Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā darba organizācija pašvaldībās

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_100
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par to organizatorisko vidi pašvaldībās, kurā strādā praktizējoši sociālie darbinieki, tās vietu valsts pārvaldes sistēmā, sociālā darba veicējiem un sociālā darba resursiem klientu sociālo situāciju risināšanā.

Priekšzināšanas

Par Latvijas sociālās drošības sistēmas uzbūvi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Formulēt sociālo darba prakses lauku, izklāstīt pašvaldības lomu sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanā; raksturot labas pārvaldības principa ievērošanu saskarsmē ar sociālās palīdzības klientiem; pārzināt sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesu un sociālā darba speciālistu pienākumu sadalījumu; formulēt klienta pienākumus sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā, nosaukt materiālās situācijas un klienta vajadzību izvērtēšanas instrumentus un aprakstīt to praktisko pielietojumu.

Prasmes

1.Analizēt individuālās klienta situācijas sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu pieprasīšanas gadījumā; jāprot izvērtēt klientu materiālās un sociālās vajadzības saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un ētikas normām.

Kompetences

1.Praktiski pielietot iegūtās zināšanas klienta sociālās situācijas analīzē; raksturot klientu tiesības uz sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem pašvaldībā; noteikt pašvaldībā esošos sociālos pakalpojumus kā resursus klientu problēmu risināšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pārbaudes uzdevumi studentiem tiek veidoti kā rakstisks kontroldarbs par teorētiskā materiāla izpratni un modelētas klienta situācijas, kurās jāapraksta palīdzības saņemšanas process pašvaldībā. Studentiem patstāvīgie darbi galvenokārt ir saistīti ar sociālo pakalpojumu dažādu veidu iepazīšanu, pakalpojuma sniegšanas mērķa un mērķa grupas noteikšanu, tos jāsagatavo rakstiski. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Apmeklējums un aktivitāte lekcijās – 10%; Kontroldarbi – 30%; Mājas darbi – 20%; Pārbaudes darbs – 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs kā profesionāla darbība, tā jēdziens un izpratne. Sociālās problēmas jēdziens
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs kā profesionāla darbība, tā jēdziens un izpratne. Sociālās problēmas jēdziens
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un tās nozīme klienta sociālās situācijas izvērtēšanā. Sociālās funkcionēšanas trīs dimensijas – biofiziskā, psiholoģiskā un sociālā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un tās nozīme klienta sociālās situācijas izvērtēšanā. Sociālās funkcionēšanas trīs dimensijas – biofiziskā, psiholoģiskā un sociālā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar indivīdiem, gadījuma vadīšanas process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar indivīdiem, gadījuma vadīšanas process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā palīdzība: jēdziens, pamatprincipi, būtiskie elementi un process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā palīdzība: jēdziens, pamatprincipi, būtiskie elementi un process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie pakalpojumi, to tipi. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana: galvenie elementi, pamatprincipi, process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālie pakalpojumi, to tipi. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana: galvenie elementi, pamatprincipi, process.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba organizācijas specifika pilsētu un lauku pašvaldībās. Kopienas darba formas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba organizācijas specifika pilsētu un lauku pašvaldībās. Kopienas darba formas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Cooper, Marlene G. Clinical social work practice: an integrated approach /Marlene G. Cooper, Joan Granucci Lesser. Boston [etc.]: Pearson/Allyn and Bacon, c2014. 28.-44.lpp. sociālā darba ar gadījumu process.

2.

Dominelli, Lena. Social work: theory and practice for a changing profession /Lena Dominelli. Cambridge, UK; Malden, MA: Polity, c2004 (repr. 2004, 2005). 307 lpp. 201.-228. kopienu sociālais darbs.

3.

Hepworth, Dean H. Direct social work practice: theory and skills /Dean H. Hepworth, Ronald H. Rooney, Jo Ann Larsen. Pacific Grove [etc.]: Brooks/Cole Thomson Learning, 2013. Īpaši 25.-33.lpp. sociālā darba prakses lauks; 35.-54.lpp sociālā darba ar gadījumu process; 187.-257.lpp. biopsihosociālās situācijas izvērtēšana; 259.-297.lpp. ģimenes funkcionēšanas izvērtēšana.

