Prakse pacientu un sabiedrības izglītošanā
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par pacientu un sabiedrības izglītojošo darbu dažādās sabiedrības izglītojošo darbu veicošās institūcijās un projektos, to uzdevumiem un darbības pamatprincipiem, pacientu un sabiedrības veselības tendencēm, izglītošanas veidiem, metodēm, tehnoloģijām un pieejām, kā arī īpatnībām dažādās sabiedrības (sociālās) grupās.
Prasmes
1.Studējošais pratīs identificēt pacientu un sabiedrības izglītošanās aktualitātes un spēs pielietot piemērotas mācību metodes un resursus indivīdu, grupu un sabiedrības izglītošanā, respektējot personības vērtības un vajadzības.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs plānot, sniegt un izvērtēt izglītošanu indivīdiem, grupām un sabiedrībai, atbilstoši dažādiem veselības stāvokļiem, dažādām vecuma grupām, dažādiem apstākļiem un lietojot atbilstošas mācību metodes un resursus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• nostiprināt teorētiskās zināšanas pedagoģijā;
• ievērot prakses paredzētās darba stundas un nostrādāt pilnā apjomā;
• aizpildīt praksē paredzēto dokumentāciju;
• savākt un apkopot informāciju par aktuālu tēmu pacientu un sabiedrības izglītošanā;
• ievākt un apkopot informāciju (aptauja) par pacientu un/vai sabiedrības zinašanām pirms un pēc izglītošanas;
• sagatavot un prezentēt izglitojošo materiālu (lekcijas/nodarbības u.c. veidā) par aktuālu tēmu sabiedrības veselībā;
• pamatot izglītošanas jautājumu risinājumus, noformulēt secinājumus un priekšlikumus;
• ņemt dalību izglītojošā akcijā vai sabiedrības veselību veicinošā projektā;
• aizstāvēt izglītošanas praksi, prezentēt izglītošanas gadījuma aprakstu un mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) pašanalīzi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prakses aizstāvēšana ar izglītošanas gadījuma aprakstu. Mutiska eksāmena vērtēšanas kritēriji 10 ballu sistēmā.
Eksāmenā – prakses aizstāvēšanā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm.
Kritēriji:
1. Prakses atskaites izpilde un saturs: 0 – Prakses atskaitē nav vērojama pilna izpilde (90 – 94%) un atbilstošs saturs. 1 – daļēja prakses izpilde (95 – 99%) un saturs. 2 – prakses atskaitē vērojama pilna izpilde (100%) un atbilstošs saturs.
2. Tehniskā noformējuma atbilstība metodiskiem norādījumiem: 0 – neatbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 1 – daļēji atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 2 – atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem.
3. Prakses mācību metožu (lekciju/nodarbību u.c.) apkopojums un secinājumu izdarīšana: 0 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums nepilnīgs, secinājumi neatbilstoši. 1 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums daļējs, secinājumi atbilst daļēji. 2 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums atbilstošs, secinājumi loģiski un pamatoti.
4. Izglītošanas gadījuma prezentēšana atbilstoši mērķim un formulētām problēmām. 0 – izstrāde neatbilst mērķim un formulētām problēmām. 1 – izstrāde daļēji atbilst mērķim un formulētām problēmām. 2 – izstrāde atbilst mērķim un formulētām problēmām.
5. Prakses aizstāvēšanas prezentācijas atbilstība norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā: 0 – prezentācija neatbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā nesniedz. 1 – prezentācija daļēji atbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā sniedz daļēji. 2 – prezentācija atbilst norādījumiem un atbild uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā, argumentē un pamato.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakses pacientu un sabiedrības izglītošanā mērķis un uzdevumi, prasības (t.sk. tehniskais noformējums) un metodiskie norādījumi. Prakses darba plānojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības tendences un pieejas dažādās sociālās grupās. Motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zināšanu apguves resursu veidi. Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu aptaujas anketas izstrāde un lekcijas/nodarbības, prezentāciju un vizualizāciju sagatavošanas noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu apguves metožu apskats (t.sk. tehnoloģiskas pieejas) un mācību metožu (lekcijas, nodarbības u.c.) analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Šiliņa, Maruta. Pacientu izglītošana - māsas kompetence : mācību grāmata māsu programmas studentiem un praktizējošām māsām. Rīga : Nacionālais apgāds, 2009.
Howatson-Jones, Lioba. Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif. : SAGE ; Learning Matters, ©2016.
Biksone, Gaļina. Solis pa solim pacientu konsultēšanā. Rīga : Aptieku apvienība, 2016.
Jana Ankrava, Karīna Kurtiša. Pacientu aprūpes standartu lietošana ārsniecības personu izglītībā un praksē. Rīga: Medicīnas apgāds, 2010.
Papildu literatūra
Falvo, Donna R. Effective patient education : a guide to increased adherence / Donna R. Falvo. 4th ed. Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett, 2011.
Williams, John R. Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Pasaules Medicīnas asociācija. 2. izd. Rīga : Latvijas Ārstu biedrība, 2009.
Social work and health care in an aging society : education, policy, practice, and research / Barbara Berkman, editor ; Linda Harootyan, associate editor. New York : Springer Publishing Company, c2003.
Health literacy in nursing : providing person-centered care / [edited by] Terri Ann Parnell, MA, DNP, RN. New York, NY : Springer Publishing, 2015.
Citi informācijas avoti
Ikdienas aktivitāšu apmācība insulta pacientiem / Inta Sīka, Madara Važa, Anete Kaužēna un Anda Papule. Rīga, 2016.