumu iedarbība un organisma adaptācijas procesu izmaiņas. Treniņa slodzes intensitātes noteikšana, apjoms, atpūta.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka līdzekļu pielietošana gada treniņa ciklā. Attiecīgā sporta veida speciālie vingrinājumi. Vingrinājumu izpildes kārtība. Aerobās spēka slodzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu procesu un muskuļaudu hipertrofijas ietekme uz spēka pieaugumu. Muskuļaudu hipertrofija, procesu veidošanas nosacījumi. Kā panākt spēka treniņa slodzes ievirzi uz EMŠ,GMŠ, EMŠ (elpošanas un glikolītiskas muskuļu šķiedras) hipertrofijas mikrocikla īpatnības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka treniņa periodizācijas modeļi. Treniņa slodžu lineārā un nelineārā plānošana gada treniņa ciklā. Spēka slodžu izvietojums nedēļas ciklā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ātrums. Ātru kustību izpilde, to saistība ar sportu. Faktori, kas nosaka maksimālā ātruma izpausmi. Skrējiena soļa izpilde. Soļu tempa un soļu garuma savstarpējās attiecības sprinta skrējienā. Ātruma vingrinājumu intensitāte skala. Nervu un muskuļa, cīpslas sadarbības īpatnības. Skrējiens pa nelielu kritumu, ar vilcēju, ar bremzi un noslogojumu, kontrastu treniņš.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lokanība. Lokanības vingrinājumu nozīme, ietekme. Aktīva, pasīva stiepšanas vingrinājuma izpilde. Stiepšanas vingrinājumi muskuļu iesildīšanai un pēc treniņa. Statisku, ballistisku stiepšanas vingrinājumu izpilde. Proprioreceptorā stiepšana. Testi ķermeņa, ekstremitāšu lokanības izvērtēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tests par teorētiskiem sporta zinātnes aspektiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Treniņa nodarbība. Treniņa nodarbība uzbūve, struktūra. Pielietojamo treniņa līdzekļu secība. Treniņa pamatslodzes, kompleksās slodzes. Treniņa slodžu saderības principi. Dažādu slodžu savienojumi treniņā. Treniņa nodarbības slodzes novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mikrocikli, mikrociklu daudzveidība. Mikrociklu uzdevumi un saturs. Treniņu slodžu saderība. Mezocikli, veidošanas īpatnības. Sportiskās formas sasniegšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Treniņa plāns. Makrocikli mūsdienu treniņā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semninārs -diskusija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. NSCA - National Strength & Conditioning Association, French, D., & Torres Ronda, L. (2021). NSCA's Essentials of Sport Science (First Edition). Human Kinetics.

2.

2. Powers, S. K., Howley, E. T., & Quindry, J. (2020). Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance (11th ed.). McGraw-Hill Education.

3.

3. Bompa, T. O., & Buzzichelli, C. (2022). Periodization of Strength Training for Sports (4th ed.). Human Kinetics.

4.

4. Jeffreys, I. (2018). The Warm-Up: Maximize Performance and Improve Long-Term Athletic Development (1st ed.). Human Kinetics.

5.

5. Prentice, W. (2016). Principles of Athletic Training: A Guide to Evidence-Based Clinical Practice (16th ed.). McGraw Hill.

6.

6. Arnold, B. L., & Schilling, B. (2016). Evidence-Based Practice in Sport and Exercise: A Practitioner's Guide to Using Research (First Edition). F.A. Davis Company.

Papildu literatūra

1.

1. NSCA - National Strength & Conditioning Association, & Willardson, J. (2014). Developing the Core. Human Kinetics.

2.

2. Brown, L. E., Ferrigno, V. A., & Jeffreys, I. (2014). Training for Speed, Agility, and Quickness (3rd ed.). Human Kinetics.

3.

3. Joyce, D., & Lewindon, D. (2021). High-Performance Training for Sports (2nd ed.). Human Kinetics.

4.

4. Krasilshchikov, O. (2014). Basics of Sports Training Methodology. New Delhi, India: SSS Publications.

5.

5. NSCA - National Strength & Conditioning Association, & Dawes, J. (Eds.). (2018). Developing Agility and Quickness (NSCA Sport Performance) (2nd ed.). Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

Evidence-based sports sciences