4.

Zastrow, Charles. Social work with groups: a comprehensive workbook /Charles Zastrow. Belmont, CA [etc.]: Thomson/Brooks/Cole, c2015. - 460 lpp. Īpaši par kopienas darbu.

5.

Milner, Judith. Assessment in social work / Judith Milner, Steve Myers, Patrick O'Byrne. 4th edition., 303 lpp. īpaši 77.lpp.-101.lpp. par sistēmu pieejām (Bronfenbrannera ekoloģiskās sistēmu teorijas; Pincus un Minahan sistēmu teor; ģim sist teor)

6.

Social work: an empowering profession / Brenda DuBois, Karla Krogsrud Miley. - 8th edition. - Boston: Pearson Education, ©2014.i, 488 lpp. īpaši 3.nodaļa Social work and Social Systems; 9.nodaļa Social Work Functions

7.

Social work and social welfare: an introduction / Rosalie Ambrosino ... [et al.]. 7th ed. Australia; Belmont, CA: Brooks/Colex Cengage Learning, c2012., 494 lpp. Īpaši: Sociālā darba profesija, metodes, ekoloģiskā sistēmu teorija, soc. darbs laukos.

8.

LM Metodika sociālajam darbam ģimenēm ar bērniem

Papildu literatūra

1.

Anderson, Joseph. Social work methods and processes. – Belmont, California: Wadsworth Publishing Company. – 1981.

2.

Ābele, Anita. Pansija - institūcijām alternatīvs sociālais aprūpes pakalpojums veciem ļaudīm. / Anita Ābele, Solvita Rumba. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 313.-327.lpp

3.

Liepa, B. Sociālo gadījumu vadīšanas problemātika sociālo pakalpojumu sniegšanā ģimenēm. Mācību metodisks līdzeklis. – R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 136 lpp.

4.

Liepa, B. Sociālo gadījumu vadīšanas rokasgrāmata. - R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 48 lpp.

5.

Pavlovs, Māris. Bērnu namu audzēkņu gatavība patstāvīgai dzīvei// Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 12.[sēj.] (2007), 198.-219.lpp.

6.

Pļaviņš, Māris. Rehabilitācijas pamati. Bibliogr.: 14 nos. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 95.-[119.]lpp.

7.

Metbors, Golams M. Līdzdalība kopienas attīstībā un tās mainīgā būtība: Bangladešā gūtā pieredze / Golams M.Metbors, Marks E.Rodžerss, Robina S.Mama. Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 9.[sēj.] (2004), 84.-97.lpp.

8.

Middleman, Ruth R. Social service delivery: a structural approach to social work practice. - USA: Columbia University Press. – 1974, p. 233

9.

Sedvalde, Evija. Kopienas lomas sociālās attīstības veicināšanā. Bibliogr.: 19 nos. Kopsav. angļu Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 68.-79.lpp.

10.

Sedvalde, Evija. Kopienas darbs kā sociālā darba metode ar personu grupām un sabiedrību // Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 10.[sēj.] (2005), 25.-41.lpp.

11.

Skidmore, Rex Austin. Introduction to social work/ Rex A. Skidmore, Milton G. Thackeray, O. William Farley,with Larry Lorebzo Smith, Scott W. Boyle. – Noston, London, Toronto...: Allyn and Bacon. – 2000, 1997. – p. 404.

12.

Sociālo problēmu klasifikācijas kritēriji sociālā darba mikropraksē / Liesma Čepuka, Daiga Dērica, Dagnija Gorlova, Ingrīda Lielbārde, Indra Vitenberga. Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 8.[sēj.] (2003), 27.-43.lpp.

13.

Vilka L. Sociālās problēmas būtība// Dzīves jautājumi I. – R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 13.-24.lpp.

14.

Zemīte, E. Sociālā darba pamati. Mācību grāmata. Zin.red. prof., Dr.paed. L. Šiļņeva. – R: SDSPA „Attīstība”, 2003, 205 lpp.

15.

Zemīte, Ēstere. Sociālā darba metodes: mācību metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 2016

16.

