Kritiskā domāšana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Zināšanas par informācijas, teoriju un individuālu uzskatu analīzes principiem. 2. Zināšanas par spēcīgas argumentācijas principiem.
Prasmes
1.1. Prasmes argumentēt savu viedokli. 2. Prasmes atšķirt zinātniski pamatotus uzskatus no pseidozinātniskiem. 3. Prasmes diskutēšanā un pārrunu vešanā. 4. Prasmes veidot pamatotus secinājumus. 5. Prasmes analizēt izlasīto informāciju. 6. Prasmes kritiski pamatot savu pētījumus.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs spējīgi novērtēt informāciju un dažādu teoriju zinātniskumu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta studējošo līdzdalība praktiskajos darbos. Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju. Nodarbību ieskaite tiek izlikta, ja sekmīgi izpildīti praktiskie darbi un patstāvīgais darbs. Ieskaites vērtējums veidojas no praktisko darbu un patstāvīgā darba vērtējumiem un ir sekmīgs, ja atbilst vismaz 4 ballēm.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās domāšanas definējumi. Kritiskās domāšanas iemaņas. Metodikas zināšanas. Kritiskās domāšanas dispozīcija. Kritiskās domāšanas pašvērtējums. Ideāls kritiskais domātājs. Duālo sistēmu teorija: ātrā un lēnā domāšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās domāšanas iemaņu apguves process: apraksts, analīze, izvērtējums. Kritiskās domāšanas analītiskā procesa soļi. Refleksija un klarifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģikas likumi: pētāmā lieluma noprecizēšanas likums; pretrunas likums; trešā izslēgšanas likums; pietiekoša (apmierinoša) pierādījuma likums. Cēloņsakarību atšķirība no citiem saišu veidiem (korelācijas, līdzības, sakritības).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiku ierobežojošie lielumi: vērtības; savas taisnības izjūta; impulsīvas emocijas, savs paštēls kā pašapmāns par sevi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izplatītākās loģikas kļūdas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskās un kritiskās domāšanas svarīgāko ideju attīstības īsa vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana teorijās par apziņu. Debates.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās domāšanas dispozīcijas sastāvdaļas un to attīstīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Argumentācijas prasmes. Diferenciācija starp vājiem un stipriem argumentiem. Kļūdaino pieņēmumu atspēkošana. Sokrātiskais dialogs. Debates.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārliecību vai pieņēmumu noteikšana. Debates – kas ir psihiska slimība un kas ir psihiska veselība. Homoseksualitāte – norma vai patoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un empātija. Spēja tolerēt pretējus uzskatus. Spēja uztvert kritiku adekvāti. Neadekvāta kritikas uztvere.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana kā godīgums. Melu nepieciešamība. Debates.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un emocionālā inteliģence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un morāle. Intuitīvā morāle un kritiskajā domāšanā balstītā ētika. Aizspriedumu atspēkojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atspēkojošo intuitīvās morāles argumentu noformulēšana. Debates.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un radošā domāšana. Elastība, prāta atvērtība un skepticisms kā pierādījumu konservatīvisms. Prāta vētra kā tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sokrātiskā dialoga prasmju attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās domāšanas konflikts ar neracionālajām subpersonībām. Cilvēka neracionālo subpersonību veidi. Subpersonību atpazīšanas nozīme kritiskās domāšanas pašvērtējuma attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana teorijās par cilvēka dabu un dzimumatšķirībām. Debates.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana teorijās par brīvo gribu. Debates.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ilūzijas. Pašapmāns. Murgi. Maģiskā domāšana, mitoloģiskā domāšana, ticība paranormālajam un kritiskā domāšana. Sazvērestības teoriji argumentācijas kļūdas. Sazvērestību teoriju atspēkošanas problemātika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana ticības jautājumos (skepticisms, agnosticisms, ateisms, sekulārais humānisms, racionālisms).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un laimes sasniegšana vai dzīves labsajūta.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nākotnes domāšanai nepieciešamās piecas formas (Hovarda Gārdnera teorija). Disciplinējošais, sintezējošais, kreatīvais (radošais), respektoloģiskais un ētiskais domāšanas tips.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Stella Jones-Devitt and Liz Smith. Critical Thinking in Health and Social Care. SAGE Publications, 2007.
Browne, M. Neil. Asking the right questions: a guide to critical thinking. Bowling Green State University. 11th edition.
Papildu literatūra
Rubene, Z. Kritiskā domāšana studiju procesā. Otrs papildinātais izdevums. LU Akadēmiskais apgāds, 2008.
Schick, T. How to think about weird things: critical thinking for a new age. 7th edition. The McGraw-Hill Companies, 2014.
Smith, Jonathan C. Pseudoscience and extraordinary claims of the paranormal: a critical thinker’s toolkit. Wiley-Blackwell, 2010.
Citi informācijas avoti
Mārtiņš Vaivars, Edgars Lapiņš. Argumentācija un kritiskā domāšana. 1.-6. lekcija. YouTube.