Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kritiskā domāšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_235
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par zinātnisko skepticismu informācijas analīzē, domāšanas loģikā, argumentācijā un zinātniskas diskusijas vešanā. Veicināt izpratnes veidošanu par objektīvas domāšanas nozīmi profesionālajā un sabiedriskajā dzīvē, pētījumu veikšanā un interpretācijā.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas kritiskā domāšanā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Zināšanas par informācijas, teoriju un individuālu uzskatu analīzes principiem. 2. Zināšanas par spēcīgas argumentācijas principiem.

Prasmes

1.1. Prasmes argumentēt savu viedokli. 2. Prasmes atšķirt zinātniski pamatotus uzskatus no pseidozinātniskiem. 3. Prasmes diskutēšanā un pārrunu vešanā. 4. Prasmes veidot pamatotus secinājumus. 5. Prasmes analizēt izlasīto informāciju. 6. Prasmes kritiski pamatot savu pētījumus.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs spējīgi novērtēt informāciju un dažādu teoriju zinātniskumu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiek vērtēta studējošo līdzdalība praktiskajos darbos. Patstāvīgajā darbā studējošais izskata iespējamos datu analīzes domāšanas modeļus, sava viedokļa argumentāciju. Nodarbību ieskaite tiek izlikta, ja sekmīgi izpildīti praktiskie darbi un patstāvīgais darbs. Ieskaites vērtējums veidojas no praktisko darbu un patstāvīgā darba vērtējumiem un ir sekmīgs, ja atbilst vismaz 4 ballēm.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās domāšanas definējumi. Kritiskās domāšanas iemaņas. Metodikas zināšanas. Kritiskās domāšanas dispozīcija. Kritiskās domāšanas pašvērtējums. Ideāls kritiskais domātājs. Duālo sistēmu teorija: ātrā un lēnā domāšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās domāšanas iemaņu apguves process: apraksts, analīze, izvērtējums. Kritiskās domāšanas analītiskā procesa soļi. Refleksija un klarifikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Loģikas likumi: pētāmā lieluma noprecizēšanas likums; pretrunas likums; trešā izslēgšanas likums; pietiekoša (apmierinoša) pierādījuma likums. Cēloņsakarību atšķirība no citiem saišu veidiem (korelācijas, līdzības, sakritības).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Loģiku ierobežojošie lielumi: vērtības; savas taisnības izjūta; impulsīvas emocijas, savs paštēls kā pašapmāns par sevi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izplatītākās loģikas kļūdas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskās un kritiskās domāšanas svarīgāko ideju attīstības īsa vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana teorijās par apziņu. Debates.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās domāšanas dispozīcijas sastāvdaļas un to attīstīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Argumentācijas prasmes. Diferenciācija starp vājiem un stipriem argumentiem. Kļūdaino pieņēmumu atspēkošana. Sokrātiskais dialogs. Debates.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārliecību vai pieņēmumu noteikšana. Debates – kas ir psihiska slimība un kas ir psihiska veselība. Homoseksualitāte – norma vai patoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un empātija. Spēja tolerēt pretējus uzskatus. Spēja uztvert kritiku adekvāti. Neadekvāta kritikas uztvere.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana kā godīgums. Melu nepieciešamība. Debates.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un emocionālā inteliģence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un morāle. Intuitīvā morāle un kritiskajā domāšanā balstītā ētika. Aizspriedumu atspēkojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atspēkojošo intuitīvās morāles argumentu noformulēšana. Debates.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un radošā domāšana. Elastība, prāta atvērtība un skepticisms kā pierādījumu konservatīvisms. Prāta vētra kā tehnika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sokrātiskā dialoga prasmju attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās domāšanas konflikts ar neracionālajām subpersonībām. Cilvēka neracionālo subpersonību veidi. Subpersonību atpazīšanas nozīme kritiskās domāšanas pašvērtējuma attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana teorijās par cilvēka dabu un dzimumatšķirībām. Debates.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana teorijās par brīvo gribu. Debates.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ilūzijas. Pašapmāns. Murgi. Maģiskā domāšana, mitoloģiskā domāšana, ticība paranormālajam un kritiskā domāšana. Sazvērestības teoriji argumentācijas kļūdas. Sazvērestību teoriju atspēkošanas problemātika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana ticības jautājumos (skepticisms, agnosticisms, ateisms, sekulārais humānisms, racionālisms).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un laimes sasniegšana vai dzīves labsajūta.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nākotnes domāšanai nepieciešamās piecas formas (Hovarda Gārdnera teorija). Disciplinējošais, sintezējošais, kreatīvais (radošais), respektoloģiskais un ētiskais domāšanas tips.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Stella Jones-Devitt and Liz Smith. Critical Thinking in Health and Social Care. SAGE Publications, 2007.

2.

Browne, M. Neil. Asking the right questions: a guide to critical thinking. Bowling Green State University. 11th edition.

Papildu literatūra

1.

Rubene, Z. Kritiskā domāšana studiju procesā. Otrs papildinātais izdevums. LU Akadēmiskais apgāds, 2008.

2.

Schick, T. How to think about weird things: critical thinking for a new age. 7th edition. The McGraw-Hill Companies, 2014.

3.

Smith, Jonathan C. Pseudoscience and extraordinary claims of the paranormal: a critical thinker’s toolkit. Wiley-Blackwell, 2010.

Citi informācijas avoti

1.

Mārtiņš Vaivars, Edgars Lapiņš. Argumentācija un kritiskā domāšana. 1.-6. lekcija. YouTube.

2.

Critical thinking