Zemīte, E. Vara un sociālais darbs// Dzīves jautājumi VII. – R: SDSPA „Attīstība”, 2002, 24.-38.lpp.

17.

Labas pārvaldības princips// Jurista vārds. 16.08.2005. Nr. 30 (385)

18.

Andiņa, M., Darkevica, S., Gorlova, D., Šiliņa D., Zvejniece M. Sociālo problēmu raksturojums un klasificēšana// Dzīves jautājumi VII. – R: SDSPA „Attīstība”, 2002, 249.-268.lpp.

19.

Daniele, Vineta. Sociālā darbinieka darbība klientu līdzdalības veicināšanā// Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse/ Vineta Daniele, Ineta Dzilna, Jolanta Ēvele, Anita Holma, Lāsma Ozoliņa. Rīga: Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola „Attīstība”, 2002. 7.sēj. 214.-229.lpp.

20.

Gorlova, Dagnija. Sociālo problēmu identificēšana sabiedrībā. Bibliogr.: 12 nos. Kopsav. angļu Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 53.-67.lpp.

21.

Hervigss-Lempss, Johanness (Herwig-Lempp, Johannes). No ģimenes terapijas uz sistēmisku sociālo darbu / Johanness Hervigss-Lempss. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 125.-145.lpp. (atslēgas vārdi: genogramma, individuālā terapija, ģimene kā sistēma, sistēmiskais sociālais darbs).

22.

Juhna, Aija. Sociālekoloģiskais skatījums uz indivīdu un vidi sociālajā darbā. Bibliogr.: 4 nos. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 43.-52.lpp.

23.

Rodžerss, Marks E. Vispārējā sociālā darba prakse. / no angļu val. tulk. T. Lāce. Bibliogr. un koment.: [41] ier. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 28.-[42.]lpp.

24.

Hermansens, Ole F. Sociālais darbs kopienā Pielikumā: Sociālā darba modelis Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 52.-[94.]lpp.

25.

Sedvalde, Evija. Kopienas organizēšana - atbalsts attīstībai: [par nevalstiskajām org.] / Evija Sedvalde. Diena, Nr.147 (2006, 28.jūn.), 2.lpp.

26.

Irša, Ina. Slimnieka kopšana mājas apstākļos. / Ina Irša, Irēna Kalniņš, Agita Melbārde-Kelmere. Rīga: Latvijas Ambulatorās medicīnu māsu un sociālās aprūpes darbinieku asociācija, 2007. 146 lpp.

27.

Mikuda, Sarmis. Sociālās vides analīze / Sarmis Mikuda. Bibliogr.: 69.-71.lpp. Kopsav. angļu val. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 49.-71.lpp.

28.

Derezotes, David S. Advanced generalist social work practice /David S. Derezotes. Thousand Oaks, Calif. [etc.]: Sage Publications, 2000. 253 p. Īpaši 1.daļa – klienta situācijas izvērtēšana; 2.un 3.daļa – intervence darbā ar indivīdiem, ģimeni, grupām; 5., 3. un 4.daļa – intervences paradigmas, īpaši 13.nodaļa – case management; 14.nodaļa – psihosociālais darbs, 15.nodaļa – kopienas darbs.

29.

Fook, Jan. Social work: critical theory and practice /Jan Fook. London [etc.]: SAGE Publications, 2002. (2003), 179 p. Īpaši 9.nodaļa par problēmas noteikšanu.

Citi informācijas avoti

1.

Sociālais ziņojums 2002., 2003. Rīga: LR LM.

2.

PS 0079: Sociālā darbinieka profesijas standarts. Izglītības un zinātnes ministrijas 06.06.2002. rīkojums Nr. 351.

3.

Valsts pārvaldes iekārtas likums// Latvijas vēstnesis, 2002, 21. jūn., Nr. 94 (2669)

4.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums: LR likums // Latvijas Vēstnesis, 2002. 19.nov., Nr. 168.

5.

Par sociālo palīdzību: LR likums // Latvijas Vēstnesis, 1995. 14.nov, Nr. 176, (zaudējis spēku no 2003.gada 1.janvāra)